Ludovic Barta, CBA Nord-Vest: Jucătorii independenți din retail au o luptă tot mai greu de dus
Sunt deja câțiva ani buni de când jucătorii independenți din retail navighează prin ape tulburi, iar viitorul nu sună prea bine în contextul provocărilor actuale, susține Ludovic Barta, Director General CBA Nord-Vest. Cu toate acestea, retailerul pariază în continuare pe cartea adaptării, în 2024 având prioritate investițiile și îmbunătățirea experienței de cumpărare.
După un 2022 cu creștere de circa 13% pentru canalul de retail independent, 2023 a venit cu provocarea de a menține ritmul de creștere. Un obiectiv deloc ușor de atins, în contextul în care în perioada octombrie 2022 – septembrie 2023 versus anul precedent piața FMCG s-a confruntat cu o scădere de volume manifestată mai ales în hipermarketuri și comerțul independent (-5,4%, respectiv -4%), potrivit datelor NielsenIQ. „Semnele din piață au indicat un an greu, iar elementul principal a fost puterea de cumpărare mai scăzută. Cu toate acestea, dacă ne raportăm la evoluție, în primele șase luni businessul CBA Nord-Vest a avut o creștere de 20% a cifrei de afaceri și în unele luni am atins chiar un avans de 25% al vânzărilor valorice”, susține Ludovic Barta, Director General al companiei.
A doua parte a anului a venit însă cu o decelerare a ritmului de creștere, astfel încât compania a încheiat 2023 cu o creștere de 10% a cifrei de afaceri, în scădere cu cinci puncte procentuale față de avansul estimat inițial. Ce a contribuit totuși la aceste rezultate? „Optimizarea este unul dintre elementele care ne-au ajutat să menținem trendul ascendent și am fost mai agresivi cu promoțiile. A fost o măsură care se impunea, pentru că și ceilalți jucători din piață au avut o strategie cu focus pe promoții”, punctează executivul.
Deciziile strategice ale lui 2023
Anul trecut, 65% din vânzări au fost generate de magazinele CBA Cash&Carry. „Operăm patru magazine, ponderea lor fiind diferită în total business. Ca exemplu, anul trecut, magazinul din Cluj-Napoca, cea mai recentă unitate comercială din rețea, a depășit ca nivel de vânzare magazinul din Satu Mare. Și considerăm că acest magazin nu a ajuns încă la maturitate pentru că 50% din cifra de afaceri este generată de clienții finali. Sunt șanse reduse să crească ponderea revânzătorilor, pentru că retailul independent are o cotă mică în zonă și comercianții care există au o dezvoltare lentă fiindcă au crescut foarte mult costurile cu chiriile”, adaugă reprezentantul CBA Nord-Vest.
Businessul CBA Nord-Vest este însă asociat și cu rețelele de franciză CBA și Privat, care la finalul anului 2023 numărau 120 de magazine, respectiv 30. „Numărul este cumva constant. Nu aș putea spune că am atras parteneri noi în franciză și nici nu ne dorim neapărat acest lucru. Obiectivul nostru este să avem o creștere calitativă, nu cantitativă. Însă ceea ce a fost diferit anul trecut este faptul că am avut o dinamică între cele două programe de franciză. Sunt cel puțin zece magazine care au crescut și au trecut de la privat la CBA”, explică Ludovic Barta.
Unul dintre atuurile CBA Nord-Vest îl reprezintă portofoliul. „Pe lângă magazinele proprii și franciză, avem și divizia de distribuție. Avantajul nostru este reprezentat de gama de produse pe care o punem la dispoziție. În plus, pe lângă importurile paralele și portofoliul de branduri, am investit constant în segmentul de mărci private, care reprezintă acum aproximativ 30% din business. Dacă ne raportăm la performanța de anul trecut, aș spune că mărcile private nu au crescut semnificativ prin comparație cu anii precedenți. Sunt într-adevăr categorii unde private label crește, cum ar fi hrana pentru animale, unde înregistrăm anual creșteri de 50%, dar sunt și categorii unde consumatorii au ales brandurile”, adaugă managerul.
