Nici paza bună nu mai trece primejdia rea
Proprietarii de magazine se confruntă cu o creștere alarmantă a nivelului furturilor din magazine în condițiile în care legislația permisivă le permite celor care fură să scape de cele mai multe ori nepedepsiți. Singura diferență o mai face amplasarea, magazinele din mediul rural fiind mult mai ferite de acest fenomen.
Progresiv: Cum a evoluat nivelul furturilor în rețeaua dumneavoastă de magazine?
Florin Arsene: În urma inventarelor pe care le-am făcut la începutul acestui an, am ajuns la concluzia că lipsurile nejustificate au crescut îngrijorător anul trecut. De asemnea, am trei sau patru procese pe rol cu hoți prinși în magazin. Sunt persoane pe care le-am prins în flagrant cu firma de pază și care au fost date pe mâna poliției după ce și-au recunoscut fapta. Li s-au luat declarații, iar dosarele au fost trimise la tribunal. Am mai avut și în trecut astfel de procese, iar de fiecare dată când am chemat poliția mi s-a recomandat să îmi retrag plângerea pe motiv că nimeni nu o să le facă nimic, chiar dacă ei fac anchetă și trimit dosarele la parchet. Eu nu mi-am retras însă plângerile, am mers mai departe din principiu.
Dintre procesele pe care le-am avut, unul singur a fost cu condamnare, însă persoana în cauză a fost prinsă furând în mod repetat și din alte magazine. În cazul celorlalte dosare care au ajuns în instanță, persoanelor prinse furând nu li s-a dat nici măcar amendă penală, iar eu a trebuit să mai plătesc și cheltuielile de judecată. Hoții s-au învățat că nu pățesc nimic și au ajuns să ne râdă în nas: m-ai prins, dar oricum știi că nu are nimeni ce să-mi facă și o să vin să fur în continuare, pentru că nici tu, nici poliția, nici judecătorul nu aveți ce să-mi faceți. Aceste lucruri mi le-a spus un hoț în față. Și s-a dovedit, într-adevăr, că nu a pățit nimic, iar el vine în continuare în magazin și mai amenință și angajatele că bagă cuțitul în ele. Am făcut plângere la poliție, dar în continuare nu se întâmplă nimic. Este o situație jenantă.
Marius Gorgan: Eu am avut și un magazin în orașul Arad, la care am renunțat. Acum am rămas cu două magazine în mediul rural unde nivelul furturilor este mult mai redus, cam o dată la două luni. Când aveam magazinul din oraș, într-adevăr, în fiecare săptămână prindeam unul sau doi hoți care încercau să fure, dar în zona rurală sunt mai mult clienții casei, iar cei care opresc din trafic sunt supravegheați mai cu atenție.
Maria Biji: Furturile din rețeaua Nasti&Co au crescut în ultimii ani și sunt din ce în ce mai elaborate. În cazul nostru, depinde foarte mult de amplasarea magazinului. Avem zone unde nu sunt probleme și magazine unde are loc un furt o dată la două sau trei săptămâni, doar că nu le descoperim pe toate imediat. Faptul că nu există un cadru legal simplificat pentru rezolvarea micilor furturi este destul de descuranjant pentru noi.
Liviu Niculae: Fenomenul furturilor este în creștere cu toate măsurile de precauție pe care le-am luat. Depinde, desigur, și de magazin. În locațiile din mediul urban sunt mai frecvente, spre deosebire de mediul rural unde hoții vin din de obicei din afara localității, astfel că furturile sunt mult mai rare. Localnicii nu sunt prea tentați să fure pentru că zvonurile circulă repede într-o astfel de comunitate.

Florin Arsene: Înainte se furau mult băuturile alcoolice, dar între timp le-am închis într-o vitrină și le-am securizat. Acum cele mai furate sunt cosmeticele, în special brandurile cunoscute de șampoane, L’Orèal, Pantene, Head&Shoulders, la gramajele mari, de 400 ml. Se mai fură săpunuri Dove, tablete de ciocolată Milka și Poiana, dar și cafea. Sunt furturi la comandă pentru că este vorba de cantități mari. Am imagini înregistrate cum vin cu sacoșe mari la furat. Apoi se duc și le vând prin magazine sau engros-uri la mai puțin de jumătate din prețul de la raft.
