Proiectele de retail livrate în primele nouă luni din 2025 au depășit suprafața înregistrată în întreg anul trecut
Livrările de noi proiecte de retail la nivel național au depășit în primele nouă luni ale acestui an nivelul înregistrat pe tot anul 2024, iar 2025 se prefigurează a fi al doilea cel mai prolific an din ultima decadă din punctul de vedere al activității de dezvoltare de noi spații de retail, potrivit raportului Romania Retail Marketbeat Q3 2025 publicat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. 
În primele trei trimestre au fost finalizați 186.000 metri pătrați de centre comerciale și parcuri de retail la nivel național, comparativ cu 180.000 metri pătrați spații de retail noi pe întreg anul 2024. Până la finalul anului, dezvoltatorii au anunțat că vor mai construi circa 30.000 metri pătrați de spații noi, rezultând un total de aproximativ 217.000 metri pătrați pentru întreg anul 2025.
În T3 2025, au fost finalizate trei proiecte importante, toate în orașe din Transilvania (Arad, Cisnădie și Sibiu). Agora Arad (fosta Galleria Arad), de 36.000 metri pătrați este cel mai mare proiect livrat în trimestrul al treilea, deschis în urma unui proces semnificativ de modernizare și poziționare pe piață. Echipa de retail a Cushman & Wakefield Echinox a oferit consultanță strategică în procesul de închiriere, atrăgând o gamă largă de retaileri, inclusiv primul supermarket Senic din țară. Zacaria Retail Park Cisnadie (8.600 metri pătrați) și a treia fază a Prima Shops Sibiu (4.500 metri pătrați) au fost de asemenea finalizate în T3 2025.
„Rezultatele pieței de retail din 2025 demonstrează reziliența și potențialul semnificativ al sectorului, chiar și într-un context economic provocator. Faptul că am depășit deja, în primele nouă luni, livrările totale ale anului trecut arată încrederea dezvoltatorilor și a retailerilor în atractivitatea pieței locale. Ne bucurăm să vedem investiții importante în orașe din Transilvania și o diversificare tot mai mare a ofertei pentru consumatori. Deși mediul macroeconomic rămâne marcat de incertitudini, cu inflație ridicată și presiuni fiscale, evoluția pozitivă a sectorului de retail confirmă că românii rămân dornici de experiențe noi de cumpărături și socializare, iar dezvoltatorii răspund cu proiecte moderne, adaptate nevoilor comunităților locale”, explică Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.
Stocul modern de retail din România este de 4,80 milioane de metri pătrați (o densitate de 252 metri pătrați la 1.000 de locuitori), în timp ce proiecte care depășesc 700.000 de metri pătrați suprafață închiriabilă (GLA) se află în diverse etape de construcție și planificare, urmând să fie livrate până la finalul acestui deceniu.
Chiriile de referință din București nu au înregistrat modificări semnificative în al treilea trimestru al anului, ajungând până la 90 euro/mp/lună pentru spațiile din centre comerciale dominante din România, și respectiv la 70 euro/mp/lună pentru cele stradale. Valorile respective corespund unor suprafețe de 100 - 200 metri pătrați situate la parterul centrelor comerciale dominante sau pe Calea Victoriei. În marile centre comerciale din București și principalele oraşele secundare, chiriile s-au menținut la 50 – 90 euro/mp/lună.
Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent, cuprinde o echipă de peste 80 de profesioniști ce oferă o gamă completă de servicii de consultanţă imobiliară investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor.
Cushman & Wakefield este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajați în aproape 400 de birouri și peste 60 de țări și venituri de 9,5 miliarde de dolari. Serviciile principale ale companiei sunt: consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare.







