Apetit redus pentru noutăți în categoria de zahăr

Pandemia și contextul inflaționist în care ne aflăm au lăsat urme și asupra achiziției și consumului de zahăr. Ce s-a schimbat semnificativ față de acum trei ani este frecvența de consum a zahărului alb, dar și atitudinea față de alternativele la acesta, care au coborât pe lista priorităților consumatorilor. Cum se raportează românii la zahăr în această perioadă aflăm dintr-un studiu realizat de Mednet Research, exclusiv pentru Progresiv. Apetit redus pentru noutăți în categoria de zahăr

Nu este o surpriză pentru nimeni că zahărul este un aliment de bază, fiind achiziționat și consumat de peste 90% din consumatorii din mediul urban. În ceea ce privește frecvența de consum, peste 47% din români consumă zilnic zahăr în alimente și băuturi, iar aproape 35% consumă zahăr de câteva ori pe săptămână. Față de acum trei ani însă, frecvența de consum zilnic a scăzut cu 17 puncte procentuale, în timp ce frecvența de consum de 1–4 ori pe săptămână s-a dublat, de la 15% la 30%.

Cât privește tipul de zahăr consumat, zahărul alb, de sfeclă, se află în top, menționat de 89% din românii din mediul urban, urmat de zahărul brun și zahărul brut, cu 42%, respectiv 7% din mențiuni. La acest capitol merită precizat faptul că persoanele cu vârsta între 40 și 49 de ani tind să consume cu predilecție zahăr brun și brut, ponderea acestora depășind media de consum.

„În plus, față de un studiu similar realizat acum trei ani, înainte de pandemie, este vizibilă o creștere a consumului de zahăr alb, în detrimentul celorlalte tipuri. Astfel, în 2020 zahărul brun a fost menționat ca fiind consumat de 44% din respondenți, iar zahărul brut de 15%, mai mult decât dublu față de anul acesta”, punctează Roxana Baciu, Executive Director Mednet Research.

Cum arată situația, din perspectiva cantității consumate? La nivel declarativ, față de acum un an, cantitatea de zahăr consumată s-a menținut la același nivel pentru 58% din respondenți, în timp ce sub o treime, 29%, afirmă că în prezent consumă mai puțin zahăr față de acum un an. Sub 10% din respondenți afirmă că acum consumă mai mult zahăr decât în urmă cu 12 luni.

Consumul de îndulcitori

Circa șapte din zece respondenți au consumat în ultimul an o variantă de îndulcitori, în afară de zahăr alb, iar 13% au consumat chiar în fiecare zi. Puțin peste un sfert din respondenți consumă îndulcitori de câteva ori pe săptămână, în timp ce 15% consumă îndulcitori de câteva ori pe lună.

Față de acum trei ani, categoria de îndulcitori a mai recrutat consumatori, numărul celor care au declarat că nu au consumat niciodată îndulcitori scăzând cu patru puncte procentuale. De asemenea, au crescut și frecvențele de consum zilnic (+1,4 pp), de câteva ori pe săptămână (+5,4 pp) și de câteva ori pe lună (+3 pp).

Ce îndulcitori consumă însă românii? Mierea se află în topul preferințelor, cu 48% din mențiuni, dar în scădere drastică (-21,4 pp) față de acum trei ani. Pe locul următor în consum se află zaharina, în creștere față de 2020 (+4,2 pp), în timp ce îndulcitorul în trend acum trei ani, stevia, strânge acum doar 18% din mențiuni, față de 36% în 2020. Comportamentul este similar în cazul siropului de arțar, cu 13% din mențiuni anul acesta, față de 18% acum trei ani.

„Principalul motiv pentru care zahărul alb a fost înlocuit este preocuparea pentru un stil de viață sănătos, aspect menționat de unu din doi consumatori, urmată de dorința de a pierde în greutate (25%) și de preferința pentru gustul îndulcitorilor (20%). Față de 2020, primele două categorii sunt pe un trend descendent: 55% din respondenți aspirau la un stil de viață mai sănătos și 37% erau preocupați de pierderea în greutate, în timp ce ponderea celor care apreciază gustul îndulcitorilor este constantă”, precizează Roxana Baciu.

Conștientizarea consumului de zahăr

Față de acum trei ani, a crescut ușor ponderea celor care citesc întotdeauna etichetele produselor pe care le cumpără pentru a verifica conținutul de zahăr – 17% față de 14% în 2020. Tot pe un trend ascendent se află și numărul consumatorilor care citesc etichetele „câteodată” pentru a verifica conținutul de zahăr, ponderea acestora ajungând la 35% anul acesta față de 33% în urmă cu trei ani. Circa 20% din participanții la studiul de anul acesta citesc etichetele produselor „de cele mai multe ori”, procentaj în scădere cu 5,4 puncte față de 2020. Pe de altă parte, ponderea celor care nu citesc niciodată etichetele a rămas aceeași (27%).

Simțim zahărul din alimente? De cele mai multe ori, da, spun respondenții. Circa un consumator din trei (29%) afirmă că, în mod frecvent, își dă seama dacă alimentele sau băuturile pe care le consumă conțin zahăr. Nucleul dur al celor care afirmă că își dau seama întotdeauna se situează la 19%, în timp ce 36% din respondenți își dau seama „câteodată”.

Înainte și după

Studiul din 2020, realizat chiar la începutul anului, când pericolul pandemiei încă nu era conștientizat, relevă un comportament specific perioadei de creștere pe care urma să o încheiem, odată cu provocările aduse de criza sanitară. Anul acesta, datele arată replierea consumului, în contextul în care inflația în categoria zahăr a depășit 60%, conform INS. Consumatorul revine la produsele de bază, își drămuiește consumul și renunță în bună măsură la a încerca noutăți.

Studiul din 2023 a fost realizat în luna iunie, online, pe un eșantion de 1.000 de respondenți, reprezentativ la nivel urban.

Scumpiri, comerț ilegal și consum de alcool în rândul tinerilor, posibile efecte în lanț ale taxei pe zahăr
Scumpiri, comerț ilegal și consum de alcool în rândul tinerilor, posibile efecte în lanț ale taxei pe zahăr
Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare, care reunește cei mai mari producători de băuturi răcoritoare din România, reiterează...
Piața de băuturi răcoritoare, între oportunități și provocările momentului
Piața de băuturi răcoritoare, între oportunități și provocările momentului
O piață relativ matură, cu nume consacrate, categoria de băuturi răcoritoare este un exemplu că este încă loc pentru nou, acest trend fiind...
Studiu: 3 din 10 români din mediul urban consumă (și) dulciuri fără zahăr
Studiu: 3 din 10 români din mediul urban consumă (și) dulciuri fără zahăr
Românii din mediul urban sunt deschiși către consumul de dulciuri fără zahăr procesat, cu alternative la zahăr. Mai exact, potrivit unui...
Studiu. Obișnuințele românilor de a consuma zahăr și îndulcitori
Studiu. Obișnuințele românilor de a consuma zahăr și îndulcitori
În ultimii doi ani, umanitatea a produs peste 188 de milioane de tone metrice de zahăr, cu peste 25 de milioane mai mult față de 2015 / 2016. Mai...