Gilles Roudy, Metro: „Încrederea în economie poate aduce creştere în consum”

Septembrie-decembrie sunt luni foarte impor­tante pentru comercianţi, iar pen­tru reţeaua Metro România trendul a fost pozitiv în intervalul menţionat în 2014 faţă de 2013. Din acest motiv, Gilles Roudy – directorul general Metro Cash & Carry România - spune că acum este mult mai optimist cu privire la pers­pectivele business-ului pe anul 2015 decât era în prima jumătate a anului trecut. Gilles Roudy, Metro: „Încrederea în economie poate aduce creştere în consum”

„Per ansamblu, cred că va fi un an de creştere a consumului dacă românii vor fi mai încrezători în economie. În plus, măsura majorării salariului minim pe economie este o veste bună pentru consumatori, implicit şi pentru comercianţi. Va fi interesant de urmărit şi impactul pe care schimbările la nivel politic din România îl vor avea asupra economiei şi asupra investiţiilor viitoare. De asemenea, pentru mine, ce se va întâmpla în 2015 nu este neapărat cel mai important lucru, ci cum va evolua consumul în următorii 2-3 ani pentru că, în general, după perioade de recesiune economică oamenii rămân prudenţi cu cheltuielile”, subliniază Gilles Roudy. Potrivit acestuia, piaţa de retail continuă să fie foarte dinamică şi foarte fragmentată. Cât despre comportamentul de cumpărare al românilor în noul an, el se aşteaptă ca atât consumatorii finali, cât şi clienţii profesionişti (firmele) să ia decizii de achiziţii bazate în principal pe preţul produselor. Din acest motiv, directorul Metro România anticipează că mărcile proprii ale reţelei vor continua să joace un rol-cheie în dezvoltarea business-ului în acest an.

Cum a fost 2014 pentru Metro

„Din punct de vedere economic, 2014 a fost un an plin de provocări, iar la începutul său am fost destul de rezervaţi în prognoze pentru că nu sesizam semnalele unei redresări a pieţei. Aveam experienţa anilor 2011-2013 care au reprezentat o perioadă dificilă la nivel macro-economic, în care puterea de cumpărare a clienţilor, în general, s-a redus. În acest context, s-a lucrat mult la redefinirea sortimentaţiei din magazinele noastre - bineînţeles, sprijinindu-ne pe ceea ce ne spun clienţii, pe baza interacţiunii cu ei. Avem întâlniri periodice cu clienţii profesionişti pentru a le înţelege mai bine nevoile şi aşteptările faţă de Metro”.

El dă şi un exemplu concret de îmbunătăţiri realizate în sortimentaţia magazinelor Metro. „Știm că raionul de peşte este un punct forte de referinţă pentru reţeaua noastră şi facem tot posibilul ca el să rămână aşa. Totodată, am lucrat la îmbunătăţirea sortimentaţiei de fructe exotice, iar în câteva magazine am implementat un proiect pilot la raionul de brutărie: un cuptor profesional, pentru a le oferi clienţilor un sortiment de pâine şi produse de patiserie proaspăt coapte; de asemenea, am regândit aici întreaga sortimentaţie”, precizează Roudy.

Pentru reţeaua germană de magazine cash&carry, evenimentul anului 2014 a fost campania aniversară „METRO 50 de ani” derulată la nivel internaţional, inclusiv în România, despre care Gilles Roudy afirmă că a avut rezultate peste aşteptări.

„Aniversarea celor 50 de ani de existenţă a magazinelor Metro a fost un eveniment mare pe care ne-am dorit să-l marcăm printr-o campanie de comunicare de impact. Pentru prima dată, în Outdoor am pus în practică o idee inovatoare: acele cuburi imense care anunţau promoţiile aniversare şi care vă pot spune că nu au trecut neobservate, ci au avut un impact puternic în piaţă, atât în rândul targetului nostru de clienţi, cât şi în rândul marilor jucători activi în retail”, menţionează directorul. Campania aniversară a reţelei a avut şi o componentă de responsabilitate socială, prin concursul “METRO - Starurile Comunităţii”.
Campania a avut un impact vizibil asupra fidelizării clienţilor, după cum susţine Roudy: „O surpriză pentru mine a fost reactivarea anumitor clienţi datorită campaniei aniversare prin care ne-am demonstrat încă o dată profesionalismul. Aceştia au revenit în magazine nu numai pe perioada derulării campaniei, ci şi ulterior”.

