Biocorner și primii mohicani din piața bio [GALERIE FOTO]
Opt ani, o încercare eșuată, ani de rapoarte financiare pe roșu și multă, dar foarte multă... răbdare. Așa s-ar putea descrie succint povestea magazinului Biocorner, unul dintre primele proiecte din România pe segmentul bio, dar și a Gabrielei Mătăchescu, fondatoarea lui. Finalul lui 2015 a adus, în sfârșit, rezultate pozitive, cu o cifră de afaceri ce a depășit un milion de euro și speranța că în curând se va putea vorbi și despre profit. Dincolo de satisfacțiile materiale, antreprenoarea spune că cea mai mare realizare a sa este aceea că a deschis apetitul bucureștenilor pentru produse bio și a dat tonul investițiilor pe această nișă.
![Biocorner și primii mohicani din piața bio [GALERIE FOTO]](https://static.revistaprogresiv.ro/uploads/2016/05/mag-spec-01_27-400x250.jpg)
![Biocorner și primii mohicani din piața bio [GALERIE FOTO]](https://static.revistaprogresiv.ro/uploads/2016/05/mag-spec-07_13-400x250.jpg)
![Biocorner și primii mohicani din piața bio [GALERIE FOTO]](https://static.revistaprogresiv.ro/uploads/2016/05/mag-spec-06_14-400x250.jpg)
![Biocorner și primii mohicani din piața bio [GALERIE FOTO]](https://static.revistaprogresiv.ro/uploads/2016/05/mag-spec-08_13-400x250.jpg)
![Biocorner și primii mohicani din piața bio [GALERIE FOTO]](https://static.revistaprogresiv.ro/uploads/2016/05/mag-spec-09_13-400x250.jpg)
![Biocorner și primii mohicani din piața bio [GALERIE FOTO]](https://static.revistaprogresiv.ro/uploads/2016/05/mag-spec-04_14-400x250.jpg)
![Biocorner și primii mohicani din piața bio [GALERIE FOTO]](https://static.revistaprogresiv.ro/uploads/2016/05/mag-spec-05_13-400x250.jpg)
![Biocorner și primii mohicani din piața bio [GALERIE FOTO]](https://static.revistaprogresiv.ro/uploads/2016/05/mag-spec-03_13-400x250.jpg)
![Biocorner și primii mohicani din piața bio [GALERIE FOTO]](https://static.revistaprogresiv.ro/uploads/2016/05/mag-spec-02_12-400x250.jpg)
Prima încercare. Sunt 16 ani de când Gabriela Mătăchescu a interacționat pentru prima dată cu produsele bio. La vremea aceea lucra într-o companie multinațională, ca director financiar. Era la Viena când a descoperit un lanț de magazine bio ce oferea de la alimente de bază, la produse proaspătă, până la cosmetice și îmbrăcăminte.
„Existau, de asemenea, și mai multe zone de shop in shop, spre exemplu măcelărie și brutărie, dar și o zonă de restaurant unde puteai servi masa. Era fascinant, iar eu eram ca un copil care a intrat pentru prima dată la Disneyland”, își amintește Gabriela Mătăchescu. A doua uimire a venit în momentul în care a aflat că în spatele acelei rețele se află un timișorean stabilit în Austria de ani buni, și care urma să îi devină în scurtă vreme nu doar consultant, ci și prieten.
„Curajul de a face un pas în această direcție l-am avut de-abia prin 2008. Trecuseră câțiva ani de când apăruse și copilul în familia noastră și simțeam nevoia de a avea o sursă constantă de produse de calitate”, explică antreprenoarea.
Proiectul inițial, denumit Biogood, a fost dezvoltat alături de o prietenă, în timp ce conceptul de brand și de magazin a fost realizat de o agenție de branding. Rezultatul final? Mai degrabă un muzeu decât un magazin, poziționat premium, dar departe de conceptul pe care Gabriela Mătăchescu îl schițase inițial.
„În plus, am pornit la drum cu două magazine, unul în centrul comercial Băneasa și altul chiar în locația în care suntem acum, în Dorobanți, ceea ce a fost o decizie nebunească”, crede Mătăchescu. La scurtă vreme după inaugurare, magazinul a captat atenția unui om de afaceri care a ajuns chiar să fie implicat în business, cu acordul celuilalt partener. A fost picătura finală care a determinat-o pe Gabriela Mătăchescu să se retragă din business. Peste nici un an, magazinele Biogood dispăreau din peisajul retailului local.
