Industria de retail învață să fie sustenabilă cu Academia de Sustenabilitate și Auchan România
Academia de Sustenabilitate în parteneriat cu Auchan România lansează un curs gratuit despre sustenabilitatea în retail pentru antreprenorii care își doresc să își transforme afacerile în unele prietenoase cu mediul. Cursul „Sustenabilitate în industria de retail” își propune să ofere informațiile și instrumentele necesare IMM-urilor din România care vor să contribuie la un retail alimentar îndreptat spre un viitor mai verde.
Totodată, prin parcurgerea cursului, inclusiv consumatorii pot afla o serie de bune practici pentru a fi mai responsabili și a evita, pe cât de mult posibil, food waste-ul. Împreună cu 16 experți și antreprenori din domeniu, au fost dezvoltate șapte module educaționale: Sustenabilitate în retail, Magazin sustenabil, Ambalaje, risipa și deșeurile, Angajații magazinului, Marketing și poziționarea magazinului, Lanț de aprovizionare sustenabil, Finalizarea cursului.
Durata cursului și nivelurile de dificultate variază: de la un maxim de șapte ore pentru cei care vor să parcurgă informația integral până la un minim de 50 de minute pentru cei care vor să vadă doar latura introductivă a acestuia.
„Încă de la începuturile proiectului, ne-am dorit ca platforma Academia de Sustenabilitate să ofere soluții sustenabile concrete, ușor de înțeles și implementat, pentru fiecare din marile industrii prezente în piața locală. De această dată, alături de Auchan România, ne-am îndreptat atenția către piața de retail. Este o piață în care credem că putem aduce schimbări reale și abia așteptăm ca IMM-urile interesate din țară să parcurgă acest curs. Desigur, așa cum v-am obișnuit, vom oferi și un grant pentru implementarea strategiei de sustenabilitate a unui magazin alimentar”, spune Paul Nechita, Project Manager al Academiei de Sustenabilitate.
Parteneriatul Auchan România cu platforma de învățare Academia de Sustenabilitate face parte din Planul pentru Climat 2030, Parteneri pentru Decarbonizare. Până în 2030, compania își propune să reducă emisiile de CO2 cu 46% față de 2019, pentru Scopurile 1 și 2, respectiv cu 25% față de 2020 pentru Scopul 3, stabilite în cadrul Acordului de la Paris. Scopurile 1 și 2 fac referire la emisiile de gaze cu efect de seră din agenți frigorifici și energie, asociate funcționării magazinelor, în timp ce Scopul 3 este legat de emisiile de gaze cu efect de seră din amonte și din aval, din produse și transporturi.
„Suntem bucuroși să sprijinim cursul de Sustenabilitate în Retail al Academiei de Sustenabilitate. Credem cu tărie că sustenabilitatea reprezintă un factor important în construirea unui business corect de retail față de consumatori, parteneri și mediul înconjurător. Pentru a putea fi mai sustenabili la nivel de industrie și de lanț de aprovizionare este nevoie să creștem împreună nivelul de maturitate și să creștem capacitatea noastră de a acționa împreună, inclusiv pentru decarbonizare. Cursul vine ca un suport pentru partenerii noștri, fie că vorbim de furnizori de marcă națională, furnizori de filiere și marcă proprie, francizați sau angajați. Invităm toate părțile interesate să parcurgă cursul, astfel încât să avem capacitatea acum și în viitor de a transforma modelele de afaceri, oferind consumatorilor cât mai multe opțiuni de produse sustenabile și decarbonizare”, adaugă Corina Dospinoiu-Imre, Director Sustenabilitate Auchan România.
Grup de învățare alături de experți
Participanții pot parcurge cursul individual, în propriul lor ritm, dar și alături de un grup de învățare care durează 4 săptămâni și este dedicat unui număr de 30 de antreprenori. În cadrul acestui grup, experții cursului se alătură procesului de predare prin 5 webinare dedicate componentelor esențiale pentru funcționarea optimă a magazinelor. De asemenea, experții vor oferi și sugestii de îmbunătățire a strategiilor de sustenabilitate create la finalizarea cursului.
Grant de 5.000 EUR pentru magazinul tău
Până pe 21 aprilie 2025, antreprenorii care doresc să își pună strategia în practică și să își transforme magazinul alimentar în unul sustenabil, se pot înscrie pe www.academia-de-sustenabilitate.ro. Strategiile înscrise vor fi evaluate, iar una dintre ele va fi aleasă pentru a fi susținută cu un grant de 5.000 de euro nerambursabil.
Un proiect dedicat nu doar industriei de retail
Academia de Sustenabilitate este prima platformă educațională și socială dedicată IMM-urilor care doresc să își extindă cunoștințele despre sustenabilitate și să dezvolte strategii integrate în acest domeniu. Platforma oferă cursuri și oportunități pentru IMM-uri în România, Bulgaria, Croația și Serbia, urmând ca, din 2025, să se extindă și în Slovenia. Până în acest moment, platforma oferă atât un curs introductiv dedicat dobândirii unei imagini de ansamblu asupra sustenabilității, cât și un curs pentru IMM-urile care activează în industria HoReCa.
Auchan România are în portofoliu peste 430 de magazine, cuprinzând 29 de hipermarketuri clasice, patru hipermarketuri ATAC Hiper Discount, șapte supermarketuri, magazinul Auchan Go, aproape 400 de magazine de ultra-proximitate MyAuchan, din care majoritatea în staţiile Petrom, un magazin în franciză Simply by Auchan, precum şi magazinul online auchan.ro.
Cu o cifră de afaceri cu taxe în 2023 de peste 1,6 miliarde de euro, Auchan propune locuitorilor din oraşele în care sunt prezente magazinele sale un comerţ omnicanal, modern, de calitate, cu cele mai largi game de produse şi un concept de discount responsabil, cu toate preţurile mici, în fiecare zi.
Auchan România realizează o serie de acţiuni importante pentru promovarea activităţilor de responsabilitate socială şi integrare a tinerilor, dar şi programe pentru protejarea mediului înconjurător care au drept scop gestionarea deşeurilor, economisirea resurselor etc. Printre proiectele pe care compania le-a desfăşurat se numără plantarea a 100.000 de copaci prin proiectul Mobilizatron, realizarea filmului „România neîmblânzită”, primul documentar despre natura României, precum şi amenajarea a două unităţi de suport medical pentru pacienţii cu forme noncritice de Covid-19.
În prezent, Auchan are mai multe proiecte active: Zero Risipă (prin care au fost salvate peste 19 milioane de produse şi peste 21.907 tone CO2), Programul naţional de colectare a uleiului uzat (prin care a colectat şi reciclat peste un milion de litri de ulei), Programul de Sustenabilitate Personală, precum şi multe alte acțiuni menite să ajute mediul înconjurător și societatea.
*Articol susținut de Academia de Sustenabilitate.