Sergiu Spînu, Robot Industries: „Vrem să robotizăm România”

Automatizarea și robotizarea sunt procese „țintite” de mult timp de marii producători, însă avansul tehnologic al ultimilor ani permite astăzi și unor companii mai mici să beneficieze de acestea. Sergiu Spînu, Director General Robot Industries, vorbește despre modul în care compania românească pe care o reprezintă vrea să automatizeze procesele a cât mai multor jucători din piața de retail și FMCG. Sergiu Spînu, Robot Industries: „Vrem să robotizăm România”

Se estimează că piața globală a roboților industriali va crește constant în următorii cinci ani. În 2020, valoarea pieței a fost estimată la aproximativ 55 miliarde de dolari, cu aproximativ 2,7 milioane de unități de roboți industriali în funcțiune la nivel mondial. În 2028, se estimează că dimensiunea pieței va depăși 165 de miliarde de dolari. Prin urmare, este o piață în expansiune care poate genera venituri considerabile jucătorilor implicați. Robot Industries face parte dintr-un grup de firme care în ultimii ani a pus accentul pe soluții de automatizare, robotizare, „deci tot ce se poate îmbunătăți din punct de vedere eficiență în activitate, nu doar a muncitorilor, dar și a patronilor. Cumva, experiența cu care venim din mai multe zone de networking, de producție, securitate, logistică ne ajută pe zona de automatizare”, explică Sergiu Spînu,Directorul General al Robot Industries. Vorbim, așadar, de o companie de automatizare și robotică creată tocmai din interesul de a găsi soluții pentru România. „Nu putem spune că am venit cu niște soluții exclusive la nivel global. Noi am adaptat niște soluții pentru România, cu bugete, pentru salariile și cerințele de piață de aici”, explică Sergiu Spînu. „În principiu ne axăm pe toate direcțiile, mai ales acolo unde avem soluții deja funcționale, mature, de automatizare, care pot fi aplicate cu un cost corect și pot fi de ajutor atât companiilor, cât și angajaților pentru a crește eficiența și pentru a acoperi deficitul de oameni. Mulți consideră că roboții iau locul oamenilor, dar, din contră, aceștia ajută la consolidarea relației între angajați. Deci, efectiv, roboții ar acoperi cumva procese de lucru care nu sunt foarte costisitoare sau nu sunt foarte productive, reușind ca oamenii să fie alocați pe procese, pe gestiuni sau pe management, activități care aduc plusvaloare companiei.” Astfel, prin eficiența combinației om-robot, executivii ar trebui să poată susține cu un salariu mai bun angajații și să le acorde un statut mai înalt.

Atunci când compania a intrat pe piață, zona „mai pregătită” a fost cea de automotive, pentru că aici existau deja soluții de robotizare aduse din străinătate la un cost destul de ridicat. „Soluțiile pe care le-am identificat erau pentru piața locală și atunci noi ne-am permis să mergem nu doar către automotive, ci și către firme mici și medii. Cred că am fost primii care ne-am permis  să mergem către firme mici și mijlocii, acolo fiind de fapt cea mai mare nevoie și cea mai mare problemă cu angajații. Pentru că în companiile mari, la 600 - 1.000 de angajați, dacă pleacă 50 nu e o situație critică. Dar pentru firmele mici, dacă există o făbricuță de zece angajați și au plecat cinci, lucrurile nu stau bine. Și atunci noi am dezvoltat soluții de tip start-up pentru tot felul de procese interne. Căutăm soluții inclusiv de finanțare  pentru firmele mici și mijlocii care nu-și permit să facă achiziții pe loc, dar au nevoie. Avem variante cu chirie, cu plată lunară, le oferim rate în așa fel încât să-și fluidizeze și ei producția internă”, spune Sergiu Spînu.

Citește și: Robotizarea retailului, în creștere: comercianții implementează soluții de self-checkout și de cleaning

Robot Industries, soluții pentru zona de retail

Pentru piața de retail, compania dezvoltă mai multe aplicații robotizate sau soluții. Este vorba de zona de promovare a produselor în magazin, partea de curățenie în magazine, partea de logistică, și, de asemenea, cea de intra-logistică, adică partea de pregătire automatizată a comenzilor online sau a comenzilor cu livrare. Acolo sunt mai multe aplicații dezvoltate împreună cu cei responsabili de digitalizarea magazinelor și de automatizare. Compania identifică anumite soluții care să fie implementate la nivel național, iar acest proces se face pas cu pas, începând cu implementarea la anumite magazine pentru a se testa fezabilitatea investiției. „După caz, se încearcă în retailul mare sau cel de proximitate. Am intrat deja în linie dreaptă cu partea de promovare și cea de curățenie, sunt soluții validate, mature, care au trecut de etapa de confirmare, sunt fezabile. Poate nu sunt la nivel național, dar în anumite magazine deja rulează roboți”, explică Sergiu Spînu. „Noi putem face soluții custom-made, dar depinde de cerința clientului. Dacă avem o solicitare clară, un caiet de sarcini, realizăm partea hardware, partea software și, evident, soluția finală care trebuie să iasă. Dacă e cazul de dezvoltare soft, de conectivitate cu alte platforme sau cu anumite date care trebuie citite, astfel de proiecte le realizăm noi, dedicat. Avem o echipă de ingineri care știu să facă automatizări de la zero cu sudură, vopsire, proiectare, dezvoltare. Toate aceste proiecte le facem intern”, punctează executivul.

