Adrian Ariciu, CEO METRO România: Disponibilitatea mărfii la raft și prețurile competitive pot fi diferențiatori în domeniul nostru

Comerțul de proximitate se va dezvolta și mai mult în contextul aglomerărilor urbane, motiv pentru care va fi în continuare nevoie de comerț B2B (wholesale), de prețuri competitive, de optimizarea disponibilității produselor, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO România. Drept urmare, compania își va păstra direcția strategică de business și în 2023, concentrându-și eforturile pe cei trei piloni de creștere: dezvoltarea francizei LaDoiPași, digitalizarea serviciilor, dar și atragere de new business, atât din HoReCa, cât și revânzători - prin optimizarea constantă a serviciului de livrare, disponibil pe tot teritoriul țării. Adrian Ariciu, CEO METRO România: Disponibilitatea mărfii la raft și prețurile competitive pot fi diferențiatori în domeniul nostru

Cum se încheie 2022 la nivel de cifră de afaceri și profitabilitate pentru METRO și care au fost principalele direcții strategice abordate în acest an?

În 2021, cifra de afaceri a METRO România a fost de 7,2 miliarde de lei, înregistrând o creștere de 19% față de 2020, acesta fiind și cel mai bun rezultat de la intrarea companiei pe piață, în 1996. Evoluția s-a datorat, în special, dezvoltării accelerate a francizei LaDoiPași, extinderii centrului logistic (care a asigurat o capacitate logistică optimă pentru a face față volumelor de marfă în creștere) și transformării digitale din cadrul companiei, care a contribuit la eficientizarea proceselor interne. Și în 2022 ne-am păstrat aceeași direcție strategică și ne-am concentrat eforturile pe cei trei piloni de creștere.

De altfel, anul acesta a fost un an reper în evoluția METRO – un an în care am înregistrat rezultate remarcabile, care au dus la acelerarea dezvoltării și modernizării companiei. Viziunea și modelul de business, împreună cu toate inițiativele de reducere a risipei alimentare, dar și employer branding, precum și investițiile în dezvoltarea proiectelor noi sau deja existente, au făcut din 2022 un an plin de reușite.

Reţeaua de magazine de proximitate LaDoiPaşi s-a extins accelerat în acest ultim an, înregistrând peste 360 de inaugurări. În prezent sunt operaționale peste 1.900 de magazine LaDoiPași, fiind lider al pieţei magazinelor de proximitate în regim de franciză. De altfel, 2022 este și anul în care rețeaua LaDoiPași a aniversat 10 ani de la înființare, iar METRO a marcat acest eveniment prin organizarea, pe tot parcursul lui 2022, de campanii de comunicare, evenimente şi iniţiative speciale dedicate comunităţii, dar mai ales, antreprenorilor care fac parte din reţea încă de la înfiinţare.

Parte din strategia de business a reprezentat-o și remodelarea magazinelor existente. Ce alte segmente de business au atras investiții în acest an?

LaDoiPasi, retea de magazine de proximitate dezvoltata de Metro Romania
LaDoiPași deschide 60 de magazine într-o singură zi
Rețeaua de magazine de proximitate LaDoiPași, franciză dezvoltată de METRO România, a deschis 60 de magazine într-o singură zi, depășind...
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...

Totodată, ne-am concentrat asupra investițiilor în remodelarea magazinelor METRO existente, permițând creșterea spațiului de vânzare pentru carne proaspătă, produse congelate și legume-fructe, acolo unde se înregistrează o cerere tot mai mare și mai diversă din partea clienților profesioniști.

În acest scop, am venit cu o schimbare semnificativă pentru METRO Buzău, care a fost relocat într-o nouă locație, mai modernă și mai mare față de cea anterioară, optimizată pentru eficientizarea tuturor operațiunilor și adaptată pentru a deservi clienții profesioniști.

magazin METRO (002)

Un alt aspect deosebit de important pentru noi, pe parcursul anului 2022, l-a reprezentat digitalizarea, iar acest lucru s-a reflectat atât în transformările interne care vizează fluidizarea tuturor proceselor și procedurilor de lucru, dar mai ales prin serviciile pe care le dezvoltăm și îmbunătățim constant pentru clienții noștri.

Platforma de livrare Mshop a fost gândită pentru a deservi clienții profesioniști, fără sincope în aprovizionare și calitatea produselor, oferind disponibilitatea efecturării unei comenzi 24 de ore din 24 în toate magazinele noastre și creând o interfață mai ușor de folosit pentru clienți.

