Transilvania Nuts închide anul cu o creștere puternică a afacerilor și pregătește o investiție de 10 mil. euro pentru 2026
Procesatorul de nuci Transilvania Nuts va încheia 2025 cu o cifră de afaceri mai mare cu 45% comparativ cu anul anterior pe fondul diversificării sortimentației și ambalajelor, lansării de game noi, consolidării parteneriatelor cu retailerii și contractelor de tip private label. Această creștere setează totodată cadrul pentru investiția de zece milioane de euro într-o nouă unitate de producție, planificată pentru începutul anului 2026, a spus pentru Progresiv Alexandru Chiric, Director General Transilvania Nuts. 
”2025 a fost un an foarte bun. Categoriile de nuci crude și mixurile pentru snack au performat cel mai bine, cu o creștere a vânzărilor de peste 35% față de anul trecut. Lansările din segmentul de mic dejun au început deja să câștige tracțiune. Portofoliul nostru depășește 160 de SKU-uri, împărțite între produse ambalate și vrac, branduri proprii și colaborări private label. Strategia de dezvoltare se axează pe inovație, ambalaje moderne și extinderea continuă a brandurilor proprii, în special în segmentele cu valoare adăugată”, a declarat Alexandru Chiric.
În prima jumătate a acestui an, portofoliul Transilvania Nuts a fost completat de două game noi sub brandul Nutribon - Nutribon granola pentru micul dejun și Nutribon Snacks To Go. ”Batoanele cu nuci și fructe, precum și mixurile de gustări, au înregistrat o creștere constantă, pe fondul interesului tot mai ridicat al consumatorilor pentru gustările sănătoase și convenabile, ready-to-eat. Dieta mediteraneană, care include nucifere cum sunt migdalele și nucile, câștigă, de asemenea, popularitate în rândul consumatorilor europeni. Alimentele organice, cele pe bază de plante sunt, de asemenea, foarte apreciate, ceea ce generează cererea pentru fructe uscate precum smochinele și stafidele.Suntem foarte activi în sensul consolidării poziționării de furnizor cu produse cu valoare adăugată, fiindcă deținem expertiza acumulată, resursa umană și parteneriatele prin care să susținem aceste lucruri, punându-ne la adăpost pe termen lung, inclusiv în contexte mai sensibile, precum cel prezent”, a menționat executivul Transilvania Nuts.

În opinia sa, există oportunități de revitalizare a unor sectoare cu potențial semnificativ de poziționare a României în industria alimentară internațională. ”Prin segmentul de nucă, noi activăm oricum într-o piață fragmentată, cu adresabilitate B2B, cu provocări ale lanțului de aprovizionare, ale fluctuațiilor de preț. De aceea, o mai bună dezvoltare în plan local ar fi extrem de benefică tuturor actorilor implicaţi (cultivatori, procesatori, distributie, consumatori)”, a punctat Alexandru Chiric.
În prezent, România este cel mai mare producător de nuci din Uniunea Europeană, având o producție de 50-60.000 de tone pe an de nucă în coajă, urmată în clasament de Grecia, Franța, Spania și Italia. ”Avem șansa să dezvoltăm în România o întreagă industrie pornind de la nucă. În acest moment, noi avem nevoie de mai multă nucă decât putem asigura din producția internă, care este foarte risipită. Livezile de nuci acoperă spații reduse, fermierii nu beneficiază de sprijin, iar ținând cont de faptul că o livadă ajunge la maturitate în zece ani, nu este considerată o investiție care să aducă bani rapid. Dar, dacă privim în perspectivă, beneficiile ar fi uriașe. În toată Europa, și nu numai, nuca este un produs iubit, apreciat. Gustul nucii din România place mai mult, datorită uleiurilor pe care le conține, decât al celei aduse din America, de exemplu, care arată bine, dar nu e la fel de gustoasă”, a adăugat Alexandru Chiric.
Acesta mai spune că, pe lângă nucă, în România se pot cultiva cu succes alune, migdale, prune, caise, materii prime tot mai căutate în industria gustărilor. ”Am putea dezvolta rețete de snackuri bazate pe prună, avem și noi batoane Nutribon cu nucă și prune, care performează cel mai bine dintre toate batoanele – dar aici este nevoie de viziune, de o strategie pe termen lung, coordonare și consecvență”, a spus Alexandru Chiric.
Investiții pe un teren instabil
Referitor la provocările cu care procesatorul se confruntă, Directorul General Transilvania Nuts a susținut că efectele măsurilor fiscal-bugetare se regăsesc în inflație și în costul finanțării, erodând puterea de cumpărare și îngreunând accesul la credit, bancile aplicând mai multe criterii sau sporindu-și condițiile.
Mai mult, scumpirea accizelor la carburanți pun presiune pe serviciile logistice și transport, cumulat și cu TVA, care se aplică prețului final. ”Consumatorul își va permite doar produse de calitate medie sau din segmentul economic, sau rămâne în eşalonul superior, dar în cantități mai restrânse. Scăderea consumului va fi resimţită mai puternic în cursul anului viitor, când se va cumula impactul tuturor acestor criterii și va crește presiunea directă pe prețurile la raft”, a explicat Alexandru Chiric.

În acest context, compania se concentrează pe eficiența cheltuielilor operaționale pentru a se situa într-o marjă pozitivă în vederea susținerii investițiilor în care este angrenată. Din acest capitol face parte și planul de investiții de peste zece milioane de euro pentru o nouă unitate de producție, amplasată în apropierea celei actuale din localitatea Drâmbar (județul Alba). Transilvania Nuts a deschis prima fabrică în 2019 şi procesează anual circa 10.000 de tone de nuci.
”Unitatea va aduce o creștere semnificativă a capacității de producție și o flexibilitate crescută în ceea ce privește soluțiile de ambalare, în răspuns la tendinţele de consum urban, convenience şi ‚on the go’, rămânem dedicaţi parcursului şi viziunii noastre de dezvoltare sustenabilă pentru soluţii alimentare sănătoase”, a completat executivul.
Privind dincolo de 2025, și exporturile vor continua să fie un pilon esențial în strategia Transilvania Nuts. În prezent, compania livrează în peste 26 de țări, exporturile generând aproximativ 35% din cifra de afaceri. Unele dintre cele mai importante piețe de desfacere sunt Germania, Ungaria, Austria, Franţa, Belgia, Olanda, Spania, Cehia, Slovacia, Polonia. ”Pe termen mediu și lung, mizăm pe diversificare, inovație și o extindere susținută pe piețele internaționale. Inițiativele noastre reflectă angajamentul de a rămâne agili și orientați spre inovație într-un context de piață dinamic. Echilibrul constant între calitate și accesibilitate ne permite să ne menținem relevanța și competitivitatea, oferind produse care răspund în mod real așteptărilor partenerilor și ale consumatorilor”, a mai spus Alexandru Chiric.








