Comerțul online intră sub lupa autorităților și implică raportări suplimentare

După o perioadă cu creșteri considerabile pentru companiile active în e-commerce, sunt anunțate și primele măsuri suplimentare privind reglementarea acestui sector de activitate. O nouă directivă europeană vizează comercianții din mediul online și impune o legătură directă între aceștia și autoritățile fiscale din statele în care activează. Comerțul online intră sub lupa autorităților și implică raportări suplimentare

Comerțul electronic a explodat pe fondul crizei sanitare, o creștere despre care specialiștii Google spun că, în condiții normale, s-ar fi întâmplat în zece ani. 2020 a schimbat totul și a pus sectorul digital în fața unei avans neprevăzut. Într-un singur an, cota comerțului online din comerțul global cu amănuntul a crescut de la 14%, cât era în 2019, la 17% în 2020. În România, datele unui studiu realizat de VTEX și iSense Solutions arată că 46% dintre companiile prezente în online au raportat vânzări mai mari, în timp ce alte 24% și-au reorientat businessul către e-commerce și 5% și-au mutat exclusiv vânzările în online.

„În lumea post-COVID-19, creșterea rapidă a companiilor de e-commerce probabil a schimbat decisiv modul în care comerțul funcționează. Încă o dată avem confirmarea că există o cerință mare pe piață pentru o experiență de cumpărare completă, nu doar offline”, spune Cristi Movilă, Growth Leader, Eastern Europe al VTEX. Pentru toți comercianții din online, viitorul apropiat vine cu reguli noi. „Comerțul online ar trebui să contribuie semnificativ la bugetul de stat în viitor, iar noua directivă de raportare este un prim pas în această direcție. Este important ca operatorii de platforme să fie pregătiți să răspundă acestor provocări”, spun Camelia Malahov, Director Taxe Directe, și Anca Ghizdavu, Manager Taxe Directe, Deloitte România.

DAC 7, directiva cu noi reglementări pentru comercianții online

„Comerțul online, aflat în expansiune accelerată de la declanșarea pandemiei de COVID-19, este și sub vizorul autorităților din întreaga lume, în încercarea de a determina dacă sectorul contribuie corespunzător din punct de vedere fiscal. În acest scop, la nivel european a fost adoptată o nouă directivă – DAC 7, care, printre altele, vizează platformele de comerț electronic, respectiv comercianții care vând prin intermediul acestora. Conform noii reglementări, operatorii acestor platforme vor fi obligați să raporteze informații referitoare la vânzările realizate prin intermediul platformei către autoritățile fiscale”, adaugă reprezentantele Deloitte România. Directiva europeană trebuie aplicată de toate statele membre ale Uniunii Europene din 2023, și, chiar dacă există o perioadă de doi ani pentru implementarea acesteia la nivel local, specialiștii Deloitte susțin că cei vizați trebuie să se pregătească de acum pentru că demersurile de implementare nu sunt simple, din contră. Pe scurt, transpunerea în legislația națională a directivei îi va obliga pe administratorii platformelor digitale să comunice fiscului veniturile realizate de comercianții înscriși în platformă, lucru care poate implica noi tipuri de contracte încheiate între părți, notificarea partenerilor, modificarea sistemelor IT, astfel încât să permită colectarea de date comerciale.

Activitățile vizate de noua directivă sunt închirierea de bunuri imobile, inclusiv cele comerciale, prestarea de servicii personale, vânzarea de bunuri și închirierea oricăror mijloace de transport. „În aceste cazuri, operatorul platformei digitale va trebui să colecteze și să verifice anumite informații cu privire la activitățile desfășurate de către vânzătorii activi pe platformă și să transmită anual, până la data de 31 ianuarie a anului următor, către autoritățile fiscale din țara sa, veniturile obținute din vânzări. Nu vor fi raportate toate vânzările online, ci doar acelea intermediate printr-o platformă digitală (aplicație mobilă sau website), prin care un vânzător este pus în contact cu un cumpărător”, subliniază analiștii Deloitte. Potrivit acestora, vânzările de produse proprii prin intermediul unei aplicații sau website dezvoltate de respectivul comerciant nu intră în sfera de aplicabilitate a directivei. În plus, pentru a simplifica raportarea, s-au introdus o serie de excepții pentru anumite activități și pentru unii vânzători sau chiar praguri valorice sub care veniturile obținute nu trebuie raportate.

Citește articolul complet AICI. 

documente fiscalitate raportare ANAF SAF-T, e-factura
Raportări fiscale în timp real – obiectiv major la nivelul UE, inclusiv în România
Procesul european de digitalizare a raportărilor fiscale, care în urmă cu câțiva ani era caracterizat prin inițiative individuale ale statelor...
VTEX extinde portofoliul de clienți și operațiunile pe piața din Germania
VTEX extinde portofoliul de clienți și operațiunile pe piața din Germania
VTEX, platforma enterprise de comerț digital cu ajutorul căreia brandurile și retailerii își gestionează operațiunile de comerț la nivel...
Inflația și schimbarea comportamentului consumatorilor, provocările anului pentru retaileri
Inflația și schimbarea comportamentului consumatorilor, provocările anului pentru retaileri
Consumatorii vor acorda o importanță mai mare prețului produselor decât mărcii în acest an, estimează două treimi dintre comercianți,...
Noutăți fiscale și legislative în 2023. Ce implicații au și la ce ar trebui să fie atente companiile
Noutăți fiscale și legislative în 2023. Ce implicații au și la ce ar trebui să fie atente companiile
Modificarea fiscală cu cel mai mare impact pentru companii dintre cele care au fost aduse Codului fiscal în acest an este majorarea cotei de...
Presiunile inflaționiste, incertitudinile geopolitice și noile obligații de conformare pun presiune pe gestionarea costurilor
Presiunile inflaționiste, incertitudinile geopolitice și noile obligații de conformare pun presiune pe gestionarea costurilor
Contextul economic intern și internațional, dominat de presiuni inflaționiste și de incertitudini geopolitice, determină companiile care...
Comerțul viitorului - magazinul fizic revine în variantă digitalizată
Comerțul viitorului - magazinul fizic revine în variantă digitalizată
Pandemia de COVID-19 va rămâne, cu siguranță, un punct de reper important pentru actualele generații, în toate domeniile de activitate. În...