Pasărea Phoenix.Trei ani și o nouă investiție mai târziu, Gabriela Mătăchescu a luat-o de la capăt și a pus pe picioare magazinul Biocorner, în aceeași locație din Dorobanți și cu o mare parte din echipa inițială de angajați. „Am optat pentru aceeași locație din mai multe considerente. Deși magazinul era gol, o parte din sistemele pentru instalații erau încă funcționale, ceea ce a reprezentant o mare economie de timp și bani. În al doilea rând, exista deja un vad format, oamenii știau că aici există un magazin bio, ceea ce într-un București în care traficul stradal este aproape zero este foarte important”, precizează antreprenoarea. Noul magazin și-a deschis porțile în decembrie 2012, în urma unei investiții de peste 100.000 de euro.
Preluarea aceleiași locații a venit însă la pachet cu o serie de provocări, cea mai importantă dintre ele fiind recuperarea încrederii furnizorilor care, pe bună dreptate, nici nu voiau să mai audă de colaborare, fără plată în avans pentru marfa livrată. A fost un proces de lungă durată, dar astăzi, pe măsură ce afacerea s-a stabilizat și volumele de marfă au crescut, lucrurile au reintrat pe un făgaș normal.
În prezent, compania importă lunar circa 24 de tone de marfă, iar mulți dintre partenerii de business sunt impresionați de volumele realizate cu Biocorner, aceștia afirmând proprietarei că magazinul său performează chiar mai bine decât firme din Austria sau Germania cu care au colaborări de ani buni.
„Ne-a ajutat și faptul că, la noi, piața produselor bio acum se formează și trendul de creștere este mult mai puternic față de piețele europene mature. Vorbim de creșteri și de 150% pe an, dar care pornesc, într-adevăr, de la o bază foarte mică”, explică Mătăchescu.
Testul timpului.Din 2008, când Gabriela Mătăchescu a deschis nișa comerțului cu produse bio în România, și până în prezent, au apărut mai multe proiecte similare în toate marile orașe din țară.
„Ceea ce ne-a diferențiat și continuă să fie un atuu în fața celorlalte magazine de profil este diversitatea la nivel de sortimentație și faptul că la noi poți găsi totul sub același acoperiș. Avem de la produse de bază, la fructe și legume, pește și carne proaspătă, până la hârtie igienică. Vorbim de peste 2.000 de SKU-uri pe o suprafață de 100 mp”, precizează antreprenoarea.
O categorie ce creează trafic important este cea a fructelor și legumelor proaspete, un segment unde nu s-au aventurat prea mulți operatori. „Este o categorie cu un grad mare de perisabilitate care, dacă nu este gestionată cu mare atenție, poate să provoace pierderi semnificative”, precizează Gabriela Mătăchescu. Cel mai scump produs din magazin sunt trufele, iar în topul vânzărilor se află categoriile de produse proaspete.
Majoritatea produselor listate în magazin provin din afara țării și sunt bio în proporție de 99%, cu dublă certificare – internațională și locală. „Excepțiile sunt puține. Una dintre acestea sunt trufele care nu pot fi bio, pentru că sunt sălbatice, dar le-am listat pentru că am avut mai mulți clienți care ni le-au solicitat”, explică proprietara Biocorner.
Regretul cel mai mare al Gabrielei Mătăchescu este legat de lipsa unor furnizori locali de produse bio, și asta în ciuda potențialului pe care îl are țara noastră la acest capitol. „Avem foarte puține produse românești, mai ales pe perioada de iarnă. În afară de fructe, de miere, sucuri, vinuri, fructe de pădure și legume, nu prea am găsit produse bio fabricate local, iar cu furnizorii români am avut, din păcate, o colaborare mai puțin reușită decât cu cei din afară. Ei nu înțeleg că noi, ca retailer, avem nevoie de continuitate, de o anumită calitate. Am încercat vara trecută pentru câteva luni și am avut pierderi și de 80%, așa că am renunțat. Este o mare pierdere, pentru că avem atâta materie primă care pleacă la export și se întoarce apoi în țară pe rafturi ca produs finit, iar noi ne mirăm și facem reportaje că sunt scumpe”, afirmă Gabriela Mătăchescu.
Cât despre competiția nou apărută pe piață, antreprenoarea spune că, pentru a se diferenția și mai mult de restul magazinelor de produse bio din București, se concentrează pe dezvoltarea paletei de servicii. Printre acestea se numără, spre exemplu, introducerea unui card de fidelitate, campanii și promoții lunare, dar și organizarea de evenimente menite să promoveze și să explice beneficiile pe care le aduce alimentația bio.
