Pseudo-revoluția caselor de marcat
Legea care ar trebui să reducă drastic vânzările nefiscalizate de bunuri și servicii către consumatori prin conectarea tuturor caselor de marcat la serverul ANAF a ajuns la termenul de aplicare, însă s-a pierdut pe drum tocmai elementul-cheie: Ministerul de Finanțe nu a construit încă serverul care ar fi trebuit să primească în mod direct informații de la casele de marcat. Ce se întâmplă în această situație, cum se aplică legea și ce riscă retailerii care nu au reușit încă să se conformeze cu noile reglementări?
Intrată în vigoare la 1 septembrie, după nenumărate amânări, legea care impune înlocuirea tuturor caselor de marcat din piață cu noile modele cu jurnal electronic i-a pus pe mulți retaileri în situația de a nu se putea conforma termenului. Situația este generată de diverse motive: comercianții de astfel de aparate nu au obținut încă autorizațiile de distribuire, noile modele nu au primit încă avizul tehnic, retailerii nu au obținut încă numărul unic pentru toate aparatele de marcat sau se află încă în perioada de implementare, respectiv fiscalizarea și instalarea unui număr mare de case de marcat în magazinele proprii.
Datele ANAF la 21 septembrie arată că, în total, 110.000 de case de marcat cu jurnal electronic primiseră număr unic de înregistrare, fiind astfel operaționale. Cifra este destul de redusă, ținând cont că estimările Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România indică un total de 600.000-700.000 de case de marcat existente în piață ce ar trebui înlocuite cu modelele noi cu jurnal electronic. Aproximativ 50 de modele noi au fost deja autorizate și se regăsesc acum în oferta comercianților de case de marcat, iar alte 50 de modele sunt în curs de avizare la ICI București (Institutul Național de Cercetare).
„Suntem într-o pseudo-revoluție a caselor de marcat. Autoritatea fiscală a pus carul înaintea boilor: în loc să-și pregătească infrastructura IT necesară pentru conectarea tuturor caselor de marcat la serverul ANAF, așa cum prevede proiectul, a cerut înlocuirea caselor de marcat din piață – al căror număr nici măcar nu-l cunoaște – cu variantele noi cu jurnal electronic. Din punctul meu de vedere, Ministerul de Finanțe va pierde numărătoarea și la casele de marcat noi, din cauză că nu și-a făcut infrastructura informațională necesară implementării acestui proiect”, afirmă Marian Anghelescu, Președintele Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România. Mai mult, acest server nici măcar nu se află în lucru. În situația dată, contribuabilii sunt obligați să-și genereze singuri rapoartele de pe casele de marcat și să le transmită în format electronic către ANAF, în aplicația online creată în acest scop. O altă problemă este lipsa formatului declarației de raportare pe care agenții economici ar trebui să o completeze odată cu transmisia lunară de date de vânzări, până la data de 20 a lunii următoare.
Sunt retailerii pregătiți?
Retailerii din piața bunurilor de larg consum sunt în diferite stadii de implementare a noilor reglementări. Întrebat care este statusul proiectului de înlocuire a caselor de marcat la retailerii mari, George Bădescu, Directorul Executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), estimează că la finalul lui noiembrie majoritatea membrilor AMRCR vor avea instalate noile aparate fiscale. „Referitor la modul în care s-au desfășurat lucrurile, noi am găsit împreună cu autoritatea financiară diverse formule de soluționare pentru problemele care au apărut pe parcurs. Poate că nu s-a mers în ritmul dorit, însă complexitatea proiectului, din punct de vedere tehnic, este una mare”, mai spune acesta.
Într-o situație mai dificilă se află comercianții de carburanți, după cum atrage atenția Marian Anghelescu: „La această oră (la 20 septembrie – n.r.), rețelele de benzinării nu au avizate încă noile modele de case de marcat, deci și dacă vor să se doteze cu aparate fiscale noi, nu au ce să achiziționeze din piață”. În aceeași situație se găsesc și magazinele de tip duty-free care au un regim fiscal special, ca și benzinăriile.
Sancțiunile, amânate pentru o perioadă
Vestea bună este că, pentru moment, autoritatea de control nu va da amenzi retailerilor care nu s-au dotat cu case de marcat cu jurnal electronic până la 1 septembrie, așa cum prevede legea (în cazul contribuabililor mici, termenul fiind de 1 noiembrie). „În prezent, agenții economici riscă o amendă cuprinsă între 8.000 de lei și 10.000 de lei, precum și confiscarea sumelor nejustificate și suspendarea activității până la dotarea cu noile aparate de marcat. Deși autoritățile implicate au declarat printr-o notificare că nu doresc prelungirea perioadei de grație, acestea informează că vor derula pentru început doar o serie de acțiuni de tip preventiv și de îndrumare pentru a evita situația neplăcută de a închide unele magazine ale firmelor mari și mijlocii”, detaliază Robert Ionescu, Senior Consultant Deloitte România.
Astfel, la începutul lui septembrie Guvernul anunța că a aprobat inițiativa Ministerului Finanțelor Publice de a introduce nerespectarea termenului de dotare cu noile case de marcat sub incidența Legii prevenirii. Măsura, care va fi în vigoare temporar, va asigura o abordare de tip preventiv, și nu de sancționare a operatorului economic de la prima abatere.
Ce implică legea prevenirii:
- În cazul unui control, agentul economic va fi sancționat doar cu un avertisment, întocmindu-se, de asemenea, și un plan de remediere;
- În planul de remediere se includ măsurile pe care agentul economic trebuie să le întreprindă și termenul de remediere;
- Termenul de remediere poate fi de maxim 90 de zile calendaristice de la data primirii avertismentului și a planului de remediere.
Câteva detalii tehnice
Operatorii economici pot depune și online, prin intermediul Spațiului Privat Virtual, documentele aferente procesului de solicitare și atribuire a numărului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale. „Numărul unic de identificare a caselor de marcat se obține online în cel mult trei minute”, se menționează într-un comunicat al ANAF.
Odată ce au pus în funcțiune noile case de marcat, contribuabilii trebuie să transmită lunar către ANAF, prin aplicația online creată în acest scop, următoarele tipuri de informații:
- date de pe bonul fiscal,
- datele din raportul fiscal de închidere zilnică
- informații referitoare la funcționarea și repunerea în funcțiune/reconectarea casei de marcat.
Fișierele cu date și declarația de raportare se transmit sub semnătură electronică.
Retailerii ar trebui să știe și că au posibilitatea de a lucra în paralel cu vechile case de marcat, însă nu se știe pentru cât timp de acum înainte. Ce este de făcut cu vechile case de marcat, odată scoase din uz? „Atenție, memoria fiscală trebuie extrasă și arhivată, retailerul trebuie să o păstreze timp de 10 ani”, subliniază Anghelescu.
Nerespectarea obligației de a păstra și de a arhiva memoria fiscală, precum și dispozitivul de memorare a jurnalului electronic, în condiții care să permită citirea acestora de către organul fiscal competent, se sancționează cu amendă de la 30.000 de lei la 50.000 de lei.