La nivel național, marile lanțuri au diverse viziuni, iar asta depinde în mare măsură și de oamenii care se ocupă de partea de digitalizare, consideră Sergiu Spînu. În prezent, spune el, interesul sporit este pentru zona de curățenie. „Există interes și pentru zona de promovare, dar și analiza fluxului de clienți sau consumatori, precum și educarea lor de a face plățile la kioskuri self-pay, adică automatizat fără personal – prin urmare, am dezvoltat mai mult aceste trei laturi. Un robot care înlocuiește un casier, ca și costuri lunare nu depășește un salariu brut din România”, precizează managerul Robot Industries. Care sunt direcțiile de interes pentru zona de retail? Curățenie, promovarea și educarea cumpărătorilor să meargă la casele automatizate, partea de logistică și partea de modificare automatizată a prețurilor. „Se lucrează la anumite soluții automatizate pentru actualizarea prețurilor mai eficient, sunt în teste și probabil în următoarea perioadă vor fi integrate. Dacă ne ducem mai adânc în subiectul acesta, vedem că nu sunt doar sistemul și softul din spate. E vorba și de analiza inteligentă a produselor, de fluxul oamenilor pe anumite trasee sau unde e concentrația cea mai mare, combinate cu analiza profilului de cumpărător. Este un sistem mai complex, nu există un robot care face toată treaba asta.”

Un an al oportunităților

Sergiu Spînu consideră că 2023 este un an diferit față de cele anterioare, care va aduce însă și oportunități. „Probabil că zona de automatizare și robotică va avea un avânt destul de consistent, cu toate că scenariile economice nu par foarte bune. Cu toate acestea, necesitatea roboților o să fie cu siguranță mai mare, pentru că se vede foarte clar că salariile sau prețurile au crescut, echilibrul care există între inflație și cheltuielile pentru producție și capacitatea producătorului de a susține acele salarii nu mai există în momentul ăsta. Și atunci o să avem angajați foarte scumpi, care posibil nu o să aibă acoperire cu job-uri pe zona de producție, pentru că aici o să fie impactul cel mai mare.”

Anul trecut, numărul angajaților a crescut la 25 în departamentul de robotică, iar la nivel de grup există câteva sute de angajați. Partea de dezvoltare în soluții robotizate se realizează la Brașov, acolo unde există un hub de cercetare - dezvoltare pentru soluții custom. În ceea ce privește concurența, Sergiu Spînu spune că Robot Industries este poziționată într-o zonă în care nu există, în prezent, concurenți direcți. „Noi nu am ajuns să ne întâlnim cu cineva în proiecte care să oferă aceleași soluții. Ne așteptăm ca în următoarea perioadă să fim tot mai mulți pe zonele respective pentru că noi am educat și atunci evident că o să fie și oferta mai mare. Anul acesta ne așteptăm să apară mai mulți jucători pe retail, curățenie, dar și pe logistică. E ceva normal și firesc, dar soluțiile pe care noi le-am dezvoltat nu le ținem doar pentru noi. Le-am arătat pieței și evident că vrem să le multiplicăm prin parteneri, prin firme care își doresc să intre în zona respectivă și le dăm mai departe cu toată experiența noastră și suportul nostru. Aceasta e intenția. Mesajul nostru este că vrem să robotizăm România și să convingem mai multe firme sau oameni disponibili să susțină astfel de soluții în piață”, concluzionează Sergiu Spînu.

Bogdan Gross, re:innovation: Contextul actual determină ca optimizarea proceselor de retail să devină esențială
Bogdan Gross, re:innovation: Contextul actual determină ca optimizarea proceselor de retail să devină esențială
Optimizarea și planificarea proceselor de retail cu ajutorul soluțiilor tehnologice pe baza unor algoritmi de inteligență artificială sunt...
DigiSinergy: 1 din 2 firme care cumpără doar aplicații de digitalizare nu le va utiliza sau va renunța la ele
DigiSinergy: 1 din 2 firme care cumpără doar aplicații de digitalizare nu le va utiliza sau va renunța la ele
Una din 2 firme din România care cumpără soluții software de digitalizare a business-ului, fără a accesa servicii adiacente, nu le va utiliza...
Robotizarea retailului, în creștere: comercianții implementează soluții de self-checkout și de cleaning
Robotizarea retailului, în creștere: comercianții implementează soluții de self-checkout și de cleaning
Robot Industries, jucător în domeniul soluțiilor de robotizare și automatizare din România, a implementat în 2022, în premieră în marile...
Primul robot de retail de pe piața românească, lansat de Adapta Robotics și Carrefour România
Primul robot de retail de pe piața românească, lansat de Adapta Robotics și Carrefour România
Adapta Robotics, companie specializată pe designul și producția de roboți non-industriali pentru automatizarea sarcinilor executate în mod...