Georgiana Iancu, EY România: Sectorul bunurilor de larg consum se află din nou la o răscruce de drumuri
În condițiile în care costurile de trai cresc în spirală în fiecare săptămână, cercetarea cel mai recent indice EY Future Consumer Index (FCI) arată că acum consumatorii cer accesibilitate, deoarece mai mult de unu din trei (35%) declară că sunt îngrijorați că nu vor avea suficienți bani pentru a cheltui pe alte lucruri decât cheltuielile de trai.
Consumatorii nu se limitează la a renunța la produsele esențiale pentru a reduce costurile, ci încearcă noi branduri (33%) și trec la branduri private (21%), expunând în cele din urmă la risc o treime din piața de adresabilitate a unui brand.
Cea de-a zecea ediție a cercetării globale a 18.000 de consumatori, realizată în perioada 18 mai - 7 iunie 2022, arată că 79% dintre consumatori spun că finanțele lor reprezintă o preocupare, iar 62% dintre ei se așteaptă să crească și mai mult costurile vieții în următoarele șase luni. Aceste preocupări legate de finanțele personale afectează majoritatea tuturor nivelurilor de venituri, de la venituri mici (87%) la clasa de mijloc (77%) și până la venituri mari (64%).
„Sectorul bunurilor de larg consum se află din nou la o răscruce de drumuri. Văzând cum consumatorii caută să preia controlul asupra finanțelor lor și să facă față inflației în creștere, producătorii și comercianții deopotrivă vor trebui să acționeze agil şi rapid pentru a adresa temerile consumatorilor, în special cele legate de preț, folosindu-se de brandurile private ca o ancoră pentru loialitatea clientelei. Fidelizarea consumatorilor va ajuta furnizorii să culeagă beneficiile atunci când clienții se vor putea întoarce cu mai multe venituri disponibile”, explică Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.
Citește și: Calitatea și prețul, decisive în realizarea unei achiziții
Cum încrederea consumatorilor este în scădere, cercetarea relevă o perspectivă economică semnificativ pesimistă din partea piețelor occidentale, în comparație cu piețele emergente/alte piețe. Un număr mult mai mare de consumatori din SUA (54%), Regatul Unit (65%), Germania (84%) și Franța (85%) declară că sunt de părere că viața va rămâne la fel sau se va înrăutăți în următorii trei ani, în comparație cu Brazilia (21%), India (24%), Arabia Saudită (37%) și China (38%). Cu această continuă „mentalitate de urgență permanentă” adoptată de pandemie, consumatorii la nivel global se concentrează din ce în ce mai mult pe controlul cheltuielilor și pe reajustarea priorităților pentru a-și menține valorile și stilul de viață în fața perturbărilor.
Susținerea sustenabilității în raport cu tendințele
Pentru prima dată de la mijlocul pandemiei, consumatorii acordă prioritate accesibilității în detrimentul sustenabilității. În ciuda impulsului și a presiunilor tot mai mari pentru a trăi într-un mod mai ecologic, eforturile consumatorilor sunt frânate de creșterea costului vieții. 67% dintre respondenții la nivel mondial spun că prețul ridicat al bunurilor și produselor sustenabile îi descurajează în mod semnificativ să le cumpere.
Cu toate acestea, sentimentul consumatorilor față de sustenabilitate s-a îmbunătățit față de mai 2021: mai puțini asociază produsele sustenabile cu o calitate scăzută (67% mai 2021 vs. 58% mai/iunie 2022) sau cu o durabilitate slabă (58% vs. 50%) și tot mai mulți au încredere din ce în ce mai mare în informațiile despre produsele sustenabile de la companiile care le produc (lipsa de încredere a scăzut de la 59% la 51%).
Consumatorii caută noi metode de consum conștient, 87% dintre respondenți încercând să nu mai risipească alimente și 36% spunând că vor cumpăra mai multe produse second-hand, în creștere de la 30% în februarie 2022. Totodată, impulsionați de cererea actuală de accesibilitate, consumatorii înlocuiesc categoriile de cheltuieli neesențiale și caută alternative, făcând ca ceea ce au să fie mai sustenabil.