Strămoșia, băcănia care îmbracă tradiționalul în haine moderne

Imaginați-vă un loc în care se întâlnesc produse alimentare „curate”, tradițiile din Bucovina și transpa­rența pe care o căutăm cu toții atunci când alegem ce mâncăm. Deși pare idilic, Alexandra Popescu și familia sa aduc împreună toate aceste elemente sub brandul-umbrelă Strămoșia, care a fost completat recent și de un concept modern de băcănie.

Punctul de pornire pentru Strămoșia a fost afacerea de familie gestionată de părinții Alexandrei încă dinainte de Revoluție. Businessul actual a prins contur în 2011, având un circuit închis – cultivarea de cereale, creșterea animalelor și obținerea de produse tradiționale. Vorbim despre o fermă dintr-o zonă montană din Mălini, județul Suceava, cu 1.700 de capete de suine pe ciclu de creștere, completată de aproximativ 100 de hectare de cereale cultivate în zona Bădeuți, în apropiere de Rădăuți, acolo unde este situată și fabrica. Capacitatea de procesare este de circa 500 de kilograme de carne pe zi, în creștere constantă.

O continuare firească a afacerii a fost deschiderea unui magazin propriu în 2012, prima oprire fiind Hala de Carne din Rădăuți. Impulsionați de vânzările înregistrate în acel spațiu, proprietarii Strămoșia au inaugurat în luna aprilie a acestui an primul concept de băcănie, în satul Sfântu Ilie, în imediata apropiere a municipiului Suceava.

„Această băcănie a apărut tocmai din dorința de a arăta mai multă transparență și de a ne promova produsele tradiționale, curate. Avem atestat de produs tradițional, dar mizăm pe un tradițional cu o haină mai modernă. De aici și aspectul băcăniei și dorința de a alege materiale precum lemnul și sticla, în ideea de transparență. Pe partea de concept de brand am colaborat cu o firmă din Cluj, iar pe partea de design am lucrat cu o companie din București”, a povestit Alexandra Popescu. Investiția inițială a fost de 280.000 de euro, sumă pe care fondatoarea Strămoșia estimează să o recupereze într-un interval de trei ani, mizând pe potențialul zonei, care a cunoscut în ultimii ani o dezvoltare accelerată. Locația se află pe strada Morii 166A, are o suprafață de 130 mp și șase angajați care se ocupă de vânzare și de laborator, acolo unde zilnic sunt produse diferite sortimente de pâine comercializate în magazin. Capacitatea de producție în panificație este momentan limitată la 150 de bucăți pe zi.

Sortimentația este formată din circa 150 de SKU-uri și, pe lângă produsele din carne realizate „in-house”, clienții pot găsi brânzeturi, lactate, pâine, produse de panificație și patiserie, ouă, sendvișuri, cafea, vinuri și bere artizanală, realizate de producători din zonă.

În ceea ce privește un clasament al celor mai comercializate produse, topul este condus de preparatele tradiționale (cârnați, mușchi, kaizer), alături de parizer și crenvurști, acestea generând aproximativ 60% din vânzările băcăniei.

„Am avut un feedback neașteptat de bun din partea clienților. Ceea ce ne diferențiază pe noi de restul competiției sunt calitatea produselor, carnea folosită și metoda de afumare – prin hițuire în afumători naturale, cu lemn de fag și de cireș, ceea ce conferă o aromă aparte. Am realizat și un profil al celor care caută produsele Strămoșia și, în general, clientul nostru are de la 35 de ani în sus, venituri medii și superioare, cu preponderență din mediul corporatist”, a explicat Alexandra Popescu.

Deși oficial Strămoșia se află în mediul rural, proximitatea față de Suceava face ca, în fiecare zi, peste o sută de clienți să treacă pragul băcăniei din Sfântu Ilie, număr care poate urca până la 120 de persoane. În ceea ce privește bugetul alocat pentru o achiziție, fondatoarea Strămoșia vorbește de două extreme – bonul poate porni de la 30 de lei și poate depăși 200 de lei. În schimb, în weekend cresc atât valoarea medie a bonului, cât și numărul de clienți, cu 60–70%.