În acelaşi timp, în 2014 Metro a continuat programele strategice dedicate clienţilor, despre care directorul reţelei afirmă că vor fi prioritatea companiei şi în acest an. Este vorba de dezvoltarea în franciză a reţelei de magazine „La Doi Paşi” şi despre programul „De-ale noastre” care sprijină micii producători români de fructe şi legume. Anul trecut, acesta din urmă a fost extins, ajungând la 45 de categorii de produse acoperite şi un număr de 33 de localităţi de producţie.
„De asemenea, în 2015 vom continua să lucrăm la optimizarea operaţiunilor noastre, a sortimentaţiei şi design-ului magazinelor din reţeaua Metro”, mai spune Gilles Roudy.

Planuri pentru comerţul traditional

La începutul lui decembrie, Metro a deschis în Bucureşti primul concept-store La Doi Paşi, despre care Roudy spune că este „o platformă de testare a unui nou concept de magazin de proximitate, cu anumite elemente şi caracteristici noi, precum sortimentul produselor proaspete”. Compania urmăreşte să testeze aceste elemente în condiţiile reale din piaţă, într-un mediu comercial autentic şi printr-o interacţiune puternică şi constantă cu clienţii. „Sortimentul de produse proaspete şi preţul sunt elemente-cheie ale acestui nou magazin-concept. Obiectivul nostru este să dezvoltăm un concept solid, adaptat specificului zonei în care este amplasat magazinul, şi care să se diferenţieze puternic de competitorii din segmentul de proximitate”, subliniază Roudy. Odată definitivat acest nou concept de comerţ de proximitate – cel mai probabil până la finalul lui 2015 – el va putea susţine puternic dezvoltarea francizei La Doi Paşi care în acest moment reuneşte circa 600 de magazine tradiţionale independente. „Vom avea mai multe noutăţi despre proiectul pilot La Doi Paşi în al doilea trimestru al anului nostru fiscal (în primele trei luni din 2015 – n.r.)”, completează Roudy.

Formatul cash&carry, încotro?

Întrebat despre viitorul formatului de magazine cash&carry pe piaţa locală, Gilles Roudy afirmă că modelul de business cash&carry se va dezvolta în comerţ atâta timp cât va oferi clienţilor săi un sortiment bun de produse, preţuri bune şi volumele de care ei au nevoie. Mai mult, el consideră că 2015 va fi un an al consolidării. Concret, în viziunea sa legată de Metro, consolidarea se va face prin programele strategice orientate către clienţi, către dezvoltarea afacerilor acestora. „Ne vom concentra pe franciza La Doi Paşi, programul «De-ale noastre» derulat cu producătorii locali şi pe platforma de vânzări online Metro ca principale instrumente care pot aduce valoare adăugată partenerilor noştri”, sintetizează Roudy.

Cât despre modalităţile noi de îmbunătăţire a formatului de magazin care ar putea fi găsite în următoarea perioadă, el afirmă: „Avem trei proiecte-pilot în Bucureşti şi în ţară prin care testăm anumite schimbări la nivel de layout şi sortimentaţie. Nu vă pot da detalii în acest moment, însă în prima jumătate din 2015 vom putea comunica mai multe pe acest subiect”.

Irinel Popescu, promovat în echipa de top management a Metro România
Irinel Popescu, promovat în echipa de top management a Metro România
Începând cu data de 1 octombrie, Irinel Popescu va prelua funcția de Director de Vânzări și Operațiuni a Metro România, extinzându-și aria...
Metro România are un nou Director de Marketing
Metro România are un nou Director de Marketing
Andreea Beekman a preluat funcția de Head of Marketing în cadrul Metro România începând cu luna august. Anterior, din 2018 până în 2020,...
Adrian Ariciu, CEO METRO România: Disponibilitatea mărfii la raft și prețurile competitive pot fi diferențiatori în domeniul nostru
Adrian Ariciu, CEO METRO România: Disponibilitatea mărfii la raft și prețurile competitive pot fi diferențiatori în domeniul nostru
Comerțul de proximitate se va dezvolta și mai mult în contextul aglomerărilor urbane, motiv pentru care va fi în continuare nevoie de comerț...
Metro România, investiții în dezvoltarea rețelei cash&carry după 11 ani
Metro România, investiții în dezvoltarea rețelei cash&carry după 11 ani
Metro România reia investițiile în expansiune după 11 ani și anunță relocarea magazinului Metro Punct din Buzău și transformarea acestuia...