Platforma DISH, dedicată sectorului ospitalității, lansată în 2021, permite operatorilor din industrie să își deservească clienții în mod eficient, oferind trei soluții complete, de creare website, de comenzi online pentru restaurante și de rezervări.

Adrian Ariciu, Metro: Ultimii trei ani, un antrenament extraordinar în ceea ce privește găsirea de soluții pentru orice fel de criză
Adrian Ariciu, Metro: Ultimii trei ani, un antrenament extraordinar în ceea ce privește găsirea de soluții pentru orice fel de criză
Ultimii aproape trei ani au fost un antrenament extraordinar pentru noi în ceea ce privește dezvoltarea rezilienței și a soluțiilor pentru orice...
Metro România are un nou Director de Marketing
Metro România are un nou Director de Marketing
Andreea Beekman a preluat funcția de Head of Marketing în cadrul Metro România începând cu luna august. Anterior, din 2018 până în 2020,...

Totodată, am lucrat la dezvoltarea și îmbunătățirea aplicației METRO, care urmărește să ofere clienților o experiență de cumpărături mult mai eficientă. Printre beneficiile aplicației se numără posibilitatea de a consulta cataloagele de produse METRO oricând, informații actualizate 24h din 24h despre disponibilitatea produselor, cât și despre prețul lor, la nivel de magazin. O listă de cumpărături digitală cu produsele disponibile în magazin, toate facturile în format digital, cardul METRO direct în telefon, balanța punctelor de loialitate și informații despre magazine sunt doar câteva dintre atuurile aplicației.

aplicatii METRO (002)

O altă zonă a digitalizării o reprezintă integrarea sistemului EPOS cu revânzătorii, inclusiv cu antreprenorii LaDoiPaşi – aceştia din urmă beneficiind de o integrare a sistemului de gestiune, care îi ajută la înregistrarea facturilor în contabilitate, la gestiunea produselor şi controlul asupra stocurilor de produse.

METRO are în focus asigurarea unui sortiment extins în ceea ce privește gama de carne producție proprie. Cum se traduce acest lucru la nivel de business?

Am accelerat dezvoltarea centrului de carne producție proprie de la Ștefănești, unde producem permanent sortimente noi, adaptate fiecărui sezon și evoluției pieței, menite să aducă diferențiere și profitabilitate. Noutatea de anul acesta a reprezentat-o gama de marinate din porc și oaie, dezvoltată în cadrul centrului de producție, care se alătură produselor deja disponibile la raft: carne de porc feliată și calibrată, carne tocată, mici și cârnați, carne de vită porționată și calibrată.

Totodată, anul acesta am dezvoltat și campanii noi de CSR, în ton cu evenimentele regionale. În prima parte a anului 2022, am venit în ajutorul refugiaților ucraineni care au fost nevoiți să-și părăsească țara, lansând campania „Împreună putem ajuta”, în parteneriat cu organizația umanitară Crucea Roșie Română. Timp de trei săptămâni (în perioada 28 martie – 16 aprilie), am donat câte 2 lei la fiecare factură de cumpărături emisă clienților, către Crucea Roșie Română. Fiecare client METRO România care a făcut cumpărături, în această perioadă, în magazinele noastre, a devenit un suporter activ al strângerii de fonduri de ajutor umanitar pentru refugiații ucraineni.

O performanță deosebită am înregistrat-o în luna august a acestui an, și anume cea mai bună lună din istoria METRO România – din punctul de vedere al vânzărilor totale și al gradului de satisfacție al clienților.

Un alt aspect important pentru noi, în 2022, a fost și este susținerea și promovarea industriei HoReCa prin dezvoltare de conținut relevant, așadar anul acesta am lansat trei ghiduri originale, pe teme de interes pentru industrie – turism, evenimente și igienă, cu un conținut complex, validat de echipele de experți din cadrul echipei METRO.

Care au fost provocările acestui an și cum ați reușit să le depășiți? Există vreo lecție pe care ați învățat-o în acest an dat fiind contextul inflaționist și cel geopolitic?

Pe tot parcursul anului 2022, împreună cu clienții noștri profesioniști din industria ospitalității și cu producătorii cu care lucrăm, am căutat soluții viabile, capabile să surmonteze rapid și eficient efectele macroeconomice provocatoare, generate de contextul extern european și global. 

