O nouă filă în povestea businessului Răzvan Idicel

După mai bine de 12 ani de la momentul debutului în antreprenoriat, Răzvan Rusu, „omul-orchestră” din spatele brandului Dulceața lu’ Răzvan, a dat o nouă pagină în povestea businessului de la Idicel-Pădure. Astfel, de la începutul lunii martie, Răzvan își așteaptă clienții într-o băcănie din Târgu Mureș, gândită ca un spațiu de dialog cu comunitatea locală și clienții fideli.

La 23 de ani, Răzvan Rusu s-a apucat să prepare dulceață în grădină, sub un copac, din cireșe amare. Doi ani mai târziu, dulceața lui se afla pe rafturile a două lanțuri internaționale de retail, Mega Image și Carrefour, iar în Cluj-Napoca apărea prima Răzvănărie, singurul loc din România unde puteai să iei clătita la pachet într-un... borcan. De atunci și până în prezent singura constantă a fost calitatea produselor în timp ce ritmul cu care s-a dezvoltat businessul a fost unul extrem de rapid. Așa se face că în satul din județul Mureș sunt produse anual aproape 400.000 de borcane de zacuscă și dulceață, iar ținta fondatorului este atingerea pragului de un milion de borcane pe an. Pe lângă aceste produse, portofoliul Răzvan Idicel a fost completat treptat și de alte produse precum ciocolată, cremă de fistic sau ciocolată cu lapte, cremă de alune, dar și de articole complementare precum vinuri, palincă sau ceaiuri.

Și pentru că numărul comenzilor din magazinul online a crescut în ultimul an și jumătate la peste 600 pe lună, Răzvan Rusu a simțit că este momentul să mai dea o șansă retailului specializat. „Practic, acesta a fost imboldul de a face acest pas. Plus, tot apărea întrebarea: dar voi unde aveți magazin?”, povestește antreprenorul.

Astfel, la începutul lunii martie Băcănia Răzvan Idicel apărea pe harta retailului din Târgu Mureș, într-o clădire secesionistă de pe strada Bolyai, la numărul 3, o zonă cu trafic, dar și cu un aer boem și istoric. În spațiul de 33 de metri pătrați a funcționat, în perioada comunistă, un magazin de bijuterii, informație care l-a convins pe Răzvan că energia locului respectiv „a atras mai departe ceva prețios”. „Asta facem și noi la Idicel, creăm ceva prețios prin mâncarea pe care o producem. Noi vindem mâncare cu o poveste. Povestea o regăsești și în felia de pâine cu zacuscă pe care o mănânci, dar și în dulceață. Practic, în magazinul nostru te întorci la țară, la bunici, la mamă, la soacră. Nu e doar un loc de a-ți face cumpărăturile în mod frecvent sau uzual, ci un loc în care să te regăsești cu amintirile și cu mâncarea bună”, mai spune Răzvan.

Din momentul semnării actelor, în luna mai a anului trecut, au trecut nouă luni până la inaugurare, timp în care Răzvan a lucrat cu un arhitect român stabilit la Paris, care a reușit să transforme în realitate viziunea pe care o avea antreprenorul asupra acestui spațiu. „Locul este exact cum l-am visat și cum mi l-am imaginat când închideam ochii. Am și o înregistrare cu o sesiune de coaching în care vorbeam despre acest spațiu și pe care arhitectul l-a transpus fidel în realitate. Este un spațiu care este conceput pentru a dăinui, este un loc de întâlnire. De asta am făcut cumva un loc atemporal, care să nu se demodeze, pentru că și mâncarea pe care o facem noi este de sute de ani și este gătită într-un mod tradițional în continuare”, adaugă Răzvan.

Practic, cei 60.000 de euro pe care fondatorul Răzvan Idicel i-a investit în reamenajare nu au făcut altceva decât să creeze un spațiu de reconectare a celor care trec pragul magazinului cu amintiri din copilărie sau cu „un timp în care trăiau diferit de cum o fac în prezent”, cum îi place lui Răzvan
să spună.

Locație, locație, locație

„Felul în care bate lumina pe această clădire m-a convins că nu aș fi putut alege o locație mai potrivită”, completează Răzvan. De fapt, locația este și atributul principal care asigură succesul unui astfel de proiect, crede antreprenorul, care în urmă cu șapte ani testa retailul bucureștean cu un concept similar, dar care nu a funcționat.

„Dacă nu ai locație bună, te chinui. O locație bună atrage oamenii. În al doilea rând, trebuie să ai un om bine pregătit pentru a-ți spune povestea și pentru a dezvolta magazinul cu resursele pe care le are. Cred că e important să fiu prezent în magazin, atât pentru mine, cât și pentru client. În 50 de minute de mers cu mașina, ajung la magazin. Eu trebuie să mă conectez cu toți clienții mei pentru ca cei care ne trec pragul să știe că la Răzvan găsesc mâncare bună, cadouri, o experiență frumoasă, ciocolată, voie bună. Să simtă că e ceva diferit. E ceva ce nu poți replica în altă parte. Se simte cumva legătura cu locul. Prin simplul fapt că am adus Idicelul la Târgu Mureș am reconectat oamenii cu satul natal”, adaugă Răzvan.

Ce găsesc la raft oamenii care trec pragul băcăniei? Întreaga gamă de produse Răzvan Idicel, de la zacuscă, ciocolată, creme până la vinuri, palincă, gin și cafea. De asemenea, în băcănie clienții mai pot achiziționa pâine marca Baber Bakery, un producător mic din zonă. „E un băiat foarte talentat care a dat robotica pe pâine și producerea acestui produs care se regăsește pe mesele tuturor, pentru că nu poți să vinzi o zacuscă bună fără o pâine de calitate. Pentru cafea colaborăm cu o prăjitorie locală – 112 Coffee&Co”, explică Răzvan.

