Gebrüder Weiss: Costurile de transport au crescut cu peste 55% față de 2021
Potrivit Gebrüder Weiss România, unul dintre principalii jucători de pe piața locală de transport și logistică, prețurile se află pe o traiectorie ascendentă în Europa. Mai exact, costurile de transport au crescut în medie cu peste 55% în 2022 față de 2021, creșteri datorate evoluției prețului carburantului, contextului inflaționist, salariilor șoferilor etc. În plus, se face simțită și lipsa unor articole precum aditivii AdBlue utilizați de vehiculele cu motoare Euro 4 și mai mari.
Introducerea unor noi acte normative, spre exemplu licențierea autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată cuprinsă între 2,5 tone și 3,5 tone sau proiectul de lege e-transport aduce tot mai multe provocări jucătorilor din industrie.
În acest context, companiile din transport și logistică au fost nevoite să ofere clienților soluții pentru a optimiza costurile și pentru a pondera impactul major al acestor schimbări.
Astfel, conform Gebrüder Weiss România, realizarea unei planificări cât mai realiste și predictibilitatea volumelor este un aspect care ajută clienții în a avea o mai bună imagine asupra costurilor de transport. În egală măsură, în zonele cu densitate redusă în ceea ce privește volumul de marfă transportat, pentru optimizarea costurilor se poate opta împreună cu clientul pentru o scădere a frecvenței de livrare prin cumularea comenzilor la un număr mai mic de transporturi. De asemenea, livrarea în afara orelor de vârf din trafic poate fi un aspect important ce determină eficientizarea rutelor. Mai mult, una dintre soluțiile eficiente, care optimizează simultan costurile și rapiditatea livrărilor, este ca mărfurile să fie gestionate centralizat, într-un hub logistic care controlează nu doar transportul, ci și sortarea, expediția și distribuția.
Esențială este și poziționarea hub-ului lângă zone metropolitane sau urbane importante, cu acces la căi de comunicație importante (noduri feroviare, autostrăzi, aeroporturi și porturi mari).
Un alt aspect important de luat în calcul pentru scăderea costurilor este optimizarea încărcării mărfurilor în camion. Eficiența planificării este cea care asigură livrarea mărfurilor la costuri optime - încărcarea rațională a vehiculelor, minimizarea rulărilor în gol și timpilor de nefuncționare, reducerea consumului excesiv de combustibil.
De asemenea, utilizarea mașinilor double-deck este un aspect care ajută la o mai bună calibrare a bugetului de transport al clientului. Acestea au avantajul unei capacități de transport cu 30-40% mai mari, deși durata de încărcare este peste cea a unui camion normal. Cu toate acestea, costul pe unitatea de transport scade semnificativ raportat la livrarea acelorași volume cu camioane single deck. În plus, emisiile de CO2 sunt reduse considerabil.
În ceea ce privește anul 2023, reprezentanții Gebrüder Weiss România se așteaptă la o normalizare a costurilor. "Pe fondul adaptării prețurilor de transport la noul context general (preț carburant, salarii, inflație) ne așteptăm la o stabilizare a pieței de transport intern prin reducerea exodului de transportatori către piața europeană. Avem în vedere totodată utilizarea soluțiilor alternative de transport, în special pe segmentul de distribuție last mile, cum ar fi utilizarea de camioane electrice. Dintre scenariile de operare, mizăm în continuare pe consolidarea parteneriatelor existente cu clienții, adaptarea dinamicii de negociere, reconsiderarea condițiilor reciproc avantajoase în noul context, flexibilitate și transparență atât în interacțiunea cu partenerii de servicii, cât și cu clienții", adaugă aceștia.