Nouă din zece români își planifică meticulos cumpărăturile de Black Friday, cu un buget mediu de 2.000 de lei

Ponderea cumpărătorilor impulsivi de Black Friday s-a redus semnificativ, 93% dintre cei care intenționează să facă achiziții își pregătesc o listă în avans, arată datele studiului „Black Friday Consumer Trends 2025” realizat de agenția de cercetare de piață MKOR. Nouă din zece români își planifică meticulos cumpărăturile de Black Friday, cu un buget mediu de 2.000 de lei. Detalii pe revistaprogresiv.ro

Cercetarea dezvăluie portretul unui consumator-strateg, care abordează cel mai mare eveniment de shopping al anului cu o planificare meticuloasă. Principalul motor este dorința de a achiziționa produse de pe un wishlist personal la un preț mai bun (53%), urmată de pragmatismul cumpărării cadourilor de Crăciun (31%).

Românii sunt dispuși să aloce un buget mediu de 2046 de lei, cu 33% mai mult față de anul precedent, semnalând o încredere sporită și o planificare financiară mai bună.

Vremurile în care Black Friday era sinonim exclusiv cu tehnologia și electrocasnicele au apus. În 2025, coșul mediu s-a diversificat dramatic, incluzând produse din 3.9 categorii diferite, în medie (+1 față de 2024). Deși Electronicele și Electrocasnicele se mențin în topul listelor (49%), ascensiunea categoriilor de lifestyle este remarcabilă.

Atât articolele Fashion (42%), cât și produsele de Beauty & Care (42%) aproape că își dublează prezența în intențiile de cumpărare, semnalând o tranziție clară spre optimizarea stilului de viață, dar și către stocuri, într-o perioadă de incertitudine și presiune fiscală.

Dacă în anii trecuți online-ul era principalul canal, acum asistăm la o creștere a cumpărătorului omnichannel. Abordarea hibridă (online + offline) a ajuns la 39%, fiind propulsată de Generația Z. Contrar mitului că trăiesc exclusiv digital, 56% dintre tinerii între 18 și 28 de ani intenționează să combine canalele, folosind online-ul pentru research și magazinele fizice pentru experiența de a testa produsele și pentru gratificarea instantanee.

Tinerii îmbină experiența la cumpărături cu socializarea, o componentă importantă a vieții în această etapă (socializarea cu prietenii este una din principalele modalități de relaxare pentru tineri, așa cum o arată alte studii derulate de MKOR).

Principala barieră în a participa la Black Friday rămâne neîncrederea în corectitudinea ofertelor (30% dintre non-cumpărători).

„Datele din acest an confirmă o maturizare a consumatorului român. Black Friday nu mai este un sprint, ci un maraton de planificare care începe cu 3-4 săptămâni înainte. Pentru retaileri, asta înseamnă că bătălia nu se mai dă doar pe preț în ziua Z, ci pe construirea relevanței și a încrederii cu săptămâni înainte. Cine înțelege că vinde unui strateg, nu unui vânător impulsiv, va câștiga în 2025”, declară Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.

Totuși, pentru segmentul masiv de 28% de consumatori indeciși, cheia conversiei este clară: valoarea reducerii. Pentru aceștia, un discount substanțial ar transforma ezitarea în achiziție. Studiul arată că pragul psihologic care separă o ofertă banală de o oportunitate reală se situează la o reducere medie de 54%.

Studiul „Black Friday Consumer Trends 2025” a fost efectuat în luna octombrie pe un eșantion de 1.000 de respondenți cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani. Răspunsurile au fost colectate online, prin Panelul MKOR și are o marjă de eroare de +/- 3,1%, la un nivel de încredere de 95%.

gama Deluxe in serie limitata la Lidl
Lidl extinde gama Deluxe cu o serie de produse realizate în România
Lidl România readuce în magazinele din întreaga țară produsele festive Deluxe, destinate sărbătorilor de iarnă. Selecția din acest an aduce...
Carrefour exit România
Presa franceză: Carrefour își pregătește exitul din România
Retailerul francez Carrefour a mandatat BNP Paribas pentru a testa interesul unor potențiali cumpărători pentru magazinele operate pe piețele din...
Carrefour remodelare hipermarket Băneasa
Carrefour finalizează remodelarea hipermarketului din Băneasa
Deschis în aprilie 2006 și situat în Centrul Comercial Feeria, Șoseaua București-Ploiești 44A, magazinul rămâne un reper al retailului modern...
Kaufland inaugureaza un nou magazin in Aiud, judetul Alba
Kaufland România își extinde prezența la nivel național și deschide un magazin în Aiud
Kaufland România își extinde prezența la nivel național și deschide un magazin în municipiul Aiud, județul Alba. Situat pe strada...