Modelul de afaceri al companiilor trebuie reinventat pentru a supraviețui în următorul deceniu
Ponderea directorilor generali din România care cred că organizațiile lor au nevoie de reinventarea modelului de afaceri pentru a supraviețui în următorul deceniu a crescut la 37% în acest an, de la 27% în ediția anterioară a PwC CEO Survey. Principalii factori care influențează modul în care companiile din România generează valoare și care impun transformarea acestora sunt noile tehnologii, schimbările în comportamentul consumatorilor și reglementările guvernamentale, consideră respondenții.
Astfel, marea majoritate a acestora (80%) au menționat tehnologia ca factor decisiv al schimbării, în ultimii cinci ani, 74% au menționat schimbările în comportamentul consumatorilor, iar 68% reglementările guvernamentale.
„Concluzia sondajului nostru este că, pentru a rămâne viabile și rentabile și peste zece ani, companiile din România, asemenea celor de la nivel global, vor trebui să-și continue procesul de reinventare impus de tehnologii și schimbările în materie de reglementare. Tot mai mulți CEO sunt conștienți că schimbarea este necesară și iau deja măsuri în această direcție prin dezvoltarea de noi produse și servicii, adoptarea noilor tehnologii și încheierea de parteneriate strategice pentru îmbunătățirea capabilităților”, declară Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România.
Pe de altă parte, peste două treimi (69%) dintre directorii generali din România spun că mediul de reglementare este un obstacol pentru reinventarea modelului de afaceri, 58% indică lipsa de competențe în rândul forței de muncă a companiei lor, 53% lipsa tehnologiilor și 49% instabilitatea lanțului de aprovizionare.
„Măsurile potrivite pentru fiecare companie sunt diferite, în funcție de strategia, modelul operațional, contextul industrial și peisajul concurențial. Directorii generali trebuie să aibă o idee clară despre modul în care afacerile, proiectele sau alte investiții creează valoare și să fie dispuși să ia decizii dificile, fie că este vorba de realocarea resurselor între activități sau de redimensionarea acestora. Alocarea agilă a resurselor este un atribut recunoscut al companiilor cu performanțe și profitabilitate ridicate și, ca urmare cel puțin până la un punct, este necesară pentru reinventarea modelului de afaceri”, explică Dinu Bumbăcea.
Conform sondajului, 53% dintre executivii din România raportează o realocare a resurselor (financiare și umane) de peste 10% de la un an la altul.
Principalele concluzii ale raportului:
- 37% dintre CEO din România prevăd creșterea economiei în acest an, față de 26% în 2023. Ca urmare, proporția celor care estimează un declin economic a scăzut de la 62% la 47%.
- Preocupările directorilor generali din România în următorul an rămân inflația, volatilitatea macroeconomică și conflictele geopolitice.
- 37% se declară foarte sau extrem de încrezători în privința perspectivelor de creștere a veniturilor propriilor companii în următoarele 12 luni față de 52% în 2023, iar 30% anticipează o scădere.
- 61% sunt de părere că inovațiile tehnologice vor schimba într-o măsură mare sau foarte mare modelul de afaceri în următorii trei ani.
- Astfel, 53% cred că Inteligența Artificială Generativă (GenAI) va schimba semnificativ modul în care companiile își desfășoară activitatea și va intensifica concurența în următorii trei ani.
- 65% afirmă că organizațiile lor au în curs de desfășurare acțiuni pentru îmbunătățirea eficienței energetice.
- 41% intenționează să facă cel puțin o achiziție în următorii trei ani.
Raportul CEO Survey 2024 pentru România se află aici, rezultatele fiind dezbătute în cadrul evenimentului de lansare de către Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România, Adam Krason, CEO PwC Europa Centrală și Est, Mihaela Bîtu, CEO ING România și Bogdan Putinică, Country Manager, Microsoft România. De asemenea, raportul include interviuri cu 10 CEO de top din România, care ne-au vorbit despre reinventarea afacerilor și impactul Inteligenței Artificiale și pe care le puteți citi aici.