Studiu: Intenția de a cumpăra de la producători români a scăzut

„Mai rezervați și mai preocupați de ceea ce contează” - așa ar putea fi descrisă starea generală a românilor în contextul actual al pandemiei COVID-19. Studiu: Intenția de a cumpăra de la producători români a scăzut

Compania de cercetare de piață Mednet Research a publicat rezultatele celui de-al doilea val al studiului „COVID19: atitudini, comportamente, așteptări”, la șase luni de la prima ediție a acestui studiu (în luna aprilie a acestui an), iar rezultatele arată că principalul factor de îngrijorare în rândul românilor este situația economică a țării (55%), urmat de grija pentru sănătate (48%) și situația financiară personală (46%).

Însă, deși atenția pentru bugetul propriu este crescută, frecvența cumpărăturilor a crescut raportat la perioada stării de urgență (aprilie 2020). Dacă acum câteva luni, peste o treime dintre respondenți (38%) făceau cumpărături preponderent o dată pe săptămână, acum majoritatea (47%) aleg să facă acest lucru de 2-3 ori pe săptămână, potrivit analizei Mednet Research. Și numărul celor care fac cumpărături zilnic sau aproape zilnic a crescut comparabil cu perioada carantinei, ceea ce demonstrează o tendință de întoarcere la rutina obișnuită.

Analiza de piață arată că principalul loc de unde majoritatea românilor aleg să își facă cumpărăturile nu s-a schimbat de la începutul pandemiei și până în acest moment. În continuare, la fel ca în perioada de carantină, cei mai mulți dintre respondenți (95%) își fac cumpărăturile din magazine fizice.

Pentru cumpărăturile din prezent, 51% dintre respondenți preferă un magazin fizic, dar nu neapărat cel mai apropiat de locuință. Un alt comportament schimbat este și apelarea la un magazin online, care a demonstrat o scădere, pe măsură ce relaxarea a apărut în rândul populației și obiceiul de a merge fizic la cumpărături s-a reluat (11% în perioada carantinei vs. 2% acum). Însă intenția de a achiziționa mai mult online este în creștere față de perioada aprilie 2020 (34% vs. 24%).

În ceea ce privește intenția de a cumpăra de la producători români, deși se menține la un nivel înalt - 34%, ea este totuși în scădere față de perioada aprilie 2020 când procentul ajungea la 46%.

În privința comportamentului de economisire și consum, cercetarea Mednet Research arată că, dacă în luna aprilie a acestui an 57% dintre respondenți spuneau ca vor economisi mai mult, chiar și după ce va trece pandemia, șase luni mai târziu, procentul a scăzut la 48%. Procentul rămâne totuși ridicat, concomitent cu un comportament de cheltuieli ce se dovedește încă precaut.
Comportamentul de plată a suferit și el schimbări în timpul pandemiei. Aproape jumătate dintre respondenți intenționează să continue să folosească mai mult plățile cu cardul sau telefonul și în perioada următoare.

Când vine vorba despre nevoia de pregătire pentru situații neprevăzute, datele Mednet Research indică un număr semnificativ de persoane (40-41%) cu tendințe de stocare atât în privința alimentelor, cât și în cazul medicamentelor, diferențele înregistrate în acest sens comparativ cu perioada de urgență nefiind semnificative din punct de vedere statistic.

Metodologie:
Studiul MEDNET a fost realizat în luna septembrie pe un eșantion online de 1.000 de respondenți din mediul urban, cu vârste între 18 și 65 de ani. Majoritatea respondenților, 70%, sunt angajați cu normă întreagă, iar peste jumătate dintre ei au în gospodărie cel puțin un copil sub 18 ani.


 

Cina, principalul moment de consum pentru produsele semipreparate
Cina, principalul moment de consum pentru produsele semipreparate
Produsele semipreparate sunt din ce în ce mai prezente în coșul de cumpărături al consumatorilor români datorită opțiunilor variate pe care...
Șase din zece români preferă să achite cumpărăturile de sărbători cu cardul
Șase din zece români preferă să achite cumpărăturile de sărbători cu cardul
Analizând comportamentul de achiziție în rândul românilor, un studiu realizat în această lună de către Asociația CIPRA - Centrul de...
Percepția românilor asupra propriei bunăstări
Percepția românilor asupra propriei bunăstări
În ciuda contextului economic marcat de inflație, ponderea celor care se declară mulțumiți și foarte mulțumiți de propriul nivel de trai a...
EY: Românii au cheltuit mai puțin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții
EY: Românii au cheltuit mai puțin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții
Majoritatea românilor au cheltuit mai puțin pe produse alimentare în 2022 și și-au redus economiile și investițiile, arată cel mai recent...