Grab&Go, magazinul care aduce retailul inteligent pe Calea Victoriei
Despre magazinul viitorului s-a tot vorbit în ultima perioadă, însă conceptele de retail fără casieri sau personal auxiliar păreau a fi încă departe de piața din România. Cu toate acestea, Teodor Hoaghea și Ovidiu Cherecheș , doi dezvoltatori software, au îndrăznit să facă pasul spre retailul inteligent, construind de la zero Grab&Go, un magazin pe care îl putem numi fără prea multe rețineri Amazon Go în varianta locală.
Inaugurat la jumătatea lunii octombrie, magazinul Grab&Go a spart gheața pe un segment de retail despre care până acum doar am citit sau vizitat pe piețele din afară – magazinul 100% automat.
După o vizită de câteva minute, devine evident că Grab&Go este un magazin plin de tehnologie, care aduce în România conceptul de cumpărături fără asistență umană. Cum funcționează însă Grab&Go? În primul rând, utilizatorii trebuie să instaleze pe telefon o aplicație care va fi folosită apoi pentru a scana coduri QR de pe ușile frigiderelor, transmițând un semnal care va deschide încuietoarea vizată. Clientul deschide ușa, ia produsele și apoi, când închide ușa, un senzor de greutate integrat în raft va transmite aplicației ce produs a fost ridicat, nefiind nevoie de scanarea produselor. La final, utilizatorul poate să dea click pe „Plătește” sau să nu facă nimic, iar în acest caz plata se va face automat, la 5 minute de inactivitate.
Și pentru că vorbim despre o locație care se bazează 100% pe tehnologie, acest lucru se reflectă și în designul magazinului, dar și în sortimentație. „Am început cu băuturi răcoritoare, bere, lactate și snack-uri, produse care se pot consuma pe loc. Nu intenționăm să listăm ambalaje mai mari de un litru pentru că prin acest concept targetăm cumpărătorii care se plimbă în zonă, pe sistemul «on the go». După ce vom vedea cum evoluează, dorim să completăm sortimentația și cu produse fresh, cum ar fi salatele sau sendvișurile”, explică Teodor Hoaghea.
Teodor Hoaghea este cel care se ocupă de concept și de partea de business, iar Ovidiu Cherecheș este responsabil de ceea ce înseamnă software și hardware. Ideea i-a venit lui Teodor la începutul acestui an într-un supermarket, la coadă, în timp ce își aștepta rândul pentru a scana produsele. În acel moment și-a dat seama că în online există one-click paid, și ușor-ușor a venit întrebarea – cum?
O idee 100% românească
Calea Victoriei nu a fost prima opțiune pentru magazinul Grab&Go, ci mai curând o variantă „impusă” de pandemia de COVID-19. „Lumea nu se mai duce la birou și nu mai e în zonele pe care noi le targetam inițial, așa că am căutat o zonă aglomerată în care lumea să fie pe fugă sau în plimbare, momente în care nu vrei să intri într-un magazin sau să stai la coadă cu mulți alții, ca atunci când faci cumpărăturile zilnice”, explică antreprenorul.
Investiția inițială a fost undeva la 40.000 de euro, iar numărul SKU-urilor disponibile este de aproximativ 120 de produse. „Ne-ar plăcea să avem produse pe care și noi le-am consuma mult mai des și anume freshuri sau sendvișuri. Însă suntem la distanță mare de un magazin cu gamă de produse normale, pentru că ar trebui să ajungem la câteva mii de produse pentru a avea o sortimentație similară cu un market”, completează Teodor.
Magazinul a fost construit efectiv în ultimele trei luni, dar din februarie până în august au existat mai multe prototipuri de hardware, pentru că au încercat să vadă care e cea mai bună metodă de a pune în practică toate ideile. Deși conceptul de magazin fără angajați e unul despre care presa internațională a tot scris în ultimii ani, Grab&Go este o idee care le aparține.
