BRD Groupe Société Générale: Sustenabilitatea are ritmuri diferite. Companiile tinere inovează, cele mature se conformează

Pentru 51% dintre antreprenori, principalul motiv pentru care ar integra principii de sustenabilitate în afacerea lor este „reducerea costurilor operaționale” (ex – eficiență energetică, resurse), arată datele primului studiu care analizează percepțiile antreprenorilor români despre oportunitățile și provocările tranziției către modele de business sustenabile, realizat BRD Groupe Société Générale și lansat în contextul Climate Change Summit 2025. sustenabilitate in industria alimentara in retail & fcmg dezbatere sustenabilitate eveniment b2b progresiv sustain ability 2025. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

Același argument devine însă și barieră: tot 51% dintre antreprenori nu pot face pasul către un model de business sustenabil din pricina „costurilor ridicate ale implementării”. Astfel, sustenabilitatea este dezirabilă pentru impactul său pozitiv economic, dar evitată pentru prețul care trebuie plătit inițial.

„Rezultatele studiului arată că sustenabilitatea este adesea percepută ca un cost sau o obligație, nu ca o oportunitate. Noi credem că este momentul să schimbăm această perspectivă: sustenabilitatea înseamnă reziliență și eficientizare, nu doar conformare. Ca bancă, ne dorim să deschidem o conversație reală cu companiile și să demonstrăm, prin soluții concrete, că investițiile în sustenabilitate pot genera economii, pot reduce riscurile și pot crea un avantaj competitiv pe termen lung”, a spus Anca Nuțiu, Director Executiv Retail BRD Groupe Société Générale.

Accesul la finanțare ar trebui să corecteze acest dezechilibru, dar nu reușește să-l compenseze pe deplin: pentru 39% dintre antreprenori, „accesul limitat la finanțare” reprezintă o barieră în dezvoltarea unui business sustenabil. În același timp, bariere precum „lipsa de resurse interne pentru a gestiona procesul de tranziție” (53%) sau „lipsa de expertiză sau cunoștinte în domeniul sustenabilității”(39%) limitează IMM-urile de la identificarea de oportunități.

Reputația și valorile personale – mult în urma eficienței

Motivațiile antreprenorilor pentru integrarea sustenabilității în business sunt predominant pragmatice, orientate spre optimizare, reziliență sau gestionarea schimbărilor din piață, decât spre reputație sau poziționare de brand: eficiența operațională este principala motivație a antreprenorilor, urmată de „pregătirea pentru conformarea la reglementări prezente și viitoare” (28%). „Valorile personale” îi motivează pe 25% dintre antreprenori, „fidelizarea clienților existenți” pe 24%, la fel și „un acces mai bun la finanțare” (24%). La polul opus, doar 15% menționează „reputația”, iar doar 20% văd în sustenabilitate o formă de „diferențiere față de competiție”.

Principala percepție a antreprenorilor despre sustenabilitate pornește de la piață, nu de la business: jumătate dintre ei (53%) cred că „produsele sustenabile nu se vând pentru că sunt prea scumpe pentru consumatori”. Această percepție se reflectă și în propriile decizii: dacă piața nu e dispusă să plătească pentru sustenabilitate, nici antreprenorii nu o privesc ca pe o investiție, ci mai degrabă ca pe o cheltuială fără randament: jumătate dintre respondenți consideră că „certificările de sustenabilitate sunt prea costisitoare și nu aduc beneficii reale unui business”, dar și că „transformarea unui business într-unul sustenabil implică un efort financiar mai mare decât beneficiile generate”.

Pe lângă acest pragmatism, persistă și o serie de credințe limitative în rândul antreprenorilor: 50% cred că „modelele de business circulare sunt fezabile doar în câteva industrii”, iar 49% consideră că „instrumentele de finanțare pentru sustenabilitate sunt concepute exclusiv pentru marile companii”. Astfel, studiul scoate la suprafață un sentiment de inechitate în accesul la finanțare, prezent mai acut în rândul firmelor tinere și locale: 52% dintre business-urile cu activitate sub zece ani împărtășesc această percepție (vs 46% la cele mature, cu peste zece ani de activitate), iar același procent se regăsește și în cazul companiilor cu activitate predominant locală (52% vs 44% la cele cu acoperire națională). Sustenabilitatea e astfel, percepută ca un proces rezervat celor cu resurse.

Cercetarea evidențiază și zone de incertitudine și polarizare în rândul antreprenorilor. Percepțiile legate de timp și risc sunt împărțite aproape egal: 37% cred că procesele sustenabile „durează prea mult ca să merite efortul”, în timp ce 39% nu împărtășesc această opinie. În mod similar, 38% consideră că investițiile în sustenabilitate „implică riscuri prea mari”, față de 41% care le percep ca fiind gestionabile.