Marius Gorgan: Cele mai furate produse sunt în general cosmeticele, ciocolata și cafeaua pentru că băuturile alcoolice sunt destul de bine păzite.
Maria Biji: Din magazinele noastre sunt furate băuturile alcoolice, cafeaua, ciocolata și produsele cosmetice.
Liviu Niculae: Cafeaua, în special Jacobs, băuturile alcoolice și produsele mai scumpe și mai mici care sunt ușor de dosit. Se mai fură cașcavalul Hochland, tabletele de ciocolată. Au fost însă situații când un client a cumpărat un salam feliat mai scump de la vitrina asistată și nu a mai ajuns cu el la casă.
Progresiv: Considerați că nivelul furturilor din magazine este unul îngrijorător pentru afacerea dumneavoastră?
Florin Arsene: La ora actuală a ajuns îngrijorător. Din cauza furturilor au fost locații de unde am delistat anumite produse atunci când nu am putut să le securizez, mutându-le în spatele casei de marcat. Sunt magazine unde, de exemplu, nu mai vând anumite șampoane. Unde nu am putut să securizez produsul, l-am delistat. De exemplu pasta de dinți scumpă stă în spatele casei de marcat pentru că altfel se fură, iar cea ieftină stă la raft. Cafeaua și dulciurile nu pot fi puse în spatele casei de marcat, așa că acestea se fură în mod constant.
Marius Gorgan: În momentul de față nu constituie o amenințare pentru magazinele mele.
Maria Biji:Nivelul furturilor este mai mare decât am vrea noi să fie. Din păcate însăși definiția furtului lasă loc de interpretare. De exemplu dacă o angajată a magazinului prinde un client că își bagă o sticlă în geantă, nu este considerat furt. Doar dacă respectivul client iese din perimetrul magazinului cu sticla respectivă fără să o plătească este considerat furt. Din acest motiv multe astfel de cazuri sunt greu de dovedit.
Liviu Niculae: Când cineva îți fură și cel mai mic bănuț nu este în regulă pentru că muncești pentru el. Magazinele au într-devăr o marjă de pierderi în care trebuie să se încadreze, dar tot este neplăcut.
Progresiv: Cum vă instruiți angajații pentru a preveni furturile din magazine?
Florin Arsene: Angajaților le-am spus mereu să fie atenți la persoanele din magazin și le arătăm imaginile cu cei pe care i-am prins furând. Altă soluție nu avem.
Marius Gorgan: Pentru angajați, procedura este destul de simplă. Atunci când nu au de-a face cu clienții zilnici și apar fețe noi în magazin, angajații sunt foarte amabili, dar și precauți, astfel încât să evite anumite riscuri. Sunt atenți nu numai la furturi, dar și la faptul că este un client nou în magazin pe care nu îl cunoaștem.
Maria Biji: Trebuie să fie atenți în permanență la clienți, să fie în câmpul vizual al acestora, să supravegheze rafturile.
Liviu Niculae:Încercăm să îi învățăm pe angajați să se uite cu atenție la persoanele din magazin și să le identifice pe cele suspecte. Culmea este că am ajuns să instruim personalul pentru lucrul acesta și poate neglijăm alte aspecte mai importante. Atunci când listăm produse mai scumpe, primul instinct al șefului de magazin, care este responsabil și de furturi, este să le poziționeze în așa fel încât să nu fie furate în loc să se gândească unde să le plaseze pentru a le vinde mai bine. Și acest lucru nu mi se întâmplă doar mie ci și altor proprietari de magazine cu care am mai vorbit. Când ajungi să pui băuturile scumpe în spatele casierei, unde vizibilitatea nu este așa de bună, ai șanse mai mici să vinzi produse care au o profitabilitate mai mare.
Progresiv: Au existat furturi ale angajaților? Ce măsuri ați luat atunci când le-ați descoperit?