Zilnic vin în băcănie între 30 și 45 de clienți, iar dinamica vânzărilor este similară cu cea din magazinul online Răzvan Idicel. Mai exact, clasamentul este condus de crema de fistic și cea de alune. „Dulcețurile nu merg atât de bine și înțeleg și de ce – oamenii mai primesc astfel de produse, la fel și în cazul zacuștii. Dar sunt dispuși să încerce produsul pentru că arată bine și sunt curioși să vadă dacă își justifică prețul. Însă prețul nu reprezintă un impediment. Câte zile am stat eu în magazin am observat că procentul celor care intră și nu cumpără nimic este foarte mic. Chiar dacă iau un singur borcan noi ne bucurăm, pentru că așa ne descoperă, văd că e bun și revin”, afirmă Răzvan.

În plus, odată cu inaugurarea acestui spațiu, antreprenorul a putut să își cunoască în realitate clienții din online. „Vorbim de același profil – oameni educați, liber-profesioniști, de peste 45 de ani, dar și adolescenți. Eu activez într-o comunitate fixă de oameni, scopul meu este să îi cunosc și să îi conving să încerce produsele și să îi loializez”, adaugă Răzvan.

Un spațiu pentru experimente

Strategia gândită funcționează dacă ne uităm la dinamica vânzărilor pentru prima lună de la deschidere. „Ca obiectiv, mi-am propus 70.000 de lei pe lună, suntem pe traiectoria bună, în condițiile în care în martie vom atinge vânzări de 60.000 de lei. Trebuie să vedem însă cum este și în afara sezonului, pentru că noi suntem în Postul Paștelui, care pentru noi este în plin sezon. Trebuie să gândim o strategie bună și după această perioadă, să nu rămânem blocați, să venim cu ceva ce nu există în oraș. Trebuie să faci lucrurile în care crezi și să experimentezi. Spațiul de retail asta îți oferă – experiențe și experimente”, susține antreprenorul.

Planurile pentru această vară includ și extinderea sortimentației cu 12 arome de gelato, prin care fondatorul Răzvan Idicel își propune să genereze un trafic mai mare în magazin. „În businessul meu, sezonalitatea este foarte dificilă. Astfel că din luna mai trebuie să mă reinventez. Când vom avea și înghețata în ofertă, vreau să avem deschis și duminica pentru că vin familii cu copii la plimbare și reprezintă o oportunitate. Există o cultură locală ca duminica, după biserică, să ieși la o înghețată, iar noi vrem să fim acolo. Vom avea și terasă, cu trei mese și o bancă”, completează Răzvan.

Privind chiar și mai departe, antreprenorul vorbește despre potențialul turistic al acestor magazine specializate. „Povesteam cu un antreprenor din Oradea și îmi spunea că, în cazul lui, 30% din venituri vin din turism, ceea ce este mult. Eu mizez pe potențialul orașului Târgu Mureș, este conectat la autostradă și, chiar dacă se mișcă cu pași mărunți, este un oraș foarte plăcut. Dacă nu simțeam că e un loc bun, nu făceam această investiție. Nu am făcut acest magazin pentru a vinde doar, ci din drag pentru un comerț frumos în oraș. Oamenii așteaptă să fie tratați diferit într-un astfel de magazin, chiar cred în modul acesta de a veni în ajutorul clienților, în a purta o discuție. Până la urmă este un spațiu de dialog, nu un magazin în care îți pui produsele în plasă și pleci”, subliniază Răzvan.

Piesele puzzle-ului

Pe lângă băcănia din Târgu Mureș, Răzvan Rusu va demara anul acesta construcția unei noi fabrici, situată tot în Idicel-Pădure, care va asigura creșterea capacității de producție. Investiția totală se ridică la 1,2 milioane de euro și îi va asigura antreprenorului o mai mare eficiență a businessului.

De asemenea, fondatorul Răzvan Idicel intenționează să extindă vânzările în Europa, adăugând noi piețe de desfacere în afară de Austria, Germania și Franța. „Vrem să deschidem piața din Marea Britanie. Este mai scump să faci marketing pe alte piețe, prețurile sunt diferite. Partea bună este că avem clienți mulți, anul acesta până acum am avut aproape 1.000 de comenzi la export, iar coșul mediu este aproape de patru ori mai mare decât cel din România”, explică Răzvan.

În paralel, producătorul a introdus anul acesta în sortimentație miere crudă și o gamă de ceaiuri, urmând să mai lanseze câteva sortimente de dulceață. „Este esențial să fii atent la evoluția pieței, pentru că, dacă rămâneam doar cu dulceața și zacusca, nu creșteam la fel de mult. Onlineul a ajuns la jumătate din vânzări ca pondere și va continua să crească”, declară antreprenorul.

Răzvan Potra, managerul a cărui prioritate este crearea de sinergii în companii
Răzvan Potra, managerul a cărui prioritate este crearea de sinergii în companii
Pentru Răzvan Potra, preluarea conducerii Bic în România și în regiunea Balcanilor a însemnat schimbări notabile atât pe plan personal, prin...
Răzvan Rusu se extinde la Idicel cu o investiție de 800.000 de euro
Răzvan Rusu se extinde la Idicel cu o investiție de 800.000 de euro
Răzvan Rusu, antreprenorul care în urmă cu zece ani lansa pe piață brandul Dulceața lu’ Răzvan, are planuri ambițioase pentru anul viitor,...