ANPC s-a răzgândit în privința afișării adaosului comercial la raft și retrage ordinul în urma dezbaterii publice

Ordinul Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorilor privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate în raport cu prețul de achiziție a fost retras în urma dezbaterilor publice și opiniilor transmise de mediul de afaceri. Scăderea competitivității României în raport cu alte state membre UE se află pe lista scurtă a motivelor care a dus la retragerea ordinului. inflatie cos gol shutterstock_282555902

Una dintre principalele provocări menționate de mediul de afaceri a fost legată de descurajarea investițiilor, pentru că vor fi afectate investițiile în sectoare cheie pentru economia României, cum este cel al retailului alimentar și non-alimentar, distribuție, procesare, precum și, nu în ultimul rând, producție.

„Acest aspect va avea un efect negativ nu numai asupra operatorilor economici din lanțul de aprovizionare alimentar și non-alimentar, dar și în industrii colaterale, cum ar fi construcții și materiale de construcții, antrepriză și sub-antrepriză, logistică și transport etc.”, este menționat în ordinul de retragere.

Efecte negative la nivelul consumatorilor – deoarece prin intrarea în vigoare a ordinului nu se va asigura o mai bună informare a consumatorilor sau respectarea drepturilor acestora. Afișarea la raft a prețurilor de achiziție, de import sau al prețului primului distribuitor de pe lanț și a adaosului comercial, va genera în mod evident confuzie la nivelul consumatorilor, cunoașterea acestor detalii comerciale neaducând în concret niciun avantaj real, documentat, pentru aceștia din urmă. De asemenea, calitatea produselor oferite riscă să scadă, comercianții putând fi determinați să aleagă pentru portofoliul lor produse cu adaos mic, în defavoarea celor cu calitate ridicată.

Efecte negative la nivelul relațiilor B2B – care determină un dezechilibru la nivelul lanțului de aprovizionare B2B și al relațiilor comerciale desfășurate exclusiv între profesioniști (e.g. importator – distribuitor, distribuitor – distribuitor, distribuitor – comerciant, distribuitor – producător, producător – procesator), în considerarea riscurilor asociate divulgării secretelor comerciale (e.g. facilitarea unor posibile înțelegeri anticoncurențiale, practici concertate, precum și inițierea unor valuri de conflicte în acest context, în contextul prețului de achiziție negociat în funcție de volume, distanță etc., aspecte care sunt necunoscute consumatorilor, sau cum nu sunt transparențiate nici cheltuielile semnificative ce apar în lanțul de producție, procesare și comercializare sau taxele multiple pe care tot operatorii economici le plătesc către bugetele de stat sau locale.

Diferența de tratament între comercianți și platformele online stabilite pe teritoriul României prin comparație cu cele din afara României, în special din state terțe – se va crea o obligație suplimentară de informare pentru comercianții și platformele online de pe teritoriul României, fără ca respectarea obligației să fie controlată și sancționată în raport cu cei comercianți și platformele online din state terțe care prestează servicii pe teritoriul României. Având în vedere încălcările sistematice ale dreptului UE săvârșite de platformele care provin din state terțe și lipsa unor acțiuni concrete de supraveghere și sancționare din partea autorităților naționale, astfel se vor accentua diferențele de tratament între cele două tipuri de operatori economici.

 

inflatie 2024 shrinkflation produse gramaj mai mic pret asemanator sau mai mare ordin anpc. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Shrinkflation, o teorie a formelor fără fond?
Ordinul Președintelui Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) de stopare a practicii prin care comercianții păstrează...
ordin ANPC de combatere a fenomenului de shrinkflation
Neclaritățile din ordinul ANPC privind combaterea fenomenului de „shrinkflation”
Ordinul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor privind obligația operatorilor economici de a informa consumatorii cu privire la...
Ruxandra Târlescu Partener și Lider Retail & Consumer Markets PwC România
Promoțiile, principalul motiv pentru care consumatorii aleg să schimbe brandul cumpărat
Adaptarea la schimbările în comportamentul cumpărătorilor și presiunea de a menține prețurile la un nivel acceptabil, concomitent cu...
Amenzi de 4 milioane de lei pentru nerespectarea marjelor de adaos comercial
Amenzi de 4 milioane de lei pentru nerespectarea marjelor de adaos comercial
În urma controalelor efectuate în București, inspectorii antifraudă au sancționat un operator economic, care activează în domeniul...