Franța îngheață prețurile a 5.000 de produse alimentare în încercarea de stopa specula
Guvernul francez este determinat să întrerupă spirala inflaționistă din magazine, ministrul Economiei acuzând deschis multinaționalele de ”speculă” și impunând înghețarea prețurilor pentru 5.000 de produse alimentare, scrie Esmmagazine.com.
Deși inflația pentru produsele alimentare a scăzut ușor în luna august în Franța, pragul de 11,1% rămâne încă ridicat în comparație cu rata inflației generale, de 4,8%.
La începutul acestui an, Bruno Le Maire, ministrul Economiei, a pus presiune pe supermarketuri și producătorii de alimente pentru a readuce prețurile articolelor esențiale din coșul de cumpărături. Acum Le Maire face un pas înainte și a încheiat un acord cu retailerii alimentari și producătorii incluzând trei măsuri pentru scăderea prețurilor. În primul rând, negocierile anuale de prețuri între retaileri și producători au fost reprogramate pentru luna septembrie în locul perioadei decembrie-martie. Această decizie a venit la propunerea lanțurilor de supermarketuri. În al doilea rând, prețurile a 5.000 de produse, ce reprezintă aproape un sfert din oferta medie a unui supermarket, nu vor mai putea fi majorate pe parcursul anului viitor. Nu în ultimul rând, retailerii vor trebui să implementeze reducerile de prețuri ”obligatoriu și imediat” și nu pot întârzia această măsură pentru a-și îmbunătăți veniturile.
În premieră, ministrul a acuzat o serie de multinaționale că nu își respectă angajamentele în lupta împotriva inflației. În această categorie sunt incluse PepsiCo, Nestlé și Unilever, în timp ce producătorul de paste Barilla și producătorul de ulei Avril au fost evidențiați drept ”parteneri mai buni” în acest demers.
Consumatorii nu își mai permit produse esențiale
Alexandre Bompard, CEO-ul Carrefour, a acuzat deja Procter & Gamble, Henkel și Unilever că își majorează veniturile pe ”spatele” consumatorilor. ”Atunci când produsele esențiale nu mai sunt accesibile, când consumatorii nu și le mai permit, trebuie luate măsuri urgente. Azi pot să vând un detergent cu un discount de 50-60%, dar odată ce legea Descrozaille va fi adoptată (n.red. lege care restricționează promoțiile la produsele de igienă) voi putea pune un discount de până în 34%”, a explicat executivul Carrefour, subliinind faptul că singurele multinaționale care vor beneficia de pe urma acestei legi sunt Procter & Gamble, Henkel și Unilever – ele își vor majora veniturile în timp ce doar unul din cinci consumatori francezi își va mai putea permite produse de igienă de bază.
Bompard a mai spus că se observă că shopperii se delimitează de brandurile cunoscute. Spre exemplu, în cazul magazinelor Carrefour consumatorii au înlocuit pe parcursul acestei veri o medie de șapte branduri cu cinci produse private label în coșurile de cumpărături.
Executivul Carrefour a adăugat că se așteaptă la o scădere a inflației pentru produsele alimentare sub 10%, chiar aproape de 5%. Cu toate acestea, Bompard crede că inflația în zona de produse alimentare va rămâne ridicată și în anii următori. ”Vremurile unei inflații 0 sunt istorie”, a punctat Alexandre Bompard.
În România, deși inflația decelerează, prețurile bunurilor de larg consumau crescut, în medie, cu 19,3% în cel de-al doilea trimestru al anului, iar volumele au scăzut cu 2%. După mai mult de patru trimestre consecutive de inflație, consumatorii au devenit mult mai calculați și pragmatici cu cheltuielile și cumpără mai puțin ori caută mai des prețurile mici ale mărcilor private, ale magazinelor de discount sau ale produselor la promoție, arată datele unei analize NielsenIQ.