The New Wave în transformarea digitală, la ReTech&Digital 2025

ReTech&Digital (RTD), evenimentul PROGRESIV dedicat profesioniștilor din retail și FMCG care înțeleg importanța transformării digitale și inovației continue, a reunit peste 100 de participanți pe 19 noiembrie, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel. Sub conceptul „The New Wave”, cea de-a treia ediție a conferinței a adus împreună lideri, experți și profesioniști din retail și FMCG pentru a dezbate cele mai actuale teme și a descoperi tendințele care transformă industria din industrii precum digital marketing, AI sau e-commerce. ECRAN RTD 2025

„From Shelf to Screen: Online Retailers and Delivery Apps” a fost tema care a deschis ediția de anul acesta. Cum arată datele pentru piața e-commerce din România? Încă din 2020, aceasta înregistrează o creștere anuală de 10%, singura excepție fiind în 2021, când evoluția a fost de 2%. În 2024, valoarea pieței e-commerce locale a ajuns la 8,5 miliarde de euro, față de 7,7 miliarde în 2023. Ce a stat la baza acestei evoluții? Investițiile retailerilor în dezvoltarea canalelor online și, totodată, extinderea platformelor de livrare. „Produsele de larg consum sunt cel mai frecvent cumpărate din online, iar eMAG, Carrefour și Auchan sunt retailerii cu cea mai solidă prezență, dacă ne referim la cumpărăturile realizate prin website și app. Dacă ne referim la cumpărăturile realizate prin intermediul platformelor de livrare, topul este format din Kaufland, Carrefour și Auchan. Magazinele fizice sunt încă preferate pentru bunurile de larg consum. Când vine vorba despre experiența din online, shopperii vor ca aceasta să fie similară cu cea din magazinele fizice, iar telefonul mobil este principalul instrument pentru realizarea acestor achiziții. De aceea este foarte importantă optimizarea site-ului și a aplicației pentru acest instrument. Totodată, AI nu este încă foarte utilizată pentru cumpărăturile online, mai mult de jumătate dintre respondenți declarând că nu țin cont de recomandările primite prin intermediul AI”, a explicat Monica Percea, Senior Consultant iSense Solutions.

„Care este valoarea pe care o aduce AI în modul de lucru? Este întrebarea la care a răspuns Raluca Mindirigiu, Director Marketing and Customer Relationship, Auchan Retail România. „AI poate degreva echipele de sarcinile repetitive și de modul în care poate să influențeze un indicator de business, de aceea avem o abordare cât se poate de pragmatică”, a explicat Raluca Mindirigiu. Există însă zone precum creativitatea strategică, stabilirea vocii brandului, unde ai nevoie de înțelegerea profundă a comportamentului uman, iar AI nu poate prelua conducerea. „Oamenii reacționează la mesaje emoționale, nu la mesaje create de niște algoritmi. Luăm în calcul lentila consumatorului, criteriul cel mai important. Orice tehnologie ar trebui să simplifice, să clarifice, să aducă valoare. Al doilea criteriu este legat de pragmatismul în business, să vedem că există o evoluție, iar următorul lucru este scalabilitatea. AI este adesea costisitoare și atunci este foarte important să vedem scalabilitatea soluției”, a adăugat directorul de marketing Auchan Retail România. „Cred că marketingul digital trece printr-o transformare structurală. Nu mai discutăm doar despre tehnologie, diferența o fac tot oamenii. Va presupune un soi de muncă hibridă. Emoțiile nu validează datele și nici invers”, a concluzionat Raluca Mindirigiu.

„AI are puterea de a transforma fundamental retailul”, consideră Gabriela Stănică, Chief Information Officer Digital & AI și membru în Comitetul Executiv Carrefour România. Însă soluțiile AI nu sunt soluții ieftine. „Pentru a avea o experiență simplă, trebuie să avem o fundație solidă pe zona de tehnologie, care să orchestreze acest lucru. Trebuie să înțelegi clientul din toate punctele de vedere. Cei care vor reuși să aibă o fundație solidă de date vor avea un avantaj competitiv. Vorbim despre un volum uriaș de date – tranzacții, logistică și supply chain. Retailerii ar trebui să investească în soluții de date de tip cloud sau să investească masiv într-un data center. Acest lucru însă nu se întâmplă peste noapte. Este nevoie de timp, de bani și de oameni”, a detaliat Gabriela Stănică.

