Un stil de management autentic
Oana Lungu lucrează de peste 16 ani la Kaufland, dar își amintește cu plăcere începutul carierei sale în companie. În acest interviu, Directorul de Achiziții al retailerului explică de ce liderul trebuie să fie cel care inițiază învățarea și care este asemănarea dintre retail și prima sa pasiune, arhitectura.
Deși a trecut mult timp de când Oana Lungu s-a alăturat Kaufland, managerul spune însă că amintirile sale sunt extrem de proaspete. „A fost mai mult o provocare, am aplicat pentru o poziție în 2004, era un moment în care nu mai simțeam că se întâmplă foarte multe la locul de muncă la care eram atunci. Voiam ceva nou, voiam ca lucrurile să se întâmple cumva cu altă viteză. Kaufland era chiar în perioada de recrutare, iar CV-ul l-am trimis mai mult la întâmplare, nu așteptam să se întâmple mare lucru.” Povestește că procesul a fost unul foarte rapid: a trimis CV-ul într-o după-amiază, a doua zi dimineață participa deja la interviu, iar după-amiază primea un răspuns favorabil.
„Prima perioadă ne-a marcat pe mulți dintre noi, pentru că era o perioadă de învățare. Mare parte dintre noi veneam din formate de retail consacrate deja în România, însă cu o cu totul altă politică”, își amintește Oana Lungu. „A fost o perioadă extrem de încărcată, dar eu întotdeauna am spus că atât timp cât ai ca achizitor ocazia să participi la crearea unui sortiment, să o iei de la zero și să îți imaginezi ce își doresc clienții, care este formatul acestui magazin, ce poți face cu ceea ce ai ales tu ca și sortiment este un exercițiu extraordinar. Este una dintre părțile tale de formare ca și achizitor, pentru că în primă fază nu știi dacă ai ales bine, dacă ai ales mai puțin bine, ce ar trebui să schimbi, să ajustezi - totul este răspunsul clientului. Ceea ce faci tu este premiat sau penalizat de către client.”
Lecțiile unui an de pandemie
Impactul pandemiei a fost mare, spune ea, fiind vorba de o perioadă pe care nimeni nu ar fi putut să o prevadă. „Pentru că lockdownul a apărut cumva de pe o zi pe alta - noi am plecat vineri de la birou fiind convinși că de luni începem activitatea decalat, pe echipe, iar vineri seară decideam deja să intrăm în regim de telemuncă.” Mai mult, sistemul work-from-home a reprezentat prima schimbare majoră în activitatea echipei sale.
„O negociere va avea întotdeauna un alt impact în momentul în care două sau mai multe persoane sunt la aceeași masă. Întâlnirile online ajung la un moment dat să nu mai aibă aceeași autenticitate, să nu mai aibă același impact.” Cu tot cu provocările apărute, managerul de la Kaufland spune că a fost o perioadă cu una dintre cele mai eficiente comunicări. Acest lucru a fost valabil și în cazul relației cu furnizorii. „Fiecare dintre noi a înțeles că aducând toate informațiile la masă și comunicând activ care sunt provocările de fiecare parte, reușim în permanență să avem marfă suficientă pe rafturi și să calibrăm cantitățile de care avem nevoie. Un an pandemic ne-a învățat să comunicăm mult mai bine și mai eficient.”
Un stil de management bazat pe încredere
Oana Lungu este de părere că propriul stil de management trebuie să conțină foarte multe elemente care sunt extrem de personale și care ți se potrivesc. Spune că a adaptat și a potrivit fiecare lucru care i s-a părut interesant, astfel încât să o reprezinte, dar să și fie autentic.
„Stilul de management este foarte mult bazat pe încredere. Am o echipă cu care lucrez la un nivel de încredere foarte ridicat, și pe o învățare continuă. Retailul e unul dintre domeniile care tocmai asta îți oferă - această posibilitate de a învăța permanent. Asta pentru că fie trendurile se schimbă, fie tehnologiile se schimbă, dar cel mai important e că și clienții se schimbă. Și pot fi schimbări fie legate de impact financiar, fie de impact pandemic, așa cum a fost anul trecut, fie de noi trenduri în alimentație - nu ai niciodată ocazia să te plictisești.”
Articolul complet poate fi citit aici.