Vânzările Danone, în scădere la finalul trimestrului trei
Vânzările nete înregistrate de Danone la finalul trimestrului trei din acest an se ridică la 5,8 miliarde de euro, sumă cu 9,3% sub nivelul înregistrat în perioada similară a anului trecut (Q3 2019: 6,41 miliarde de euro). Deși în scădere, conducerea Danone susține că cifrele sunt în acord cu estimările inițiale.
„Rezultatele noastre din trimestrul trei reflectă impactul pandemiei de Covid-19 și modul în care măsurile adoptate la nivel global plus închiderea granițelor, dar și sentimentul de nesiguranță resimțit de consumatori au afectat businessul nostru”, spune Emmanuel Faber, Președinte și CEO al Danone.
Potrivit raportului financiar publicat de companie, scăderea în termeni like-for-like a fost de 2,5% și cea mai slabă performanță a fost înregistrată de segmentul apelor, unul dintre cele mai cunoscute branduri pe piața locală fiind Evian. Numai în trimestrul trei, scăderea vânzărilor like-for-like pe acest segment a fost de 13,5% raportat la perioada similară a anului trecut, cu un declin al volumelor de 8,1% și de 5,4% în valoare. Calculat după primele nouă luni, vânzările au scăzut cu 20,5%, de la 3,6 miliarde de euro la finalul primelor nouă luni din 2019, la 2,8 miliarde de euro în perioada similară din 2020. În privința volumelor, scăderea a fost de 7,3%.
Datele publice arată însă o evoluție mai bună în trimestrul trei față de trimestrul doi, dar ritmul de redresare a fost inegal. Pe de o parte, Europa și China au recuperat din terenul pierdut ca urmare a relaxării măsurilor de siguranță și revenirii consumului în afara casei. Pe de altă parte, în America Latină și Indonezia, vânzările au continuat să scadă double-digit din moment ce măsurile de siguranță implementate de autorități au rămas la fel de severe.
La polul opus se află evoluția încasărilor generate de produsele lactate și cele pe bază de plante. În trimestrul trei, vânzările înregistrate în această categorie au consemnat un avans de 3,7% like-for-like, de 4% ca volum, dar o scădere de -0,3% ca valoare, potrivit raportului Danone. Categoria plant based a bifat al treilea trimestru consecutiv de creștere double digit la nivel global, în timp ce pe piețele din Europa, branduri ca Alpro alături de Actimel și Danette au raportat evoluții mid-single-digit.
În privința piețelor pe care activează Danone, Europa și America de Nord au generat cifre mai bune decât restul piețelor, atât în trimestrul trei cât și cumulat în primele nouă luni ale acestui an. Concret, în timp ce vânzările like-for-like înregistrate în trimestul trei au scăzut cu 1,1% în Europa și America de Nord, restul piețelor raportau o scădere de 4,1%. Iar în privința volumelor livrate, piața europeană plus America de Nord au bifat un avans de 1,3% față de o reducere cu 2% raportată de restul piețelor.
În privința estimărilor Danone pentru finalul acestui an, cifrele sunt rezervate având în vedere volatilitatea piețelor și incertitudinile privind evoluția pandemiei la nivel global.
De altfel, compania a anunțat mai multe schimbări interne, în acord cu planurile de adaptare la „noul normal” generat de pandemia de Covid-19. Schimbările includ numirea a doi directori executivi macro-regionali pentru Danone International și Danone America de Nord, dar și un director operațional pentru o funcție nou creată, responsabilă pentru cercetare și inovare, achiziții, producție și lanț de aprovizionare și, nu în ultimul rând, calitate.
În plus, Cécile Cabanis, directorul financiar, se desparte de Danone după 16 ani de activitate în cadrul companiei. Mandatul se încheie în februarie 2021, după finalizarea planului de acțiune în contextul pandemiei. Locul său va fi ocupat de Juergen Esser, actualul director financiar al diviziilor din Africa.
Danone a dezvăluit, de asemenea, că va revizui complet portofoliul, primele SKU-uri analizate fiind cele de pe piața din Argentina. După toate aceste modificări, compania estimează că, pe termen mediu, se va întoarce la o creștere a veniturilor cuprinsă între 3 și 5%.