Bogdan Chirițoiu, Consiliul Concurenței: Vom avea o decizie finală pentru tranzacția Mega Image-Profi undeva în luna noiembrie
După mai bine de un an de la anunț, tranzacția prin care proprietarul Mega Image cumpăra rețeaua Profi Rom Food pentru 1,3 miliarde de euro ar urma să obțină decizia finală din partea Consiliului Concurenței ”undeva în cursul lunii noiembrie a acestui an”, a precizat Bogdan Chirițoiu, Președintele Consiliului Concurenței.
”Această tranzacție este prioritară pentru noi. Este puțin probabil să dăm aviz negativ tranzacției. Noi am aprobat de principiu aceste angajamente. Le punem în consultare publică, vedem ce reacții primim și le mai putem nuanța. Ei ne-au rugat să ne încadrăm până în 12 noiembrie. De ce ne-au rugat asta chiar nu știu, e vorba de niște considerații ale lor, de modul în care își fac bugetele. Vom încerca să ne cadrăm. Undeva în cursul lunii noiembrie cred că vom avea o decizie finală. Mega Image ne-a informat că dorește să păstreze brandul Profi. Acele magazine pe care vor să le vândă sunt în general Profi, doar câteva Mega. Cei care le vor cumpăra vor decide sub ce brand le vor utiliza”, a declarat Bogdan Chirițoiu.
În urma analizei, Consiliul Concurenței a constatat că tranzacția poate conduce la consolidarea poziției puternice a Mega Image pe piața comerțului cu amănuntul de produse alimentare și nealimentare de consum curent, prin magazine de tip supermarket, hipermarket, magazine de tip discount și alte magazine similare (cum ar fi magazinele de proximitate sau de cartier) din anumite localități din România.
Astfel, Mega Image s-a angajat să cesioneze 87 de magazine din 44 de localități în care activitățile Mega Image și Profi se suprapun și ar putea conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor. Principalele localități în care o parte din magazine ar fi cesionate sunt: Timișoara, Oradea, Bucuresti, Azuga, Breaza, Predeal, Bușteni, Popești Leordeni, Bragadiru, Fundeni, Pantelimon, Târgu Ocna, Năvodari, Florești, Cluj-Napoca, Adjud, Balotești, Domnești, Chiajna, Constanța și Ploiești.
”În linie cu valorile esențiale ale grupului Ahold Delhaize, clarificăm faptul că întreg personalul implicat în desfășurarea activității magazinelor ce urmează a fi cesionate va fi protejat pe parcursul întregului proces și va fi transferat, alături de toate drepturile și beneficiile decurgând din lege, către cumpărătorul/cumpărătorii adecvat/adecvați”, au declarat reprezentații Mega Image.
De asemenea, Mega Image s-a angajat să nu se implice în activitățile cesionate decât după trecerea unei perioade semnificative de zece ani.
”Angajamentele asumate garantează că aprobarea tranzacției, în condițiile implementării lor, asigură păstrarea unui just echilibru concurențial pe piață, angajamentele fiind de natură să înlăture complet îngrijorările exprimate de Consiliul Concurenței cu privire la piețele locale. Astfel, Ahold Delhaize se angajează să cedeze activitățile de vânzare de bunuri de larg consum aferente unui număr total de 87 de magazine în vederea reducerii cotei de piață cumulative și a numărului de magazine în zonele relevante, către unul sau mai mulți cumpărători adecvați și evaluați în baza unor criterii obiective și calitative, cu aprobarea prealabilă a Consiliului Concurenței”, adaugă reprezentanții Mega Image.
La finalul lunii octombrie a anului trecut, proprietarul Mega Image a anunțat că a cumpărat rețeaua Profi Rom Food într-o tranzacție de 1,3 miliarde de euro. Achiziția înseamnă dublarea businessului Ahold Delhaize pe piața din România, unde operează 969 de magazine sub brandurile Mega Image și Shop&Go, cu preponderență în zonele urbane, având în vedere că Profi deține peste 1.600 de magazine, fiind cea mai extinsă rețea prezentă pe piața locală. În ultimul an financiar, compania a generat vânzări de 2,5 miliarde de euro. Tranzacția este supusă acordului autorităților de reglementare și se estimează că va fi finalizată în cursul acestui an.