Amenzi de 35 mil. euro pentru fixarea preţurilor între retaileri şi furnizori

Consiliul Concurenţei a anunţat amenzi de 35 de milioane de euro pentru reţelele de magazine Metro, Real, Selgros, Mega Image şi un număr de 21 de furnizori ai acestora pentru practici anti-concurenţiale din perioada 2005-2009. Mai exact, sancţiunile au fost aplicate pentru fixarea preţurilor la raft între retaileri şi furnizori şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor. Amenzi de 35 mil. euro pentru fixarea preţurilor între retaileri şi furnizori

“ În cazul acestor companii,  Consiliul Concurenţei a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un pret fix sau minim. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul”, se arată în comunicatul Consiliului Concurenţei.

În ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii - şi implicit la cel mai mic preţ - în magazine concurente. “Decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţuri de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului”, au subliniat reprezentanţii Consiliului Concurenţei.

Investigaţia în retailul alimentar modern a fost declanşată de Consiliul Concurenţei în anul 2009 şi finalizată în octombrie 2014 – la acea dată, instituţia şi-a anunţat intenţia de a acorda sancţiuni companiilor găsite vinovate de practici anti-concurenţiale. Însă abia acum a fost anunţat cuantumul acestor amenzi.

Lista companiilor sancţionate, incluzând valoarea amenzii în fiecare caz, este următoarea:

  1. Mega Image SRL – 24.569.530 lei (5,6 milioane euro)
  2. Metro Cash&Carry Romania SRL– 49.684.182 lei (11,3 milioane euro)
  3. Real Hypermarket Romania SRL–23.869.142 lei (5,5 milioane euro)
  4. Selgros Cash&Carry Romania SRL– 29.202.355 lei (6,6 milioane euro)
  5. Agroalim Distribution SRL– 607.214 lei (138.000 euro)
  6. Albalact SA– 2.199.507 lei (499.888 euro)
  7. Argus SA– 623.106 lei (141.615 euro)
  8. Covalact SA – 659.267 lei (149.833 euro)
  9. Cramele Halewood SA – 278.694 lei (63.340 euro)
  10. Danone PDPA SRL– 2.639.243 lei (599.828 euro)
  11. De Silva Intermed SRL – 31.753 lei (7.217 euro)
  12. Delaco Distribution SA– 910.047 lei (206.829 euro)
  13. Gerola Prodinvest SRL – 308.923 lei (70.210 euro)
  14. Granddis SRL – 327.157 lei (74.354 euro)
  15. Impex Bock SRL –5.751 lei (1.307 euro)
  16. Macromex SRL– 2.354.190 lei (535.043 euro)
  17. Napolact SA– 1.164.467 lei (264.652 euro)
  18. Parmalat Romania SA – 269.852 lei (61.330 euro)
  19. Prodlacta SA – 166.122 lei (37.755 euro)
  20. Quadrant-Amroq Beverages SRL –3.193.541 lei (725.805 euro)
  21. Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei (443.900 euro)
  22. Transilvania General Import Export SRL – 4.693.436 lei (1,1 milioane euro)
  23. Tymbark Maspex Romania SRL – 1.646.923 lei (374.301 euro)
  24. Whiteland Import Export SRL – 2.324.484 lei (528. 292 euro)
  25. Zarea SA – 347.489 lei (78.975 euro).

Consiliul Concurenţei mai are în derulare o investigaţie în retailul modern, declanşată la finalul anului 2014. Aceasta vizeaza posibila încălcare a regulilor de concurenţă naţionale şi comunitare de alte lanţuri de retail din România, şi anume Auchan România SA, Carrefour România SA, România Hypermarche SA (Cora), Kaufland România SCS şi furnizori ai acestora. În cadrul investigaţiei declanşate, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate, documentele ridicate în cadrul acestor inspecţii aflându-se în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice investigaţiei.

ReTech & Digital - Conference & Expo, eveniment Progresiv, solutii si inovatii IT, digitale si automatizare din retail & FMCG, editia cu numarul 2, Unleash the Power of Digital, data evenimentului 12 septembrie, la Ramada Bucharest
ReTech & Digital revine cu o nouă ediție, pe 12 septembrie
ReTech & Digital - Conference & Expo, evenimentul Progresiv dedicat integral tehnologiilor, soluțiilor IT și inovațiilor digitale din...
Competiția Progresiv Awards 2024 și-a desemnat câștigătorii
Competiția Progresiv Awards 2024 și-a desemnat câștigătorii
Progresiv Awards, competiția care premiază inovația și performanța în piața locală de retail & FMCG, a desemnat câștigătorii ediției...
Piața de retail și FMCG, față în față cu noul consumator
Piața de retail și FMCG, față în față cu noul consumator
Într-un mediu aflat în continuă schimbare, o strategie de business concentrată în jurul consumatorilor și a comportamentului acestora poate...
Un sector rezilient în fața provocărilor
Un sector rezilient în fața provocărilor
Piața logistică din România a depășit cu succes provocările pandemiei, reușind să obțină rezultatele pozitive chiar și în condițiile în...
Progresiv Awards 2020 și-a desemnat câștigătorii!
Progresiv Awards 2020 și-a desemnat câștigătorii!
Așteptarea a luat sfârșit! Anunțăm câștigătorii Progresiv Awards – ediția 2020. Progresiv Awards este proiectul demarat cu scopul de a...
Progresiv Awards 2020 și-a desemnat câștigătorii!
Progresiv Awards 2020 și-a desemnat câștigătorii!
Așteptarea a luat sfârșit! Anunțăm câștigătorii Progresiv Awards – ediția 2020. Progresiv Awards este proiectul demarat cu scopul de a...