Un atu în acest sens îl constituie, pe perioada verii, și gama de produse pentru grătar. „Avem sortimente de carne marinată de noi, se cer cârnăciorii grill, cotletele și pasta de mici. Deși la început produsele erau contestate pentru că «nu aveau culoare», clienții au înțeles repede că noi folosim doar carne, fără coloranți. Doar în perioada caniculei aceste produse au înregistrat o scădere, în rest, evoluția a fost una foarte bună”, a completat antreprenoarea.

Provocări și planuri ambițioase, la pachet

La capitolul provocări apărute pe traseul antreprenorial, Alexandra nominalizează rapid problema personalului. „Aceasta a fost și rămâne cea mai mare durere de cap. Oamenii fug de responsabilități, iar Suceava se confruntă foarte acut cu problema forței de muncă. O a doua provocare este clientul, care este foarte greu de mulțumit. Am avut un client care ne-a lăsat un review fiind nemulțumit de faptul că vânzătoarea nu și-a schimbat mănușa când a pus în pachet două tipuri diferite de produse. Încercăm să ajungem la înălțimea așteptărilor lor și eu îmi aloc cel puțin două zile pe săptămână pentru a sta efectiv în magazin și pentru a interacționa cu ei. Este foarte importantă această legătură, cu unii ne cunoaștem foarte bine, ne comportăm ca o familie. Acum pot să spun că am ajuns să culeg roadele stresului de la început”, a spus Alexandra.

Cu toate acestea, provocările sunt completate de planuri ambițioase de dezvoltare, printre care se numără o nouă băcănie în Rădăuți, a cărei inaugurare este planificată până în perioada sărbătorilor de Paște de anul viitor. „Am ales Rădăuți pentru că acolo sunt bazele businessului și de acolo îmi iau validarea”, a completat antreprenoarea.

În acest moment, 30% din afacerile totale ale companiei sunt generate de magazinele proprii, 20% de distribuția produselor în retail și 50% de fermă. „În retail livrăm în 40–50 de magazine, majoritatea localizate în Suceava, în Iași – la Cămara Baciului, în Piatra-Neamț, Vatra Dornei, Târgu Neamț. Pentru acest an vrem să trecem de pragul cifrei de afaceri de 2,5 milioane de euro”, a afirmat Alexandra.

Pe lista planurilor pe termen mediu se află o nouă unitate de producție, respectiv extinderea în zona de turism. „Am achiziționat un teren și vrem să demarăm construcția unor chalet-uri, acesta fiind un plan pe cel puțin doi–trei ani. De asemenea, avem un proiect european pentru care așteptăm aprobarea finanțării pentru o nouă fabrică. În patru–cinci ani ar trebui ca noua unitate de producție să fie finalizată, dar dacă nu ni se acceptă finanțarea, vom merge pe fonduri proprii. Este un proiect în valoare de 3,8 milioane de euro”, a adăugat fondatoarea Strămoșia.

Iulian Nica, fondator si CEO La Cocoș
Iulian Nica, Supermarket La Cocoș: În 2024 vom avea o creștere de minimum 25%
Prezent de zece ani pe piața locală de retail, Supermarket La Cocoș mizează pe politica prețurilor „corecte și dinamice”, în funcție de...
bacania Boiereasca Suceava
Băcănia Boierească, un business care are autenticitatea ca ingredient principal
Pornită în urmă cu mai bine de un deceniu la Suceava, povestea Băcăniei Boierești pune la baza strategiei de business simplitatea, deși...
Gilles Ballot_CEO Carrefour Romania
Gilles Ballot, Carrefour România: Avem un plan ambițios de creștere în 2024
După ce 2023 a adus o cifră de afaceri de 14,35 miliarde de lei pentru grupul Carrefour pe plan local, retailerul este încrezător în ceea ce...
Olga Draguinea
Olga Drăguinea, Lidl România: Ne propunem o expansiune accelerată și o acoperire teritorială din ce în ce mai mare
Lidl România își propune în următorii ani o expansiune accelerată și o acoperire teritorială mai mare, obiectiv care se va concretiza prin...