re:innovation, firmă românească de consultanță și implementare, specializată în valorificarea datelor, AI și automatizare pentru a ghida decizii strategice legate de stocuri, lanțul de aprovizionare și merchandising, este pregătită să scaleze modelul de business din România și în Polonia, a anunțat Andra Imbrea Palade, Head of Business Development & Marketing re:innovation, în premieră pe scena ReTech&Digital. Reprezentanta re:innovation a vorbit în cadrul conferinței și despre parteneriatul strategic cu RELEX Solutions, furnizor global de platforme pentru retail și supply chain, ale cărui soluții „end-to-end”, de la prognozarea cererii la planificarea promoțională, gestionarea stocului și optimizarea spațiului la raft, au condus la reducerea situațiilor de out-of-stock cu 25% și a risipei alimentare cu până la 40%. „Piața este într-un punct de cotitură, companiile încep să conștientizeze importanța acestor soluții. Inovația nu se rezumă doar la tehnologie, trebuie să ai un mindset de creștere. Și cel mai mult vor câștiga acele companii care înțeleg că nu mai poți să funcționezi din inerție, ci trebuie să ai infrastructura bine pusă la punct și accesul la datele și prognozele care te vor ține cu un pas înaintea crizelor”, a punctat Andra Imbrea Palade.

Cum se vede brandul tău prin ochii AI? Este întrebarea la care a răspuns Mihai Vânătoru, cofondator și CEO DWF, în cadrul conferinței ReTech&Digital. Potrivit datelor prezentate de acesta, în prezent, ChatGPT domină piața de AI Chatbots din România, cu 87% cotă de piață. Dacă ne uităm pe datele din ultimele 12 luni, vedem că au fost aproape 250 de milioane de accesări pe ChatGPT, dar numărul nu include și utilizarea aplicației mobile, care mai numără încă pe atât. „Doi din zece utilizatori Google din România accesează și ChatGPT. Iar ChatGPT trimite mai mult trafic către site-urile pe care le indexează. Concret, traficul trimis de ChatGPT pe site-urile din România a crescut masiv de la 915 vizite în 2024 la peste jumătate de milion de vizite în acest moment. Iar în acest context este important să înțelegem cum se raportează aceste sisteme la realitate. Pentru mulți, ChatGPT ajunge să fie acel confident la care apelează când au nevoie de ajutor. Drept urmare, brandurile trebuie să creeze conținut pentru a răspunde întrebărilor pe care oamenii le au”, a explicat Mihai Vânătoru.

Agentic Shopping, Payments și Cybersecurity, pe lista topicurilor dezbătute la RTD 2025

Cea de-a doua sesiune a conferinței ReTech&Digital s-a concentrat pe Agentic Shopping, Payments & Cybersecurity, iar contextul a fost creat de un studiu realizat de Deloitte și prezentat în fața participanților de Raluca Anton, Senior Manager Cyber Strategy în cadrul Deloitte România. „Există un trend în rândul executivilor de a face companiile mai receptive la tehnologiile emergente și de a profita de această bulă pentru a fi printre primii care le implementează”, a explicat Raluca Anton. Astfel, intenția companiilor este să crească investițiile în AI, iar acest trend a crescut în ultimele 12 luni, iar executivii compară importanța investițiilor în AI cu investițiile clasice în proiecte de dezvoltare. „Doar că ROI nu apare atât de repede în cazul investițiilor în AI, iar managerii trebuie să primească aceste informații de la început. Agentic AI este la început și e nevoie de timp pentru a câștiga informații privind randamentul său. Recomandarea este ca, înainte de a iniția proiecte AI, să se structureze beneficiile tangibile și intangibile. Acestea din urmă se referă la relația cu furnizorii, satisfacția în rândul angajaților și, nu în ultimul rând, engagementul consumatorilor. Rezultatele succesului se văd când poți să asociezi un proiect cu niște venituri cuantificabile în indicatorii financiari”, a punctat Raluca Anton în deschiderea sesiunii.

467A5244

Cum văd profesioniștii din industrie evoluția Agentic Shopping?