Clienții magazinului, prietenii magazinului.Dincolo de stresul inerent gestionării unui magazin, există și aspecte care aduc satisfacții mari. Unul dintre acestea este relația cu clienții, „mai ales pentru mine, deoarece înainte, prin natura jobului nu aveam o interacțiune foarte mare cu oamenii”, spune Mătăchescu. După toți acești ani petrecuți în magazin, antreprenoarea spune că se diferențiază clar trei mari profiluri de cumpărători: mamele tinere, oamenii cu probleme de sănătate și cei care fac prevenție și vor să adopte din timp un stil de viață sănătos.
„În general, vorbim de persoane cu un grad de informare peste medie, cu posibilități financiare, care au călătorit și au intrat în contact cu produsele bio. Totuși, componenta de asistență în procesul de vânzare rămâne una importantă, iar aici noi avem șansa de a avea nu doar angajați cu o pregătire temeinică, ci și cu vechime, care cunosc deja în detaliu numele clienților, preferințele și cerințele specifice ale fiecăruia”, explică aceasta.
Circa 200 de persoane intră în medie pe ușa Biocorner în fiecare zi, dar numărul lor poate depăși ușor acest prag în zilele de aprovizionare – marți și joi – în timp ce valoarea bonului de casă poate ajunge chiar și până la 1.500 de lei. Și apropo de prețuri, mai sunt acestea un obstacol în achiziția de produse bio?
„Problema se pune adesea prea simplist, iar mie nu îmi plac oamenii care gândesc simplist. De fapt, ce comparăm? Comparăm produse entry level din hypermarket cu produse vii? Sau comparăm produse – fie ele și premium – luate din magazine care rulează cantități foarte mari în comparație cu mine, la care prețul de logistică ajunge și la 30%? În plus, cred că am putea să devenim mai responsabili în evaluarea adevăratelor noastre necesități, astfel încât să aruncăm și să risipim cât mai puțin; de-abia după ce am luat în calcul toate aceste aspecte putem să cântărim cu adevărat cu cât ar fi mai scump să mâncăm bio”, crede Gabriela Mătăchescu.
Visuri vechi, visuri noi. Prima luna de breakeven a venit după mai bine de un an de la deschiderea magazinului, iar anul trecut cifra de afaceri a sărit de un milion de euro, ceea ce creează premisele unui 2016 în care businessul ar putea genera, în sfârșit, și profit. O direcție clară de dezvoltare este cea a comerțului online.
„Ieri când am venit la birou, spre exemplu, toată lumea era extrem de agitată și nu înțelegeam de ce. Ulterior, am aflat că nu mai pridideau cu comenzile online. Este un segment care a început să dea roade, ajutat și de campaniile noastre de marketing, ce-i drept. În prezent, vorbim despre un număr de peste 100 de comenzi online și ce este mai îmbucurător e faptul că a crescut și numărul comenzilor din țară. Dacă menținem acest ritm de creștere, în curând, vom putea elimina comanda minimă de 250 de lei și, astfel, o să dispară orice potențială barieră ce ar putea sta în calea deciziei de achiziție”, spune Gabriela Mătăchescu.
Antreprenoarea a cochetat și cu ideea creării unei francize care să poată fi replicată în orașele mari ale țării, în momentul în care piața va fi pregătită. Până atunci însă, Biocorner Dorobanți are deja un „frate mai mic” în Galeria Jolie Ville, din București, deschis în iulie 2014.
„Am aflat de disponibilitatea acestui spațiu la recomandarea unei cliente care locuiește în zona Pipera. În ciuda faptului că nu trecuse decât un an de la deschiderea primului magazin Biocorner, am analizat această oportunitate și pentru că poziționarea locației și costurile operaționale erau avantajoase am decis deschiderea magazinului din Galeria Jolie Ville. Din punct de vedere al sortimentației, se regăsesc aceleași categorii de produse ca în locația din Dorobanți, însă am redus din adâncimea de gamă”, explică Mătăchescu.
Antreprenoarea visează și la ziua în care va deschide un supermarket bio, o locație „ca afară” care să aibă cel puțin 300 mp și care să îi permită să listeze și categorii slab reprezentate acum la raft sau inexistente, cum ar fi cosmeticele bio sau îmbrăcămintea bio.

