Consumatorul român, mai atent la calitate

Consumatorul român devine atent la calitate, preferă produsele locale și este pregătit să migreze către cumpărături online, sunt concluziile unui studiu EY România, realizat în contexul pandemiei de Covid-19. Consumatorul român, mai atent la calitate

Conform analizei EY, criteriile de achiziție din timpul stării de urgență și din starea de alertă s-au modificat, iar calitatea a devenit reperul principal, cu cea mai mare creștere în importanță în timpul pandemiei (66% dintre respondenți), urmată de preț.

Pe un trend descendent se află criterii precum brand, proveniență, sustenabilitate, a căror importanță a scăzut pentru aproximativ 20%, 11%, respectiv 17% dintre respondenți.

Volumul cumpărăturilor a crescut însă și, totodată, consumatorii s-au orientat mai mult spre produse locale în detrimentul celor de import.

De asemenea, peste o treime din respondenți au preferat să comande online produse alimentare, cu livrare acasă, și peste 75% dintre cei chestionați de EY susțin că vor migra către cumpărături online.

Pentru mai mult de jumătate dintre respondenții chestionarului, cheltuielile cu majoritatea bunurilor de consum au rămas la același nivel ca înainte de izbucnirea pandemiei Covid-19.

În ceea ce privește produsele alimentare, pentru un procent de 21% dintre respondenți, cheltuielile au crescut, în timp ce pentru 64,81% dintre respondenți, suma alocată lunar pentru alimente nu s-a modificat. Pentru 14,18%, cheltuielile cu produse esențiale au scăzut – preponderent pentru cei din categoria de vârstă 31- 40 ani.

În privința cheltuielilor cu produsele de îngrijire personală, în cazul a 16,71% dintre respondenți sumele alocate au fost mai mici, iar 21,27% dintre consumatori susțin că au cheltuit mai mult pe acest tip de produse.

Cea mai mare creștere în cheltuieli poate fi observată în cazul produselor de curățenie și îngrijire a casei pentru peste o treime din consumatori.


O tendință majoră printre consumatorii români a fost reducerea bugetelor pentru cheltuieli neesențiale, care s-ar putea permanentiza pentru aproximativ un sfert dintre cei intervievați. Tot un sfert dintre consumatori consideră că nu vor mai reveni în totalitate la obiceiurile de consum din anii trecuți.

De altfel, activitățile de relaxare au suferit cea mai puternică scădere – o reducere generală a cheltuielilor de 73,42%, o schimbare anticipată având în vedere restricțiile de circulație prezente pe parcursul lunilor martie, aprilie și mai 2020.

Studiul EY confirmă tendințele identificate la nivel global, care semnalau apariția a 4 noi tipuri de comportament în rândul consumatorilor: „economisește și fă stocuri” „redu drastic cheltuielile”, „păstrează-ți calmul și cheltuie” și „hibernează și cheltuie” .

„Activitățile zilnice și dinamica de consum au fost perturbate pe întreaga planetă. Din studiile noastre, putem observa tipare similare ale comportamentului consumatorului român cu cele ale consumatorilor din piețe dezvoltate precum S.U.A., Regatul Unit, Franța sau Germania. În acest context, companiile trebuie să-și dezvolte capabilitățile necesare pentru a rămâne relevante în piață, de la adaptarea rapidă la noile cerințe de produse și servicii, la flexibilitatea lanțului de aprovizionare, dezvoltarea platformelor online și implicarea în comunitate. Mai mult, în funcție de tipurile de comportament existente în rândul populației, guvernanții pot să identifice nevoile sociale și de business ce trebuie gestionate și să răspundă printr-o actualizare a cadrului legal existent”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.

Metodologie
Studiul Comportamentul consumatorului român în contextul COVID-19 a fost derulat de către EY în perioada 13 mai - 2 iunie și este bazat pe răspunsurile a 393 de participanți, colectarea datelor fiind realizată online, prin intermediul unei platforme interne.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 36,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2019. Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale.


 

Calitatea și prețul, decisive în realizarea unei achiziții
Calitatea și prețul, decisive în realizarea unei achiziții
În contextul economic actual, cu scumpiri resimțite atât pentru alimente, cât și pentru utilități, criteriile de achiziție se schimbă....
Studiu EY: Creșterea costurilor afectează revenirea sperată a consumului de după pandemie
Studiu EY: Creșterea costurilor afectează revenirea sperată a consumului de după pandemie
Incertitudinile economice tot mai mari din ultimele luni au afectat revenirea post-pandemie a consumului pe un trend pozitiv și au diminuat din nou...