Printre provocările acestui an menționăm nevoia accelerării transformării digitale, atât la nivelul intern al organizației, cât și la nivel extern. Astăzi nu se mai poate face business fără digitalizare, iar tendința în business este orientată spre digitalizare, în foarte multe domenii de activitate. De altfel, provocarea noastră, în acest moment, este de a schimba mindset-ul revânzătorilor tradiționali să migreze către o transformare digitală.

Am căutat constant să răspundem rapid și operativ nevoilor clienților noștri (fie ei operatori HoReCa, revânzători sau parteneri LaDoiPași) prin alinierea produselor și serviciilor METRO la categoriile și solicitările lor de business, fiind atenți la elementele întregului lanț de aprovizionare și distribuție (de la producție, la comercializare și livrare). Ne-am propus să concepem și să lansăm campanii de informare și educare prin care să oferim conținut relevant și să aducem plus valoare afacerilor clienților METRO.

Încă de dinainte de pandemie, METRO a investit în tehnologie, adaptându-se noilor realităţi şi obiceiuri de consum. Viteza de reacție a fost prioritară, iar transformarea digitală a devenit imperativă. Am îmbunătățit serviciile existente și am lansat, totodată, noi servicii.

De altfel, principala provocare a constat în adoptarea unui model de business omnichannel și în integrarea tuturor canalelor noastre de vânzare și comunicare, care este în proces de perfecționare continuă.

Totodată, și în acest an am investit în tehnologia de vârf, care constă în economisirea de energie a echipamentelor cu care sunt dotate magazinele METRO: instalații de frig (frigidere verticale) clasa energetică A+++, celule fotovoltaice pe magazinele METRO pentru a facilita conversia energiei solare, verzi și curate, în electricitatea necesară pentru funcționarea magazinelor. Aceste investiții de tehnologie reprezintă un proces care va continua până la implementarea în toate magazinele METRO. Totodată, pe măsură ce device-urile inteligente de economisire a energiei vor continua să se dezvolte, le vom adopta, în funcție de relevanța lor pentru tipul activității noastre.

LaDoiPași reprezintă, în acest moment, cel mai mare lanț de magazine independente din România. Câte locații au fost inaugurate anul acesta și ce target aveți pentru 2023?

Reţeaua de magazine de proximitate LaDoiPași s-a extins accelerat în ultimele 12 luni, înregistrând peste 360 de inaugurări. În prezent sunt operaționale peste 1.900 de magazine, LaDoiPași fiind lider al pieţei magazinelor de proximitate în regim de franciză. De altfel, succesul rețelei cântărește mult în evoluția business-ului METRO România.

2022 a fost și anul în care LaDoiPași a aniversat 10 ani de la înființare, iar METRO a marcat acest eveniment prin a organiza, pe tot parcursul lui 2022, campanii de comunicare, evenimente şi iniţiative speciale dedicate comunităţii, dar mai ales antreprenorilor care fac parte din reţea încă de la înfiinţarea ei. Inițiativa „Ziua Afacerii Tale” a reprezentat încă un prilej de a aduce în prim plan aniversarea celor 10 ani de la inaugurarea francizei prin remodelarea a 10 magazine din ţară.

magazin LaDoiPasi (002)

Primim solicitări de deschidere a magazinelor LaDoiPași în toate colțurile țării. Prin afilierea la franciză, proprietarii de magazine beneficiază de consultanţă pe toate zonele importante ale afacerii (branding, sortiment diversificat de produse, preţuri competitive, transfer de know-how, echipamente moderne etc.) din partea METRO. La rândul lor, clienții au acces la o gamă largă de produse, în mod rapid și într-un spaţiu care împrumută elemente din comerţul modern, dar păstrează acea familiaritate din comerţul tradiţional.

Pentru 2023 ne-am propus obiectivul de a depăși pragul de 2.000 de magazine, păstrându-ne poziționarea de cea mai mare rețea de magazine independente din România.

Care sunt trendurile care vor da tonul în industria de retail în 2023, dar și pe termen mediu?

Prima tendință pe care o observăm constă în creșterea comerțului de proximitate în contextul macroeconomic marcat de creșterea prețurilor combustibililor (costul transportului) – motiv pentru care conveniența va triumfa în cazul metropolelor aglomerate.

O altă tendință o reprezintă adoptarea accelerată a energiei verzi și creșterea preocupării referitoare la schimbările climatice și efectele produse de acestea.