Florin Arsene:Sunt convins că sunt și furturi destul de mari ale angajaților. Au fost și câteva dovedite. În aceste cazuri li s-au arătat imaginile, le-au recunoscut și și-au dat demisia. Am vorbit la poliție și mi s-a spus că nu pot să ancheteze aceste furturi pentru că o imagine video în care se vede că persoana respectivă a furat nu constituie probă în instanță. Pentru întocmirea unui dosar penal e nevoie de prinderea în flagrant și chemarea poliției.
Am avut o situație când casiera a fost surpinsă în imagini că nu a bătut bon, a luat banii și i-a băgat în geantă. A fost prinsă imediat și i s-a făcut monetarul: caz clar de furt. Am vorbit cu avocatul și cu poliția și au spus că nu au ce să-i facă. Am scos-o de la casă pentru că nici măcar nu am putut să o dau afară. Dacă vrei să o dai afară pentru furt, ai nevoie de proces verbal de la poliție și hotărâre judecătorească. Nemaiavând acces la bani și astfel posibilitatea să fure, a tot intrat în concedii medicale pe care am fost nevoit să i le plătesc. O altă situație am avut-o în urmă cu câțiva ani când am închis un magazin după ce am constatat la inventar lipsuri de produse cu volume mari, cum ar fi saci de 10 kg de detergent, sucuri la 2,5 litri, cărbuni de grătar, în condițiile în care era un magazin de cartier.
Marius Gorgan:Eu nu am avut astfel de probleme. Am un sistem destul de bine pus la punct, iar riscuri ar putea să apară doar la consumul zilnic. Angajații nu pot însă să își cumpere produse decât cu supravegherea șefului de magazin, iar pe spatele bonului este scris numele angajatului. Verificăm periodic cu camerele data și ora de pe bon și dacă ce a mâncat angajatul corespunde cu ce apare pe bonul fiscal.
Maria Biji: Da, au existat astfel de cazuri, dar au fost foarte rare. Acei angajați au fost dați afară.
Liviu Niculae: Mai sunt și astfel de situații. În aceste cazuri am anunțat poliția care a făcut verificări și a luat măsuri. Este însă dificil să îi dai afară pe angajații care au furat pentru că legislația este destul de ambiguă. Sunt două variante: fie îl determini să își dea demisia ca urmare a faptului că l-ai prins furând, fie începi demersurile legale pentru suspendarea contractului de muncă, cu cercetare disciplinară. Aceste demersuri durează, iar tu continui să îi plătești salariul unui angajat care te-a furat.
Progresiv: Ce alte pierderi sau distrugeri ați avut, de-a lungul timpului, în magazinele dumneavoastră?
Florin Arsene: Sunt cazuri de produse deteriorate de clienți sau de angajați, care sunt desfăcute și se consumă din ele, iar produsele desigilate nu mai pot fi comercializate. Am avut și spargeri de magazine. Am cel puțin trei-patru pe an, dar anul acesta am avut deja două până acum. Prima spargere serioasă a fost în primăvara anului trecut, iar paguba a fost destul de mare, de vreo 30.000 de lei. Efectiv a furat în voie din cauza unei deficiențe a sistemului de securitate instalat de firma de pază. De atunci am reorganizat toate procedurile, inclusiv cele de lucru cu banii și am revizuit și tot sistemul de securitate.
Marius Gorgan: Pierderi am mai degrabă din produsele perisabile. Furturi mari nu am avut. Am avut într-adevăr tentative de spargere a unuia dintre cele două magazine pe timpul nopții, dar au fugit în momentul în care s-a declanșat alarma. Nici nu i-am mai prins, dar nici nu au apucat să facă pagube.
Maria Biji: Există situații în care clienții mai deteriorează produse din diferite motive, probabil greu de înțeles. Am avut un incendiu cauzat de o țigară aruncată aiurea și am avut, de asemenea, spargeri în magazine. Sunt și cazuri în care furturile generează mai multe daune din distrugeri decât din produsele luate.
