Consolidarea lanțurilor de retail și nevoia de automatizare, pilonii de creștere ai BobNet

Cu o tehnologie care încearcă să revoluționeze retailul de proximitate, BobNet, grupul care deține brandul Bob Concierge, vizează să extindă la nivel național și, ulterior internațional, rețeaua de rețeaua de nanomarketuri, o combinație între un locker inteligent și un magazin autonom. Deși mărețe, planurile companiei nu se pot concretiza fără sprijinul unei rețele de retail alimentar, BobNet fiind în discuții cu mai multe companii pentru a încheia un astfel de parteneriat și a obține o finanțare de 50 milioane de euro, după cum ne-a povestit Mihai Gîrneț, CEO BobNet. Consolidarea lanțurilor de retail și nevoia de automatizare, pilonii de creștere ai BobNet

Cum a evoluat Bob Concierge de la un startup la businessul din prezent, BobNet, care deține mai multe astfel de soluții automatizate și care au fost factorii de creștere?
Brandul nostru este BobNet, Bob Concierge rămâne un produs de-ale noastre, cel cu care am început, o combinație de lockere inteligente și magazine automatizate, dar compania este mai mult de atât. Ne-am dat seama că tehnologia pe care am dezvoltat-o inițial are potențial mare de scalare și de circa un an avem această abordare, de a o valorifica împreună cu marile lanțuri de retail. BobNet a crescut pentru că nimeni din piață nu s-a gândit să lanseze un business de retail automatizat în zona rezidențială. Practic, noi am început prin a oferi un mix de soluții care au venit în întâmpinarea nevoilor recurente ale oamenilor din sectoarele rezidențiale. Vorbim despre plasarea acestor lockere inteligente, care sunt mai mult decât atât, noi le considerăm nanomarketuri, şi care deservesc aproximativ 100 de persoane dintr-un bloc, cu un număr limitat de SKU-uri. Iar dacă planul inițial prevedea să scalăm această rețea de automate Bob Concierge la 5.000 de unități, acum țintim 150.000 de unități, dar nu putem face asta singuri, ci prin intermediul unor parteneriate cu retailerii cărora le oferim tehnologia pe care am creat-o.

Pe lângă Bob Concierge, ce alte soluții ați putea oferi în cadrul acestor parteneriate cu retailerii?
Bob Concierge, căsuța poștală BOB Wall, BOB Store – magazinul 24/7 – și Bob Bistro, produsul nostru IoT care funcționează ca un restaurant automatizat, sunt doar niște expresii ale tehnologiei pe care am creat-o în cadrul BobNet, o tehnologie de fundație, care se află la mai multe niveluri. Pentru a dezvolta o rețea de automate IoT, conectată la internet, digitală, ai nevoie să dotezi produsul final cu foarte mulți senzori. Apoi toate datele captate de senzori trebuie să genereze algoritmi de răspuns. Trebuie să creezi comunicarea între produs și client și să o securizezi. Noi avem VPN-ul nostru dezvoltat de la zero, avem sistem de bidirecționalitate, canale de comunicare între mașină și server. Layerul de IoT Cloud, cum îl numim noi, are capacitatea să administreze și să comunice în timp real cu sute de mii de device-uri. Apoi vorbim de faptul că vrei să faci update-uri fiecărei aplicații și ai nevoie de niște tooluri. Toate acestea fac parte din infrastructura noastră proprie. Avem tehnologie asemănătoare celei din Silicon Valley și China. Diferența este că în Silicon Valley sau în China nu costă 17 milioane de euro, atât cât am investit de-a lungul timpului, ci considerabil mai mult. Pe lângă infrastructura Cloud IoT, avem modulul de business, pe care îl numim Chain Management System, acestea fiind practic soluții de scalare pentru lanțuri de retail. Soluțiile noastre au fost creionate și conceptualizate în jurul rețelelor de retail. Interesul este mai mare în zona de grocery, dar avem discuții și cu pharma, real estate sau chiar electro-IT. În prezent, pe lângă Bob Concierge, avem și Bob Bistro, un parteneriat cu Telerenta, un retailer care oferă posibilitatea consumatorilor să închirieze televizoare, și pregătim să lansăm un lanț nou în Chișinău, care trebuia lansat mai devreme, dar proiectul a fost afectat de războiul din Ucraina și am fost nevoiți să amânăm. Acoperim momentan doar Bucureștiul, dar extinderea națională pentru rețeaua Bob Concierge ar urma să se desfășoare în duo cu un retailer. De ce să deschidem noi depozite dedicate pentru fiecare nanomarket, dacă putem valorifica magazinele retailerului în acest sens? Aceasta este abordarea modernă a infrastructurii existente a grupului BobNet.

