Guvernul a decis: casele de marcat electronice, obligatorii din 2016
Prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 91 din 23 decembrie 2014, Guvernul a introdus obligativitatea caselor de marcat electronice fiscale în magazine, măsura urmând să fie implementată de către retaileri în trei etape, în funcţie de dimensiunea business-ului. Astfel, retailerii încadraţi în categoria “mari contribuabili” vor avea obligaţia de a utiliza doar case de marcat fiscale cu jurnal electronic începând cu data de 1 aprilie 2016, în cazul contribuabililor mijlocii deadline-ul este data de 1 iulie 2016, iar pentru micii contribuabili data de 1 noiembrie 2016.
Noul act normativ amână până în 2017 conectarea tuturor aparatelor de marcat electronice fiscale ale operatorilor economici la sistemul informatic al ANAF (Agenţia Naţională de Administrare Fiscală): “Pentru realizarea operaţiunii de supraveghere şi monitorizare a aparatelor de marcat electronice fiscale Agenţia Naţională de Administrare Fiscală emite, până la data de 1 februarie 2017, norme metodologice privind procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la un sistem informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale", se precizează în Ordonanţa de Urgenţă nr. 91 din 23 decembrie 2014.
Motivaţia acestei noi reglementări, potrivit oficialilor din Guvern, este reducerea evaziunii fiscale în comerţ prin întărirea pârghiilor de control al operaţiunilor derulate în magazine.
Ce sunt casele de marcat cu jurnal electronic
În prezent, sunt denumite case de marcat cu jurnal electronic modelele care tipăresc automat dublura bonurilor de casă la sfârşitul zilei. Celălalt tip de aparate fiscale, utilizat la scară largă în prezent, tipăreşte aceste dubluri în paralel, pe o rolă jurnal. Copiile tuturor bonurilor, fie că au fost tipărite simultan sau la sfârşitul zilei, trebuie păstrate de comercianţi timp de doi ani, potrivit reglementărilor în vigoare în acest moment.
Casele de marcat cu jurnal electronic ar permite conectarea acestora la un server al Autorităţii Fiscale (ANAF) prin intermediul unor sisteme de telecomunicaţii, după cum au precizat oficialii din Minister. Astfel, noile sisteme ar include, cel mai probabil, un modul GPRS pentru transmiterea automată a rapoartelor operatorilor economici către ANAF şi memorie flash pentru păstrarea copiilor bonurilor în format electronic şi renunţarea la tipărirea dublurii bonurilor.