România devine a 15-a piață de desfacere, la nivel mondial, pentru produsele agricole și agroalimentare din Italia

România este a 15-a piață de desfacere a produselor agroalimentare italiene la nivel mondial, fiind depășită în Europa Centrală și de Est doar de Polonia și Grecia. România devine a 15-a piață de desfacere, la nivel mondial, pentru produsele agricole și agroalimentare din Italia

Anul trecut, România era pe poziția a 17-a. În 2023, România a importat produse agricole și agroalimentare din Italia de peste 882 de milioane de euro, în creștere cu 14,2% față de anul precedent (circa 80% dintre acestea fiind produse alimentare prelucrate și băuturi).

Principalele produse alimentare italiene importate în România în 2023 au fost cele de panificație și patiserie (111,7 milioane de euro), cafeaua (85,7 milioane euro), brânzeturile și lactatele (83,3 milioane euro).

De asemenea, Italia este lider pentru mai multe categorii merceologice importate în România, care reprezintă și cele mai cumpărate produse italiene la nivel mondial, fiind prima țară furnizoare de roșii conservate (cu o cotă de 70,1% din totalul importurilor românești de astfel de produse), vinuri (cu o cotă de 28,7%), ulei de măsline  (cotă de 40,7%) și paste făinoase (cota de 30,9%). Se situează pe locul 2 ca furnizor de cafea (cotă de 23,8%) și pe locul 3 ca furnizor pentru produse din carne uscate și conservate (prosciutti, speck, etc. – cotă de 16%), brânzeturi, lactate (cotă de 13,4%) și produse de panificație și patiserie (cotă de 12,1%).

Vinurile italiene sunt extrem de populare în România, în ultimii cinci ani importurile de spumante (inclusiv Prosecco) din Italia au crescut de 2,6 ori în valoare și de 2,3 ori în cantitate, în timp ce importurile de vinuri liniștite îmbuteliate au crescut de 2,3 ori în valoare și de 2,2 ori în cantitate. Din totalul vinurilor italiene importate în 2023, 54% a fost reprezentat de Prosecco și spumante, iar 42% de vinuri liniștite îmbuteliate.

La rândul ei, România a exportat, anul trecut, către Italia produse agricole și alimentare în valoare de 952 milioane de euro, în scădere cu 6,2% față de 2022, Italia fiind prima țară de destinație a exporturilor românești din această categorie (o treime dintre aceste exporturi reprezintă produse alimentare prelucrate și băuturi). Cele mai exportate categorii de produse sunt: cereale, semințe oleaginoase, tutun, grăsimi și uleiuri animale și vegetale, carne și subproduse.

Italia este unul dintre cei mai importanți producători și exportatori de vinuri la nivel mondial (în 2023, fiind a doua țară producătoare și prima țară exportatoare), cu o producție de aproape o cincime din producția mondială de vinuri, având peste 545 de soiuri de viță-de-vie înregistrate (dintre care 350 soiuri roșii autohtone, fiind țara cu cel mai mare număr de astfel de soiuri din întreaga lume), ceea ce demonstrează bogatul patrimoniu de biodiversitate pe care poate conta Italia și care oferă în întreaga peninsulă vinuri locale de cea mai înaltă calitate, datorită unei tradiții milenare.

Susținerea producției naționale, strategia Penny pentru echilibrarea balanței comerciale a României
Susținerea producției naționale, strategia Penny pentru echilibrarea balanței comerciale a României
Penny și Academia de Studii Economice București anunță rezultatele studiului „Strategii pentru echilibrarea balanței comerciale a României...
Programul Carrefour „Deschidem Vinul Românesc”, pentru a doua oară în Italia
Programul Carrefour „Deschidem Vinul Românesc”, pentru a doua oară în Italia
Deschidem Vinul Românesc, programul Carrefour România care sprijină industria vinurilor românești încă din 2019, a susținut, la invitația...
Cum vrea Carrefour să pună România pe harta europeană a vinurilor
Cum vrea Carrefour să pună România pe harta europeană a vinurilor
La trei ani de la lansarea programului Deschidem Vinul Românesc și o investiție de ordinul milioanelor de lei, Carrefour mai face un pas pentru...
2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
După doi ani în care retailul a condus creșterea în categoria de vin, marea provocare pentru producători este să mențină trendul ascendent...