Romalimenta nu susține proiectul generalizării adaosurilor comerciale

Federația Romalimenta nu susține proiectul generalizării adaosurilor comerciale și cere reintrarea pe traseul normal al economiei de piață. Punctul de vedere al Federației vine ca urmare a declarațiilor făcute de Ministul Agriculturii Florin Barbu prin care anunța că „toate produsele care sunt procesate în România vor avea adaos comercial plafonat printr-o Ordonanță de Urgență. (…) Vorbim de zeci de mii de produse cu adaos plafonat”. cumparator in magazin

„Am înțeles imperativul verii 2023 - calmarea inflației alimentare și atenuarea efectelor ei asupra populației, participând activ la finisarea mecanismelor instituite prin OUG 67 si abținându-se de la orice comentarii contestatare, indiferent de canalul de comunicare. Suntem conștienți că există situații excepționale când, in extremis, se impune ca statul să regleze înțelept tensiuni extreme din piață și, ca atare, am înțeles cu toții că, timp de 3 luni, putem suporta decent constrângerile OUG 67. Între timp, însă, am asistat la prelungirea și extinderea măsurilor, iar acum se vorbește apăsat despre generalizarea și, practic, eternizarea plafonării, încat ne întrebăm dacă în Constituție mai e scris că avem economie liberă de piață?”, au atras atenția reprezentanții Romalimenta.

Din punctul de vedere al Federației, intervenția statului în piață este, uneori, un rău necesar, cu condiția ca ea să aibă un caracter excepțional și limitat în timp și ca arie, ceea ce nu este cazul acum.

„Ceea ce s-a dorit pentru 3 luni a ajuns deja la un an și jumătate, iar de la 14 produse ajungem la toate, și fără niciun termen. Considerăm, și o spunem din nou, că măsura este nejustificată și extrem de păgubitoare, nu există niciun argument viabil care să o fundamenteze, astfel încât cerem reintrarea în normalul economiei de piață - cel mai bun mecanism cunoscut până în prezent de reglare a producției, stocurilor, prețurilor, de răsplătire a eficienței și corectitudinii, în beneficiul atât al producătorilor, cât și al consumatorilor”, au completat reprezentanții Romalimenta.

Plafonarea generalizată, respinsă și de Asociația Marilor Rețele Comerciale din România

Și Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) respinge categoric orice masură de plafonare asupra produselor alimentare, întrucât „intervențiile de acest gen fac foarte rău piețelor pe întregul lanț alimentar”.

„Este deja în vigoare până la 31.12.2024 o OUG de plafonare a adaosului comercial la mai multe categorii de produse alimentare ce a fost prelungită de mai multe ori și care afectează deja piețele de mult timp. Așa cum România s-a angajat la momentul semnării Tratatului de Aderare la Uniunea Europeană, precum și în negocierile de aderare la OCDE (Organizatia pentru Cooperare și Dezvoltare Economica), libertatea comerțului trebuie garantată, iar prețul produselor trebuie sa fie exclusiv rezultatul cererii și ofertei, a liberei concurențe pe piață, iar orice măsuri de intervenție asupra mecanismelor economice de formare a prețurilor pentru „zeci de mii de produse alimentare”, va distorsiona grav piața și va crea dezechilibre majore pe termen lung”, au precizat reprezentanții AMRCR.

Coca-Cola, zahărul, bananele, făina și uleiul, cele mai căutate produse pe Monitorul Prețurilor
Monitorul Prețurilor, actualizat cu o secțiune dedicată produselor cu adaosuri plafonate
Consiliul Concurenței a actualizat platforma online Monitorul Prețurilor, oferind utilizatorilor o secțiune dedicată produselor cu adaos...
plafonare_adaos_comercial_la_produsele_romanesti
Retailerii fac front comun în fața deciziei de plafonare a adaosului comercial pentru produsele românești
Jucătorii din piața locală de retail fac front comun în fața deciziei de plafonare a adaosului comercial la toate produsele românești și cer...
Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Statistic, România este țara cu cele mai ieftine alimente la nivel european. Doar că tot statistic, România este țara cu una dintre cele mai...
Plafonarea adaosului comercial, prelungită până în ianuarie 2024. Lista produselor va fi extinsă
Plafonarea adaosului comercial, prelungită până în ianuarie 2024. Lista produselor va fi extinsă
Guvernul României extinde cu trei luni perioada în care se aplică plafonarea adaosului comercial, până la finalul lunii ianuarie 2024. Potrivit...
Amenzi de 4 milioane de lei pentru nerespectarea marjelor de adaos comercial
Amenzi de 4 milioane de lei pentru nerespectarea marjelor de adaos comercial
În urma controalelor efectuate în București, inspectorii antifraudă au sancționat un operator economic, care activează în domeniul...
Toamna se numără efectele adverse: impactul deciziilor de contracarare a inflației
Toamna se numără efectele adverse: impactul deciziilor de contracarare a inflației
Deși rata inflației este în scădere în România, prețurile alimentelor continuă să fie peste nivelul din vara anului 2022, în ciuda...