„Am aflat de Amazon Go după ce mi-a venit ideea să fac ceva de genul ăsta și în afară de conceptul de a cumpăra fără casierie nu cred că e aproape nimic similar între noi și Amazon Go. Dar da, mă bucur că există Amazon Go pentru că înseamnă că e ok, că există o cerință în piață, că sunt oameni care vor să facă pasul spre astfel de concepte. Acum întrebarea e dacă și în România oamenii sunt dispuși să își instaleze o aplicație și un card bancar”, povestește Teodor Hoaghea.
Tânărul antreprenor spune că are în vedere și magazine cu suprafață de vânzare mai mare, cu mai multe produse, unde să se poată face cumpărăturile zilnice. „Încercăm în același timp să menținem și conceptul ăsta și chiar suntem în discuții cu o firmă care instalează stații de încărcare pentru mașini electrice în România și am vrea, și noi și ei, să avem câte un magazin Grab&Go pe fiecare stație de încărcare de-a lor. În felul acesta ar fi un loc, o benzinărie pentru mașini electrice unde chiar nu ar fi niciun om. O stație pe care o pornești cu o aplicație mobilă, îți cumperi ceva tot cu o aplicație mobilă și ar fi cumva exact publicul pe care ni-l targetăm.”
Teodor Hoaghea spune că în momentul acesta nu îi interesează nici bonul mediu, nici profitabilitatea magazinului, ci să adune cât mai multe feedbackuri pentru a înțelege dacă oamenii sunt deschiși față de astfel de tehnologie. Însă prima țintă setată nu este deloc de ignorat: 10.000 de descărcări ale aplicației.
Un business cu potențial de expansiune
Pentru a populariza aplicația, compania va oferi credite cu care consumatorii să poată achiziționa produse. „Vrem să testăm tehnologia și să vedem dacă oamenii se întorc”, spune Teodor. Nu și-au propus să ajungă la break-even, fiind vorba de un showroom pentru tehnologia existentă. Spațiul de aici ar putea fi folosit și în continuare în acest sens, pentru a prezenta îmbunătățirile aduse sistemului sau noile tehnologii puse în funcțiune. Astfel, spațiul de 36 de metri pătrați de pe Calea Victoriei urmează să fie o zonă de testare, în vreme ce profitul ar urma să vină din alte magazine. Cu toate acestea, nu există încă planuri concrete pentru un al doilea magazin.
În perioada următoare, cei doi vor să pună bazele unui atelier unde să producă majoritatea componentelor software și hardware pentru care apelează, în prezent, la terți. Și aplicația urmează să primească o serie de update-uri, menite să simplifice și mai mult procesul de achiziție. „În momentul de față, când închizi ușa unui frigider, aplicația așteaptă ca raftul să îi spună ce produse ai luat. Vrem să trecem acest proces în background, astfel încât tu să poți continua cumpărăturile. În plus, într-un magazin mai mare am dori să avem și opțiunea de a căuta un anumit produs și să ți se afișeze locul exact unde îl poți găsi”, adaugă Teodor.
În ceea ce privește extinderea, cei doi vizează orașele mari din România, în zonele aglomerate, cu astfel de magazine care îi ajută pe oamenii care sunt în grabă. „Ulterior am vrea să ne extindem în Europa, mi se pare o piață destul de bună și sunt diferite locații prin Uniunea Europeană care sunt interesate de tehnologie. Credem că ar fi foarte interesant să mergi într-un oraș dintr-o țară străină și să ai deja aplicația Grab&Go, să întâlnești un magazin Grab&Go și să îți cumperi ceva, să nu mai ai barierele de limbă, să nu te înțelegi cu casierii, să nu ai bani cash sau să nu meargă cardul. Exact ca la Uber - ajungi într-o țară străină, ți-e foarte ușor să folosești aplicația pe care o folosești și la tine în țară”, explică fondatorul Grab&Go.