Jagoda Zientara, Carrefour România: Încurajăm producătorii locali să se organizeze în cooperative pentru a deservi mai bine piața

Carrefour România a sesizat din timp potențialul pe care îl pot avea cooperativele agricole în dezvoltarea economiei locale, numărul de colaborări exclusive prin programul Grădina Noastră ajungând în prezent la 11. Astfel, anul trecut au ajuns în magazinele Carrefour peste 35 de milioane de unități de produse, iar în plin sezon retailerul atinge obiectivul de a avea 100% producție locală pentru fructe și legume specifice zonei noastre, a spus Jagoda Zientara, Director Comercial și Aprovizionare și membru în Comitetul Executiv al Carrefour România. Jagoda Zientara, Director Comercial și Aprovizionare și membru în Comitetul Executiv al Carrefour România

Cu câte cooperative agricole colaborați în prezent și ce v-a determinat să faceți pasul spre acestea?
Susținerea producătorilor locali este unul dintre pilonii principali ai activității noastre, întrucât ne permite să promovăm producția locală, facilitând în același timp accesul la produse proaspete, sănătoase și naturale pentru consumatorii români. Ne angajăm să susținem producătorii români și facem acest lucru prin numeroase parteneriate, precum și prin programele originale Carrefour: Grădina Noastră, Creștem România BIO, Poftim Brânza Românească și Deschidem Vinul Românesc. În acest moment, ca parte a programului Grădina Noastră, colaborăm exclusiv cu 11 cooperative, reprezentând peste 370 de producători. Mai mult, avem o rețea de peste 18 cooperative partenere la nivel național, ce operează sub brandul propriu. Dezvoltarea acestor cooperative a fost un pas natural pentru noi, întrucât ne dorim să construim relații transparente, corecte, pe termen lung cu producătorii locali. Prin aceste parteneriate dezvoltăm un model „de la fermă la raft” sustenabil, cu livrare în cel puțin șase ore, ce aduce beneficii atât pentru fermieri, cât și pentru consumatori.

Care au fost pașii pe care i-ați parcurs de la momentul semnării primului parteneriat și până în prezent?
Am fondat prima cooperativă parte a programului Grădina Noastră acum opt ani, iar de atunci am continuat să ne consolidăm rețeaua. Am început cu o cooperativă cu cinci familii, iar acum am ajuns la peste 370. Acesta a fost un pas important pentru noi, întrucât parteneriatele cu producătorii locali ne ajută să punem întotdeauna pe rafturile magazinelor noastre produse de calitate, locale. Prin aceste parteneriate oferim produse locale și ultra-locale pentru consumatorii români – peste 35 milioane de unități de produse au fost livrate anul trecut prin cooperativele Grădina Noastră în magazine. În plin sezon, cu ajutorul lor ne atingem obiectivul de a avea 100% producție locală pentru fructe și legume. Mai mult, ne dorim să extindem sezonul de produse românești în fiecare an prin planificarea atentă a producției cu fermierii. De exemplu, anul acesta am deschis sezonul cu prima ofertă de castraveți cornichon în luna martie și am continuat cu dovlecei și varză timpurie în aprilie. Vrem să continuăm acest demers și să ne extindem rețeaua de parteneriate la nivel național.

Care sunt avantajele unui astfel de parteneriat?
Unul dintre cele mai importante avantaje al colaborărilor îl reprezintă fluxul constant de produse de sezon proaspete, cu origine controlată. Lucrând direct cu producătorii locali, ne asigurăm că produsele au o trasabilitate ridicată și sunt în linie cu preferința consumatorilor pentru produse naturale, locale. Acest lucru contribuie la reducerea timpului dintre recoltare și consum, menținând valorile nutriționale și gustul produselor. În plus, aceste parteneriate reduc implicarea intermediarilor, ceea ce se traduce printr-un lanț de aprovizionare redus, de la fermă la raft, care ne permite să răspundem mai rapid la cererile pieței. Susținerea agriculturii locale joacă un rol important și în dezvoltarea rurală. Prin aceste relații stabile cu fermierii, contribuim la dezvoltarea economiilor locale și a comunităților rurale. Acest lucru înseamnă atât crearea locurilor de muncă, cât și încurajarea generației mai tinere să activeze în agricultură știind că munca lor este apreciată și susținută de un partener de încredere.
Dacă ne uităm dincolo de conceptul Grădina Noastră, avem un număr considerabil de producători locali în rețeaua noastră, pe care îi încurajăm să se organizeze în cooperative pentru a deservi mai bine cerințele pieței. Avem peste 1.500 de producători locali pentru produsele proaspete și ultra-proaspete, marcă proprie, dar și parte din programele originale Carrefour: Poftim Brânza Românească, Deschidem Vinul Românesc și Creștem România BIO.

