Lidl și Grup Șerban extind parteneriatul privind furnizarea de cartofi și în extrasezon
Lidl România și Grup Șerban Holding anunță extinderea parteneriatului comercial care facilitează prezența cartofilor românești în cele peste 380 de magazine din rețeaua retailerului, pe tot parcursul anului.
„România are un potențial agricol uriaș, dar nu are și o climă care să fie prietenoasă cu culturile tot timpul anului. Această provocare poate fi depășită pentru anumite soiuri de fructe și legume prin soluții tehnologice, prin stocare și depozitare. Grup Șerban este unul dintre partenerii noștri cu investiții constante și solide în această direcție și cu ajutorul căruia vom avea anul acesta cartofi românești și în lunile de iarnă când de obicei producția se încheie. Pentru noi este importantă colaborarea cu producătorii locali nu doar din perspectiva impactului economic, dar și din punctul de vedere al lanțului mai scurt care înseamnă în primul rând prospețime și în al doilea rând o abordare mai sustenabilă", a declarat Maria Mihai, Head of Corporate Affairs Lidl România.
Colaborarea Lidl cu Grup Șerban a început în 2022 cu produse de patiserie și a fost extinsă ulterior, astfel că producătorul a devenit unul dintre principalii furnizori de cartofi, ceapă și produse de patiserie pentru retailer.
„Treptat, am investit în capacități de depozitare frigorifice, astfel încât să putem avea produse și în extra sezon, dar și în linii de sortare automatizate și logistică performantă și sustenabilă. Este o dovadă clară că atunci când investești în parteneriate solide, rezultatele se văd. Scopul nostru este să creăm un lanț foarte scurt de la fermă până la raft. Prin Piața Lidl ne dorim să le oferim producătorilor români mai mult decât un partener comercial, vrem să le oferim încredere și continuitate. Pentru noi, sprijinirea producătorilor locali nu este doar un proiect punctual, ci o direcție strategică. În același timp, oferim o piață de desfacere modernă în cele peste 380 de magazine proprii din toată țară și am reușit să exportăm fructe românești în patru țări", a adăugat Otto Keul, Head of Purchasing Fruits and Vegetables Lidl România.
Lidl colaborează în prezent cu peste 500 de producători români de fructe și legume, care în sezon asigură 73% din marfa de la raft pe cele două categorii. În plus, retailerul a facilitat exporturi de 1.400 de tone de fructe în valoare de 2,1 milioane de euro în Ungaria, Serbia, Croația și Polonia.
Grup Șerban a finalizat anul acesta trei hale frigorifice noi pentru legume, cu o capacitate de 5.000 de tone fiecare, ajungând la o capacitate totală de depozitare frigorifică de 21.500 de tone. Compania are în derulare investiții pentru a ajunge, în 2028, la 50.000 de tone.
„Am avut prima recoltă de legume în 2020, am pornit de la 250 de hectare și am ajuns în prezent să lucrăm peste 600 de hectare. Cartofii și ceapa reprezintă 80% din consumul de legume rădăcinoase din România și cred că sunt și în coșul inflației calculat de INS. Sunt alimente foarte importante de pe mesele românilor, iar în afară de producția sezonieră (iulie-noiembrie), din lipsa capacității de depozitare majoritatea consumului este asigurat de importuri. Pentru a răspunde acestei nevoi, în 2023 am decis să investim în spații de depozitare și linii de ambalare pentru ceapă și cartofi. Nu este ușor și nici ieftin să fie depozitate, apar și pierderi, iar piața este cea care stabilește prețul și astfel sunt generate venituri care să acopere cheltuielile și să existe marje de profit”, a explicat Nicolae Șerban, CEO Grup Șerban.
Având în vedere nivelul importurilor de cartofi, de 40-50% din necesarul de consum, există un potențial ridicat de dezvoltare a pieței locale, mai spune Nicolae Șerban. Potrivit evaluărilor fondatorului Grup Șerban, pentru a acoperi tot necesarul comercial de consum pentru cartofi ar fi nevoie de o suprafață cultivată de 20.000 de hectare. La o recoltă de 45-50 de tone per hectar, producția s-ar ridica la aproape un milion de tone de cartofi, iar instalațiile de irigat deja existente ar fi suficiente dacă fermierii ar decide să cultive în mod profesionist legume rădăcinoase.
„Provocarea departamentului operațional este eficiența, iar aceasta poate crește cu 15-20% prin crearea unui business integrat. Pentru noi, parteneriatul cu Lidl este o mare oportunitate, pentru că este un retailer a cărui calitate este imuabilă, iar pentru a răspunde criteriilor de calitate, am obținut certificarea Global GAP și IFS. Important este să găsești firul optim între profit și componenta socială și sustenabilitate, iar angajamentele Lidl merg în această direcție. Noi am intrat pe drumul acesta cu mulți ani în urmă, când am început să ne schimbăm practicile agricole și să facem trecerea la agricultură no-till. De asemenea, firul roșu în tot acest efort al eficientizării operaționale este partea digitală, pentru că doar colectând o mulțime de date poți cu adevărat să înțelegi care sunt lucrurile asupra cărora se poate interveni", a detaliat Lucian Secară, Director Operațional Grup Șerban.
În prezent, Grup Șerban livrează săptămânal circa 600 de tone de cartofi, funcționând la jumătate din capacitatea de producție. În următorii cinci ani, grupul și-a propus să își extindă producția la 75.000 de tone de legume rădăcinoase, cu potențialul de a crește până la 150.000 de tone.
Grup Șerban Holding, listat la Bursa de Valori București sub simbolul GSH, este un business cu o cifră de afaceri de peste 120 de milioane de euro și care reunește sub aceeași umbrelă patru linii de activitate: agribusiness (cultura plantelor și comerț cu cereale, plante oleaginoase și legume), zootehnie, panificație, cofetărie și alimentație publică și divizia de prestări servicii.
Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Germania și Europa. Lidl operează în prezent peste 12.600 de magazine și peste 230 de centre logistice și depozite în 31 de țări. În prezent, Lidl are aproximativ 382.400 de angajați, dintre care peste 13.000 în România, unde retailerul german are deschise peste 380 de magazine și șase centre logistice.
În 2024, retailerul german Lidl a finalizat investiții de 160 de milioane de euro pe piața locală, buget care reprezintă 2,79% din total investițiilor străine făcute la noi în țară anul trecut, a arătat bilanțul impactului socio-economic al activității Lidl în România pentru anul 2024, potrivit unei analize realizate de KPMG.
Mai mult, companiile Lidl din România (Lidl Discount SRL, Lidl România SCS, Lidl România SRL și Lidl Imobiliare România Management SCS) au contribuit în total (direct, indirect și indus) cu 2,31 miliarde de euro la valoarea adăugată brută (VAB), echivalent a 0,65% din PIB-ul țării. Contribuția directă a companiei la bugetul de stat, prin taxe și impozite plătite, s-a ridicat la 765 milioane de euro, echivalentul a circa 0,24% din valoarea adăugată brută (VAB) a României.