Concret, cum ajută soluțiile pe care le propuneți retailerilor și de ce s-ar asocia un comerciant cu BobNet?
Toate soluțiile pe care le propunem vin să completeze sau să modifice modelul de business actual, adăugând o componentă automatizată. Putem transforma orice magazin existent, să-i prelungim programul 24/7, fie că e farmacie, grocery, restaurant sau hotel. De asemenea, putem reduce programul magazinelor. Toată lumea face astăzi eforturi enorme pentru a ține magazinele deschise până la ora 22.00. Nu mai găsești forță de muncă disponibilă în weekend sau dispusă să stea peste program. Pentru această extensie automatizată pe care o propunem lanțurilor de retail se folosește doar o parte din magazinul respectiv sau o anexă, care poate fi deschisă 24/7 și fără angajați. Comerciantul se folosește de logistica, aprovizionarea și toate sinergiile din acel magazin, dar extensia funcționează doar pe baza tehnologiei noastre.

Cum s-ar traduce în business parteneriatul pe care îl vizați cu retailerii?
Soluțiile noastre acoperă atât zona de back-end, cât și zona de logistică, de aprovizionare și sales. Putem reorganiza modele de business actuale sau putem propune soluții și modele de business care au la bază accesul la tehnologia pe care am dezvoltat-o. Ne adresăm segmentului de superconvenience, ultraconvenience chiar, și în mod clar unei generații de consumatori mai tineri, celor care preferă soluțiile instant și apropierea de produs. Suntem în discuții cu unii retaileri, atât locali, cât și internaționali. Noi vrem să facem un joint-venture în care să oferim tehnologia pe care am dezvoltat-o și în care am investit enorm. Am închis runda A de investiții și am lansat acum runda B. Am stabilit că vrem să dezvoltăm doar parteneriate mari și runda de 50 de milioane de euro este destinată în principal finanțării acestor parteneriate. Deci avem nevoie de 50 de milioane de euro pentru a finanța joint-venture-uri cu retailerii mari. Un aspect cu care sperăm să îi convingem pe retaileri este numărul de angajați. Toți retailerii se extind și își cresc rețeaua de magazine. Noi le propunem să le reducem numărul de angajați, în contextul în care ei tot deschid magazine. Și este fezabil să ai magazine automatizate, fără angajați, deschise nonstop, în proximitate, pentru că trebuie să vedem și cine sunt clienții. Generația Y are 28 de ani deja, e prima generație nativă digital. Are un alt comportament de achiziție și de consum, a crescut cu ecranele în față, cu kioskurile digitale de plasare de comenzi. Pe lângă reducerea numărului de angajați prin tehnologizare, un alt aspect de luat în calcul pentru retaileri este urbanizarea excesivă. Devine imposibilă deplasarea din cauza traficului și consumatorii se orientează tot mai mult către magazinele de proximitate, unde noi putem oferi aceste soluții automatizare, deschise nonstop.

Care sunt cele mai pregnante trenduri ce își pun amprenta asupra industriei de retail & FMCG?
Proximitatea, ultraproximitatea chiar. Nu știu un retailer mare din groceries care să nu aibă focus în proximitate. Cifrele globale arată o creștere de 10% anual pe acest segment, iar ultraproximitatea chiar 20%. Un alt trend este consolidarea lanțurilor de retail. Vedem în jurul nostru achiziții, tranzacții, tot mai multe companii mici care sunt preluate de retaileri mari. Totodată, văd o nevoie accentuată de automatizare pe zona de middle management, pentru procesele și procedurile de la acest nivel. Nu în cele din urmă, comportamente precum click & collect sau creșterea vendingurilor. Pentru vending machines creșterea anuală prognozată este de 10%, atât la numărul de mașini, cât și la valoarea tranzacțiilor.

Feliciu Paraschiv, proprietariul lantului de retail independent Paco Supermarkets, despre industria de retail si tendinte. Afla mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Digitalizarea este cu siguranță cheia
Într-o piață în care comerțul modern câștigă tot mai mult teren, Feliciu Paraschiv, proprietarul lanțului de retail independent Paco...
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Vasile Voicu, Orange Business: „În retailul viitorului, personalizarea este cheia”
Vasile Voicu, Orange Business: „În retailul viitorului, personalizarea este cheia”
Cu o strategie centrată pe nevoia clienților de a oferi fiecărui consumator o experiență tot mai personalizată și sigură, Orange Business...
Bogdan Gross, re:innovation: Contextul actual determină ca optimizarea proceselor de retail să devină esențială
Bogdan Gross, re:innovation: Contextul actual determină ca optimizarea proceselor de retail să devină esențială
Optimizarea și planificarea proceselor de retail cu ajutorul soluțiilor tehnologice pe baza unor algoritmi de inteligență artificială sunt...
Proprietarul Bob Concierge vrea să revoluționeze comerțul de proximitate cu o investiție de 10 mil. euro
Proprietarul Bob Concierge vrea să revoluționeze comerțul de proximitate cu o investiție de 10 mil. euro
Grupul Bobnet, care a dezvoltat startup-ul Bob Concierge, deschide o fabrică ce va produce dispozitive de tip Internet of Things (IoT) pentru...
Minishopul automat Bob Concierge, finanțare de 6 milioane de euro
Minishopul automat Bob Concierge, finanțare de 6 milioane de euro
Startup-ul românesc Bob Concierge, care a construit un dispozitiv automatizat de vânzare de produse şi servicii pentru scările din complexele...