Ce cantitate de produse este livrată lunar de aceste cooperative?
În 2024, numărul total de unități de fructe și legume livrate de producătorii locali parte din programul Grădina Noastră a atins pragul de 35 de milioane. Dintre acestea, Grădina din Vărăști este cel mai mare contribuitor al programului, livrând de-a lungul anului trecut peste 18 milioane de unități de fructe proaspete, legume și verdețuri. Această performanță demonstrează potențialul și capacitatea producătorilor locali atunci când beneficiază de susținerea rețelelor naționale de retail. Produsele ajung în magazine într-un interval de 24 până la 36 de ore de la recoltare, în timp ce livrările pe o rază de până la 50 km se efectuează chiar în șase ore.

Care sunt sortimentele care înregistrează cea mai bună cerere și cele mai mari vânzări?
Cooperativele cu care colaborăm furnizează o gamă extinsă de produse locale. În 2024, printre cel mai bine vândute produse livrate de cooperativele noastre au fost pătrunjelul, pepenii, cartofii albi, morcovii și ceapa galbenă. Cea mai mare creștere a vânzărilor a fost înregistrată de roșiile inimă de bou și ardeiul dulce românesc.

Din ce zone ale țării vin cele mai multe colaborări? Intenționați să extindeți aceste parteneriate și în alte arii geografice?
Parteneriatele noastre cu producătorii locali se extind la nivel național, acoperind toate regiunile agricole. Dacă ne referim la programul Grădina Noastră, partenerii noștri provin din zone geografice precum Moldova, Muntenia, Banat, Maramureș, Oltenia, Transilvania, Crișana, Bucovina și Dobrogea. Diversitatea acestora ne permite să le oferim clienților o gamă variată de produse, valorificând caracteristicile fiecărei regiuni în parte.

Ce impact la nivel de vânzări au parteneriatele cu aceste cooperative?
Colaborarea cu producătorii locali este concepută special pentru a ne asigura că întreaga lor producție ajunge direct pe rafturile magazinelor Carrefour. De pildă, din fiecare 10 lei cheltuiți, 8,6 lei le revin producătorilor locali. Pentru a menține această tendință, ne optimizăm constant procesele prin aplicarea diverselor strategii pentru a răspunde mai bine la condițiile sezoniere și cerințele pieței. În 2024, peste jumătate din cifra de afaceri generată de produsele românești s-a realizat prin intermediul cooperativelor parte din programul Grădina Noastră.

Intenționați să exportați produsele provenite de la cooperative și în magazine Carrefour din alte țări?
În ceea ce privește exportul produselor cooperativelor partenere, am început acest demers încă din 2019, când am exportat în Polonia pepeni verzi produși în cooperativa „Grădina Noastră” din Însurăței. Cooperativa din Însurăței aprovizionează exclusiv toate magazinele Carrefour din România cu pepeni verzi. Aceasta reunește șase familii de fermieri experimentați, fiecare având peste 20 de ani de activitate în domeniu. Prin coordonarea resurselor și a eforturilor, au reușit să obțină o producție anuală impresionantă de aproximativ 5.000 de tone de pepeni. Anul trecut, în funcție de disponibilitate, aproximativ 60 de tone de pepeni au fost exportate săptămânal în Polonia. În prezent, pepenii verzi sunt singurul produs pe care îl exportăm, însă ambiția noastră este să extindem această inițiativă și să exportăm mai multe produse românești, în special către țările în care grupul Carrefour este prezent.

O nouă cooperativă intră în programul Grădina Noastră din magazinele Carrefour. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
O nouă cooperativă intră în programul Grădina Noastră din magazinele Carrefour
Carrefour România anunță o nouă cooperativă în programul Grădina Noastră, aflată în localitatea Malu Spart, județul Giurgiu. Noua...
Gilles Ballot_Act For Food
Carrefour anunță lansarea unei noi cooperative exclusive la Malu Spart, în județul Giurgiu
Carrefour România pregătește lansarea celei de-a 11-a cooperativă exclusivă la Malu Spart în această lună, în județul Giurgiu. „Grădina...
Carrefour România își extinde amprenta locală prin parteneriate cu șase noi cooperative agricole
Carrefour România își extinde amprenta locală prin parteneriate cu șase noi cooperative agricole
Carrefour România continuă investițiile în dezvoltarea sortimentului de produse locale și demarează parteneriate cu șase noi cooperative...
Carrefour, parteneriate cu două cooperative și o nouă etichetă pentru legumele și fructele românești
Carrefour, parteneriate cu două cooperative și o nouă etichetă pentru legumele și fructele românești
Carrefour continuă investițiile în dezvoltarea sortimentului de produse locale și lansează parteneriatul cu două noi cooperative agricole, în...