Sustenabilitatea și grija față de mediu, o prioritate pentru români

Sustenabilitatea și grija față de mediu reprezintă un concept de importanță ridicată pentru 85% dintre românii chestionați în cadrul unui studiu realizat de ROMPAP – Patronatul Industriei de Celuloză și Hârtie, în colaborare cu institutul de cercetare Ipsos România. În același timp, doar 7% cred că se fac suficiente lucruri în privința reciclării, iar șase din zece români și-ar dori să facă mai mult decât în prezent.  Sustenabilitatea și grija față de mediu, o prioritate pentru români

Sondajul realizat în luna aprilie s-a desfăşurat la nivel național și atrage atenția asupra unor aspecte interesante: peste 90% dintre români cunosc foarte bine sau destul de bine ce înseamnă reciclare, ambalaj reutilizabil, colectare selectivă sau poluare cu plastic. Pe de altă parte, 56% sunt de părere că se face prea puțin atunci când vine vorba de reciclare.

„Ne-am dorit să înțelegem mai bine consumatorii – ce îi preocupă, ce îi motivează, care sunt argumentele și barierele pe care aceștia le întâmpină atunci când vine vorba de sustenabilitate, iar acest studiu – realizat împreună cu Ipsos – este un material extrem de valoros pentru industria noastră. Chiar dacă cifrele sunt încurajatoare, este nevoie de un efort de echipă, la nivel național, pentru a ajunge acolo unde ne dorim cu toții. Companiile membre ROMPAP vor continua să susțină adoptarea unor politici eficiente, astfel încât românii să poată face alegeri informate, preferând ambalaje mai puțin poluante și să aibă la îndemână cât mai multe facilități pentru colectare selectivă și reciclare”, a declarat Paul-Henri Kohler, Președinte ROMPAP.

Sustenabilitate și reciclare: cine ar trebui să ia inițiativa?

Șase din zece respondenți afirmă că responsabilitatea în privința reciclării aparține fiecărui cetățean în parte, cu participarea primăriilor (55%), companiilor de salubritate (50%) și guvernului (47%). La polul opus, doar 26% dintre respondenți consideră școala ca având un rol important, prin informarea tinerelor generații cu privire la comportamentele corecte.

Soluții pentru ambalaje în exces

Întrebați despre impactul pe care anumite tipuri de ambalaj îl au asupra mediului, 78% dintre respondenți au afirmat că articolele din material plastic sunt mai poluante decât cele din hârtie/ carton. Înlocuirea ambalajelor din plastic cu variante biodegradabile reprezintă o soluție indicată de 34% dintre români, în timp ce 1 din 4 cred că soluția o reprezintă înlocuirea ambalajelor din plastic cu cele din hârtie sau carton. La nivel personal, mai bine de jumătate dintre respondenți (52%) se declară foarte dispuși să renunțe la folosirea ambalajelor din plastic în favoarea unor opțiuni mai sustenabile precum cartonul sau hârtia. 45% dintre românii intervievați consideră că reciclarea hârtiei/cartonului este foarte importantă pentru ei.

Jumătate dintre participanții la studiu sunt de părere că ambalajele din hârtie/carton sunt la fel de atractive precum cele din plastic. Unu din doi consumatori declară că între două produse similare cu același preț, aleg mai degrabă ambalajele din hârtie/carton, în detrimentul celor din plastic.

Colectarea selectivă: acum și în viitor

Mai mult de jumătate dintre români sunt atenți la colectarea selectivă a deșeurilor. Plasticul este materialul cel mai des colectat (92%), urmat de sticlă (75%) și hârtie/carton (70%). Motivațiile din spatele acestui comportament sunt legate de reducerea poluării și a impactului negativ asupra mediului, responsabilitatea față de planetă și asigurarea unui viitor mai sustenabil pentru generațiile viitoare.

Principalele bariere pentru colectarea selectivă sunt generate de lipsa de acces la facilități corespunzătoare (48%), lipsa spațiului de depozitare în gospodărie (38%) sau convingerea că deșeurile sortate selectiv ajung în cele din urmă la groapa de gunoi (35%).
Ce ar putea crește și mai mult procentul materialelor care sunt recuperate de către cetățeni?

Cei mai mulți respondenți sunt de părere că este nevoie de facilități de colectare selectivă care să fie create la nivel național. Un rol important ar reveni și companiilor de salubritate care, prin achiziția de mașini  compartimentate, ar putea oferi garanția că deșeurile colectate selectiv nu ajung, amestecate, la groapa de gunoi.

Nu în ultimul rând, campaniile de comunicare care pot să ofere informații complete și detaliate despre colectarea selectivă și procesul de reciclare al fiecărui material. De asemenea, implicarea autorităților centrale și locale în inițierea unor programe distincte care să vizeze reciclarea cartoanelor ar putea contribui la generalizarea comportamentului sustenabil în rândul populației și ar sprijini România în atingerea țintelor agreate la nivel european.

Necesitatea unor campanii specifice apare cu atât mai pregnant cu cât 40% dintre participanții la studiu spun că nu au primit vreodată informații despre tipurile și starea materialelor/ambalajelor care sunt reciclabile, în zona în care locuiesc/muncesc/învață, iar 55% declară că ar dori să aibă mai multe informații cu privire la sustenabilitate, protejarea mediului și reciclare.

Campanie de comunicare și informare

Sub sloganul „Dă tonul la reciclat, alege cartonul ondulat!”, ROMPAP lansează o campanie de informare pentru protejarea mediului, în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. Campania își propune să schimbe percepțiile și obiceiurile de consum ale oamenilor, încurajând utilizarea ambalajelor din hârtie și carton - materiale reciclabile ce contribuie la reducerea poluării - și, totodată, să stimuleze colectarea selectivă de către populație a acestor ambalaje, în vederea reciclării, întrucât fiecare poate aduce o contribuție semnificativă la transformarea la scară largă pentru un mediu mai curat și mai sustenabil.

ROMPAP, Patronatul Industriei de Celuloză și Hârtie este o organizație înființată în 1992, din care fac parte 19 companii membre, însumând o cifră de afaceri anuală de peste 900 de milioane de Euro și 5.400 de angajați. Este membră a două confederații europene, respectiv Confederația Europeană a Industriei de Hârtie – CEPI și Federația Europeană a Fabricanților de Carton Ondulat – FEFCO.

Metodologie: Studiul „Atitudinile românilor cu privire la sustenabilitate și reciclare” a fost realizat de compania de cercetare Ipsos sub forma interviurilor online prin platforma Ipsos. Digital, în perioada 2-5 aprilie 2024. Studiul a inclus 500 de respondenți adulți din România, cu vârste cuprinse între 18-65 ani. Chestionarul a acoperit șase module – Context, Sustenabilitate și mediu, Poluare cu plastic, Colectare selectivă, Reciclare și Surse de informare.

 

 

 

Piața ambalajelor în FMCG, de la necesitate la sustenabilitate
Piața ambalajelor în FMCG, de la necesitate la sustenabilitate
O industrie în continuă evoluție, caracterizată de ceva timp de interesul tot mai mare pentru colectare și reciclare, piața ambalajelor din...
Sustenabilitatea, un trend care poate fi accelerat prin educare
Sustenabilitatea, un trend care poate fi accelerat prin educare
Dacă în țările central și nord europene sustenabilitatea, reciclarea, diminuarea poluării sau a resurselor utilizate sunt priorități de top,...