„Comerțul bazat pe inteligența artificială va transforma modul în care oamenii fac cumpărături și achiziționează produse”, a declarat Roxana Turquin, Acceptance Development Director VISA România, Croația, Slovenia și Bulgaria, în cadrul ReTech&Digital. În acest sens, compania a lansat Visa Intelligent Commerce, care permite agenților AI să ofere experiențe fiabile și sigure la fiecare pas. „Un agent AI vine în ajutorul utilizatorului să ia o decizie, dar nu înlocuiește decizia. Visa Intelligent Commerce știe preferințele și limitele consumatorului, iar comerciantul știe tot timpul că este vorba despre un agent AI care are instrucțiuni de la un consumator real. Dacă ne uităm la experiența eMAG, retailerul a introdus AI în urmă cu zece ani, în modulul de search, iar acum este prezentă în toate procesele. Arc peste timp, eMAG pregătește versiunea beta pentru Agentic AI, care va fi testată de un număr limitat de clienți. „Agentic AI va schimba modul în care oamenii vor face cumpărături online”, consideră și Alex Constantinescu, Director of Customer Engagement & Discovery eMAG.

„Dacă e relevantă propunerea, cumpărătura se întâmplă. Toată lumea se bate pe atenția clientului. Agentic Shopping se poate reduce la un proces simplu, de a întreba clientul ce își dorește”, a completat Cristi Movilă, Fondator și CEO OptiComm AI. Potrivit acestuia, definiția viitorului comerțului se rezumă la modul în care AI sugerează produsele de care au nevoie clienții, pentru că toți agenții virtuali au ca singur scop: să ne facă viața mai ușoară. „Cred cu tărie că acest comerț de necesitate va fi automat în următorii ani”, a concluzionat Cristi Movilă. Care sunt totuși riscurile la finalul acestui proces digital? „Oamenii vor genera o fracțiune din traficul de pe internet, restul vor fi conversații machine to machine. Eu pariez pe faptul că se va întâmpla acest lucru în viitorul apropiat. Este foarte importantă partea de cybersecurity, iar principalul factor care va contribui la șlefuirea securității vor fi agențiile de performanță”, susține Bogdan Botezatu, Director of Threat Research and Reporting Bitdefender. „Sunt 28 de miliarde de dispozitive smart la nivel global și ele vor fi primele care vor fi înrolate în universul acesta Agentic AI. E o chestiune de timp până când acestea vor comunica între ele”, a completat Bogdan Botezatu, în cadrul panelului.

„Inteligența artificială este percepută drept panaceu, dar nu rezolvă toate problemele. Este vorba de consum, cât utilizăm. OpenAI nu face față la consum. Este un reset al lumii și un reset al oportunităților. În primul rând, trebuie realizată o listă cu problemele pe care AI le poate rezolva. Apoi, lista trebuie verificată de două ori”, consideră Bogdan Tudor, Founder Class IT Group & AI Expert. Potrivit acestuia, sunt mai multe componente care conduc la succesul sau eșecul unui proiect, iar aceeași tehnologie implementată în companii diferite poate eșua pe măsură ce complexitatea crește. „Una dintre cauze este omul în sine, care se simte amenințat de tehnologie. Și nu oricare om, ci liderul companiei. Liderii pot delega și nu participă la proiect, iar asta înseamnă eșec. Eșecul lor este eșecul companiei. În lumea AI, rata de eșec este de 97%”, a punctat acesta pe scena conferinței ReTech & Digital, scenă pe care a împărțit-o cu Raymond Marin, Managing Partner Marco Polo Central & Eastern Europe. „AI este un lucru care va schimba fundamental lumea, nu este doar un trend care trece. Cu o infrastructură solidă de know-how, oamenii vor îmbrățișa schimbarea”, a completat acesta din urmă în încheierea sesiunii Agentic Shopping, Payments & Cybersecurity din cadrul conferinței ReTech&Digital.