CBA Nord-Vest, așteptări temperate pentru viitor
„Nu știu ce ne așteaptă anul acesta și cred că aceasta este o problemă pentru mediul de business local – niciodată nu știi la ce să te aștepți”, spune antreprenorul. Ce se regăsește pe lista scurtă a amenințărilor pentru 2024? Schimbările legislative, investițiile marilor lanțuri de retail în dezvoltare și, nu în ultimul rând, Sistemul de Garanție-Returnare. „Sistemul de Garanție-Returnare este o piedică importantă, care va afecta, în principal, jucătorii mici. Doar în grupul nostru, CBA Partners, trebuie să achiziționăm 70 de aparate. Cu o medie de 17.000 de euro per aparat, vorbim despre o investiție de 1,2 milioane de euro, o valoare care nu este deloc de neglijat pentru niște businessuri locale. Astfel, cred că SGR va tria universul jucătorilor independenți pentru că aceia care nu vor avea bani să investească vor avea clar de pierdut”, afirmă Ludovic Barta.
Cu toate acestea, reprezentantul CBA Nord-Vest alege să privească și dincolo de provocările acestui an. „În ciuda acestor factori disruptivi, cred că 2024 va fi mai bun prin comparație cu anul care s-a încheiat. Este clar că trebuie să ne acomodăm la noua realitate, iar jucătorii independenți au o luptă grea de dus. Avem un nou peisaj al pieței de retail, în care jucătorii mari își consolidează prezența, dar în acest nou peisaj avem și o constantă: inflația. Nu putem vorbi despre o reinventare a modului în care facem business, dar îl putem optimiza. Pentru a crește, e nevoie de investiții în consolidare și îmbunătățirea experienței de cumpărare”, spune reprezentantul CBA Nord-Vest.
Astfel, pentru anul acesta retailerul și-a bugetat investiții importante în zona de logistică, optimizare și digitalizare. „Am demarat anul acesta construcția unui nou depozit logistic, de 5000 de metri pătrați, în Satu Mare, pentru că suntem în punctul în care avem trei depozite externe închiriate. Este o investiție de peste trei milioane de euro. În plus, avem în plan și investiții în modernizare și automatizare, astfel încât să optimizăm timpii de încărcare”, adaugă managerul.
Compania rămâne însă deschisă și în ceea ce privește extinderea rețelei de magazine. „Pe segmentul de retail, dezvoltarea este bidirecțională. Vrem să deschidem magazine cash&carry pe suprafețe mari în județele limitrofe în care nu suntem încă prezenți. În plus, ne uităm tot mai atent către segmentul de proximitate. Astfel că luăm în calcul să intrăm pe acest segment. Cel mai probabil, nu vor fi deschideri pe magazine de la zero sub brandul CBA, ci mai degrabă țintim preluarea unor altor businessuri care activează deja pe formatul de supermarket și proximitate”, punctează Ludovic Barta.
Comerțul local, încotro?
Cât despre evoluția canalului de retail independent, executivul CBA Nord-Vest consideră că, pe de o parte, avem categoria jucătorilor care au pariat pe consolidare și care vor avea cu siguranță un cuvânt de spus, dar există și un segment important de comercianți care pe termen mediu vor depune armele. „De la un an la altul ponderea retailului local în total piață scade. Și mă aștept să scadă în continuare în următorii trei–cinci ani din cauza contextului extern și a provocărilor constante. Sunt într-adevăr retaileri importanți, cu viziune și planuri de dezvoltare pe termen lung, dar foarte mulți jucători nu au înțeles că nevoile consumatorilor sunt în continuă schimbare, iar dacă nu te adaptezi, vei pierde lupta”, susține managerul.
Astfel, reprezentantul CBA Nord-Vest estimează că în următorii trei–cinci ani ponderea traditional trade va ajunge la 20%, în linie cu evoluțiile din piețele mature. „Noi avem un plan de dezvoltare pe termen lung, și la fel ca CBA Nord-Vest sunt și alte nume de jucători. Cred că adaptarea rămâne cuvântul de ordine în contextul actual. 2024 va fi însă un an bun sau cel puțin mai bun decât 2023. Știm cu toții că în anii electorali consumatorii sunt mai optimiști. Noi ne-am setat un plus de 15% și sperăm să fim pe un trend ascendent și din perspectiva profitabilității”, concluzionează Ludovic Barta.