Războiul din Ucraina costă PepsiCo jumătate de miliard de dolari
PepsiCo a înregistrat cheltuieli de aproape 500 de milioane de dolari ca urmare a deciziei de a opri de la vânzare anumite branduri pe piața din Rusia, cum ar fi Pepsi și 7Up. Compania și-a anunțat investitorii că deprecierea mărcilor se traduce prin costuri de 241 de milioane de dolari, la care se adaugă o sumă comparabilă explicată drept „taxe pentru conflictul din Ucraina” care reprezintă, de fapt, costurile cu închiderea fabricilor și stocurile pierdute.
Totalul de 482 de milioane de dolari este unul dintre cele mai mari anunțate de o companie americană, potrivit Financial Times. Pe măsură ce conflictul s-a intensificat, au existat presiuni tot mai mari asupra mărcilor occidentale pentru a se retrage complet din Rusia, iar decizia PepsiCo a venit în luna martie, la scurt timp de la începerea războiului, chiar dacă a vizat doar anumite mărci, nu întreg portofoliul. Compania are în Rusia peste 20.000 de angajați.
Citește și: Războiul din Ucraina, o nouă lovitură pentru lanțurile de aprovizionare
Dar, în ciuda costurilor suplimentare generate de efectele conflictului armat, veniturile PepsiCo au crescut cu 9,3%, la 16,2 miliarde de dolari, în primul trimestru comparativ cu anul precedent, în timp ce venitul net a crescut cu aproape 150%, la 4,26 miliarde de dolari. Reprezentanții companiei susțin că, la nivel global, Pepsi Nitro și Ruffles Flamin' Hot Cheddar & Sour Cream au fost motorul creșterii și, totodată, a contribuit faptul că produsele fără zahăr au fost adoptate de consumatorii într-un ritm accelerat.
Cât despre estimările pentru 2022, producătorul și-a îmbunătățit perspectivele de vânzări. Acesta se așteaptă ca veniturile pe întregul an să crească cu 8%, față de 6% cât estimarea inițială pentru creșterea organică, potrivit raportului financiar publicat de companie.
Previziunile actualizate ale PepsiCo privind veniturile au contrastat cu cele ale rivalului Coca-Cola care și-a reafirmat la începutul acestei săptămâni perspectivele pentru 2022 după ce a raportat cele mai mari venituri și profituri trimestriale din 2016 încoace. Suspendarea activității din Rusia ar urma să ducă la o scădere cu 1% din volumele vândute de Coca Cola la nivel global, potrivit datelor publice.