Liviu Niculae: În noptea de Crăciun mi s-a spart un geam al magazinului care m-a costat 500 de lei. A trebuit să cumpăr și un panel de lemn până a venit cineva să îmi pună geamul pentru că era perioada sărbătorilor, astfel că paguba generată de distrugerea a fost 1.000 de lei și acest lucru doar pentru două pachete de țigări furate. Der asemenea, găsim în mod frecvent agregatele exterioare de la echipamentele frigorifice cu țevile furate. În momentul în care îți taie o țeavă de un metru pentru care primește la fier vechi 10 lei, pe tine te costă 100 de lei să o înlocuiești și pierzi și tot freonul din instalația frigorifică, iar o butelie de freon cu care este încărcat acel agregat costă cam 700 de lei.
Progresiv: Credeți că autoritățile ar putea face mai mult pentru a reduce nivelul furturilor din magazine?
Florin Arsene: Poliția nu poate să facă mai mult. Am avut, de exemplu, la un magazin de lângă o școală, unde erau elevi care furau ciocolată. Am mers cu poliția la clasa unde erau elevii respectivi și s-a ținut un fel de ședință cu poliția locală, cu mine, cu diriginta și cu directorul școlii. Mai mult de atât nu au avut ce să le facă. Nici măcar amendă nu le-a putut da. Problema este una de legislație, nu de poliție. Poliția îmi spune mereu că nu are ce să le facă mai mult și îmi recomandă să fac eu tot posibilul să nu mai fiu furat.
Marius Gorgan: Cred că s-ar putea face mai mult. Am prins în urmă cu un an sau doi un hoț cu produse de 120 de lei asupra lui. I s-a făcut proces verbal, mi s-au înapoiat produsele, dar a fost lăsat să plece. După două săptămâni l-am găsit în alt magazin, așa că am decis să apelez la metode mai neortodoxe și nu a mai venit.
Maria Biji: Cred că s-ar putea face mai mult. Ar putea fi implementate măsuri mai drastice pentru cei care fură din magazine, pentru că furturile se pedepsesc de cele mai multe ori cu o amendă. În plus, cred se poate lucra pe partea de educare și prevenție.
Liviu Niculae: Consider că este un cerc vicios pentru că legislația este destul de ambiguă în ceea ce privește valoarea prejudiciilor pentru care o persoană ar trebui judecată. Pe de altă parte nici organele de control nu-și fac treaba îndeajuns de bine. Furtul din magazine a devenit o rutină. La un moment dat ajungi să te gândești ce poți face tu ca păgubit să disciplinezi persoanele care continuă să vină să fure din magazinele tale pentru că, de fiecare dată când sunt prinse, li se dă verdict de neurmărire penală în instanță pe motiv că prejudiciul este prea mic.
Progresiv: Ați investit în echipamente sau servicii care să vă ajute la reducerea sau prevenirea furturilor?
Florin Arsene:Am investit peste 100.000 de lei în echipamente și senzori de preveniere a spargerilor, la cererea mea. Am suplimentat ce aveam în materie de camere de supraveghere. Acum doi ani am plătit 50.000 de lei numai pe softul pentru securizarea magazinelor.
Marius Gorgan: Toate raioanele sunt supravegheate video. În special la raioanele sensibile se pot monitoriza toate unghiurile. Avem camere exterioare și parcările supravegheate. În cazul meu am bariere cu infraroșu care sunt montate în exteriorul clădirilor și sunt activate pe timp de noapte, odată cu activarea alarmei. În momentul în care cineva se apropie la 10 centimetri de clădire se declanșează alarma. Am avut două tentative la unul dintre magazine și nu am avut pagube. Au tăiat gardul din spate, au intrat în curtea magazinului, dar au declanșat alarma și au fugit. Și dacă ar fi încercat să spargă, în câteva minute ar fi ajuns firma de pază și nu ar fi reușit. Am senzori și la intrare în magazin, care să atenționeze vânzătorii când intră cineva.
Maria Biji:Am făcut investiții în astfel de echipamente. Magazinele Nasti&Co sunt dotate cu sisteme de alarmă, de supraveghere, senzori pe geamuri sau senzori de mișcare pe podea la magazinele cu probleme mai multe.
Liviu Niculae: La aproape toate magazinele avem sisteme de supraveghere video. Totodată, în ultimele trei luni, am înlocuit camerele cu unele mai performante. Am instalat sisteme DVR (sistem digital de înregistrare video – n.r.) pentru ca lucrurile să fie și mai vizibile.