Între buzzword și know-how: sustenabilitatea, încă în curs de aprofundare de către antreprenori

Sustenabilitatea este un concept familiar în mediul antreprenorial - 78% dintre respondenți declară că au auzit de conceptul de „business sustenabil”. Însă această familiaritate nu înseamnă și claritate. Doar 24% dintre antreprenori știu că există o diferență între sustenabilitate și ESG - un semn că, deși conceptul e asumat la nivel declarativ, puțini îi cunosc logica de aplicare. Paradoxal, această diferență se accentuează odată cu vechimea companiei. Companiile mature par mai puțin conectate la limbajul global al conformării: 46% dintre firmele cu peste zece ani de activitate echivalează sustenabilitatea cu ESG, față de doar 28% dintre cele tinere.

Vechimea în business influențează profund felul în care antreprenorii se raportează la sustenabilitate: pentru companiile mature (<10 ani activitate), sustenabilitatea înseamnă conformare la reglementări; pentru cele tinere (>10 ani activitate), eficiență și diferențiere. Antreprenorii cu business-uri tinere asociază sustenabilitatea cu șansa de a câștiga un avantaj competitiv. Motivațiile lor în adoptarea unor principii sustenabile sunt eminamente comerciale: reducerea costurilor operaționale (54%), diferențierea față de competiție (24%), oportunitățile de inovație (27%) sau atragerea investițiilor (24%).

Pe de altă parte, companiile cu peste zece ani de activitate se raportează la sustenabilitate mai mult pentru a se pregăti pentru conformarea la reglementari prezente și viitoare (28%). Resimt mai puțin barierele de acces: doar 49% dintre businessurile mature consideră că prețurile descurajează consumatorii (vs 58%, businessuri sub zece ani de activitate/tinere) și doar 46% cred că finanțarea sustenabilă e rezervată exclusiv companiilor mari (vs 52%, businessuri tinere). Pentru ele, sustenabilitatea nu reprezintă atât de mult o cale de diferențiere, ci un standard de operare.

În privința orizontului de timp, 63% dintre antreprenori cred că sustenabilitatea va deveni un factor obligatoriu pentru toate afacerile din România în mai puțin de zece ani. Totuși, aproape patru din zece(38%) o consideră o perspectivă îndepărtată sau chiar improbabilă. Această divizare arată că piața este fragmentată în ceea ce privește sentimentul de urgență: pentru unii, sustenabilitatea este o condiție inevitabilă a viitorului; pentru alții, rămâne un ideal încă prea departe de realitatea de zi cu zi a businessului.

Cercetarea a fost realizată la inițiativa BRD Groupe Société Générale, în luna octombrie 2025, pe un eșantion de 150 antreprenori/reprezentanți ai microîntreprinderilor și IMM-urilor din România. Datele au fost colectate prin chestionar online, iar analiza a avut în vedere distribuția respondenților în funcție de vechimea companiei, dimensiunea cifrei de afaceri, aria geografică și domeniul de activitate, pentru a surprinde diferențele de percepție între companiile tinere și cele mature, locale și naționale

Studiul face parte din direcția strategică a BRD de a sprijini tranziția mediului de afaceri către un model economic sustenabil și de a înțelege cât mai bine provocările reale cu care se confruntă antreprenorii în acest proces. Rezultatele cercetării confirmă nevoia de accesibilitate, claritate și sprijin concret în adoptarea practicilor sustenabile - o nevoie la care BRD răspunde prin inițiative dedicate mediului de afaceri.

Agroland Group obține granturi de aproape un milion de euro pentru investiții în energie regenerabilă. Detalii pe revistaprogresiv.ro
Agroland Group obține granturi de aproape un milion de euro pentru investiții în energie regenerabilă
Grupul Agroland, prezent pe piața de retail, agribusiness, producție alimentară și nutriție animală, anunță un amplu program de investiţii...
Mars publica raportul de sustenabiliate
Mars raportează noi progrese în sustenabilitate: reducere de 1,9% a emisiilor și lansarea unui fond verde de 250 milioane de dolari 
Mars a reușit să își continue creșterea afacerilor fără să își sporească amprenta de carbon, înregistrând o creștere de peste 69%,...
Glovo : Peste 254.000 kg de alimente salvate de la risipă în primele opt luni din acest an. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Glovo : Peste 254.000 kg de alimente salvate de la risipă în primele opt luni din acest an
Glovo, platforma tech ce oferă servicii la cerere, din multiple categorii, cu o gamă variată de produse, a reușit să livreze în ultimii cinci...
CTPark Ploiesti certificare BREEAM New Construction Outstanding
Depozitul CTPark Ploiești, certificat BREEAM New Construction Outstanding 
CTP, cel mai mare dezvoltator, proprietar și operator de parcuri industriale și logistice listat din Europa, după suprafața totală...