54% din vânzările de e-commerce vin din zona Bucureștiului

„Dacă în urmă cu doi ani să fii «omni» însemna să fii listat și în online, în prezent reprezintă o experiență fluidă. Doar că este foarte greu să scoți insight-uri din date tranzacționale, însă, din experiența noastră, accentul se va pune tot mai mult pe personalizare”, a declarat Vlad Barbu, Retail Customer Success Leader NielsenIQ, în deschiderea celei de-a treia sesiuni a conferinței ReTech&Digital, sesiune dedicată segmentului de e-Grocery. Cum arată datele pentru această nișă de piață? „În Europa de Est, online-ul crește cu 16%, o dinamică de patru ori mai mare decât a comerțului offline. Care este motorul de creștere? eCommerce-ul a ajuns să fie un ecosistem creat în jurul consumatorului. Este vorba despre convenience, accesibilitate, personalizare și experiența de cumpărare”, a completat Vlad Barbu. Cele mai des achiziționate categorii din online sunt fructele și legumele proaspete, cosmeticele, în special șampoanele și balsamurile de păr, băuturile non-alcoolice și carnea proaspătă. Majoritatea consumatorilor preferă livrarea acasă, iar q-commerce devine din ce în ce mai important. Nu în ultimul rând, shopperii aleg să construiască un coș mai mare pentru a nu avea costuri pentru livrare. „În aceste condiții, e-commerce-ul a crescut cu 9,4% în primele nouă luni din acest an, segmentul de food majorându-și valoarea în acest canal cu 18,8%. Ce este important de menționat este că 54% din vânzările de eCommerce vin din zona Bucureștiului pe fondul puterii de cumpărare, dublă față de restul țării”, a explicat reprezentantul NielsenIQ.

467A6756

Canalul de e-grocery prin ochii jucătorilor din piață

Cum te poziționezi ca retailer online sau ca platformă de livrare în contextul economic actual, cu o inflație de aproape 10%? Beneficiile sunt mai importante decât prețul în online, iar timpul economisit rămâne principalul avantaj, au răspuns invitații panelului dedicat e-grocery: Alin Serban, General Manager Wolt România, Michael Kaiser, Commercial Director Sezamo.ro, și Mihai Voicu, Head of Groceries Glovo România.

„2026 va fi un an greu, oamenii se uită și la bani, prețurile vor fi importante. Per total însă, vedem creștere. Suntem într-o industrie în care trebuie respectate acuratețea pe coș, timpii de livrare, partea de preț și rețeta creșterii este asigurată. Aceste elemente reprezintă baza”, consideră Alin Șerban.
„Lupta pentru loialitate începe de la prima comandă. Un client devine loial după patru comenzi. AI va fi o revoluție, depinde de fiecare industrie cât de rapid o va implementa. Acesta este viitorul. Consumatorii ne vor spune ce își doresc, cum își doresc. Flexibilitatea este avantajul nostru, iar AI funcționează foarte bine pentru noi când vine vorba despre analiza cererii”, a completat Michael Kaiser.

„Consumatorii sunt mai exigenți acum pentru că există și opțiunea magazinului fizic, astfel că trebuie asigurată calitatea serviciului și respectată promisiunea făcută când activezi în online. Da, există presiune pe consum, însă putem contrabalansa acest lucru prin creșterea numărului de parteneri și a sortimentației”, este de părere Mihai Voicu.

Cum transformi datele brute în estimări care te pot ghida atunci când iei decizii de business? Aceasta este una dintre întrebările la care a răspuns Marius Costin, Data & Analytics Freshful by eMAG, pe scena evenimentului ReTech & Digital. Cheia stă în analiza datelor la nivel de echipe mixte, uneori este implicat chiar și CEO-ul, și în traducerea termenilor tehnici astfel încât fiecare departament în parte să înțeleagă termenii tehnici și, mai mult de atât, realitatea din spatele lor. „Dacă nu ai datele bine structurate și dacă acestea nu sunt constante, nu te poți baza pe un model de AI care să și genereze rezultatele optime. Dau un singur exemplu privind folosirea datelor în dezvoltarea businessului: colectarea ambalajelor SGR. Știam că este un driver mare de creștere pentru Freshful, dar nu știam valoarea absolută. După multe analize am ajuns la formule matematice în care putem cuantifica diverși driveri de creștere”, a declarat Marius Florin Costin în încheierea conferinței ReTech & Digital.

ReTech&Digital, eveniment din portofoliul Progresiv, a fost susținut de re:innovation, Retail Media Hub, Auchan Retail România, Visa, Carrefour România, Tchibo, AI Reforme, AD Production.

dm drogerie markt investește în primele case self-service și într-un concept dmBOX. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
dm drogerie markt investește în primele case self-service și într-un concept dmBOX
După investiții de peste 120 de milioane de lei și un avans al afacerilor de 21,74% în anul financiar 2024-2025 (finalizat la 30 septembrie), dm...
Plățile online, creștere cu 55% în 2021 vs 2020
Netopia Payments, creștere de 19% a volumului total procesat față de Black Friday 2024 
Piața de comerț electronic din România se consolidează de la an la an, arată datele NETOPIA Payments. Potrivit furnizorului de soluții digitale...