Mai mult, menționăm accelerarea digitalizării și a aplicațiilor care ne fac viața mai ușoară (ex. apariția tot mai multor platforme integratoare, de tip marketplace). Atât retailul tradițional, cât și comerțul B2B (wholesale) vor continua accelerarea digitalizării și dezvoltarea tot mai multor servicii online. 

Cum vedeți viitorul pentru magazinele cash&carry? Care vor fi din punctul dumneavoastră de vedere câștigătorii în retail și ce atuuri fac diferența în contextul actual?

Din punctul meu de vedere, viitorul acestor magazine este sigur, deoarece au un loc clar și stabil în sectorul clienților revânzători. Comerțul de proximitate se va dezvolta și mai mult, în contextul aglomerărilor urbane, motiv pentru care va fi în continuare nevoie de comerț B2B (wholesale), de prețuri competitive, de optimizarea disponibilității produselor etc. De altfel, și sectorul antreprenorilor HoReCa va rămâne stabil, deoarece clienții din zona ospitalității vor continua să cumpere din sectorul wholesale. Așadar, în următorii ani, wholesale-ul va reprezenta un pilon de creștere și de stabilitate pentru afacerile antreprenorilor independenți.

Totodată, comerțul B2B va continua accelerarea digitalizării și dezvoltarea tot mai multor servicii online. Se vor lansa aplicații și capabilități online care vor fi integrate de comercianți, care vor înlocui munca fizică și repetitivă efectuată de angajați, oferind consultanților din aceste domenii posibilitatea de a se concentra, mai degrabă, pe analiză și pe cercetarea de piață, pe luarea unor decizii strategice de business, și mai puțin pe execuția în sine a task-urilor aferente.

Pentru 2023, luați în calcul schimbări de strategie având în vedere contextul inflaționist? 

METRO își va păstra direcția strategică de business și în 2023, concentrându-și eforturile pe cei trei piloni de creștere: dezvoltarea francizei LaDoiPași, digitalizarea serviciilor - dezvoltând modelul de business de tip multichannel, dar și de atragere de new business, atât din HoReCa, cât și revânzători - prin optimizarea constantă a serviciului de livrare, disponibil pe tot teritoriul țării.

Ne propunem să devenim cât mai digitali și continuăm acest proces de digitalizare al rețelei METRO, este un focus pentru noi. De altfel, scopul procesului nostru de digitalizare internă este să devenim cel mai digitalizat wholesaler (angrosist) de pe piața locală. Nu avem temeri, în general, am învățat să ne adaptăm business-ul și modul de a reacționa la ce se întâmplă prin fructificarea fiecărei provocări. Orice lecție vine la pachet cu o oportunitate, trebuie doar să o identifici.

Cum estimați că va evolua consumul în 2023? Considerați că inflația va avea un impact direct asupra achizițiilor?

Disponibilitatea mărfii la raft și prețurile competitive pot fi diferențiatori în domeniul nostru. Anul viitor, câștigători vor fi cei care vor reuși să gestioneze optim serviciile de aprovizionare, depozitare și livrare. În ceea ce privește businessul METRO, suntem consecvenți – înregistrăm creșteri anuale de peste 10%. Anul următor, asemenea acestuia care se încheie, va fi în linie cu acest obiectiv. Ne bazăm pe creștere și în 2023, deoarece observăm că afacerile clienților noștri cresc, cota noastră de piață pe distribuție se află pe trend ascendent, iar volumele de vânzări cresc, deopotrivă. Așadar, planurile noastre de business sunt optimiste.

În acest context, le mulțumim atât furnizorilor noștri, cât și clienților profesioniști, care au avut încredere în businessul METRO, în toți acești ani – cu precădere în ultimii trei – și care au apelat la serviciile și produsele noastre – parte din strategia lor de business. Succesul clienților noștri este afacerea noastră. Ne dorim să le fim alături și în anii ce urmează, să evoluăm împreună.

*Articol susținut de METRO România.

 

 

Rețeaua LaDoiPași, deținută de Metro România, a ajuns la 2.000 de magazine
Rețeaua LaDoiPași, deținută de Metro România, a ajuns la 2.000 de magazine
LaDoiPași, rețeaua de magazine în sistem de franciză deținută de Metro Cash&Carry, a continuat să se extindă într-un ritm alert și, la 11...
Adrian Ariciu, CEO Metro România: E-commerce-ul și digitalizarea rămân elemente cheie pentru viitor
Adrian Ariciu, CEO Metro România: E-commerce-ul și digitalizarea rămân elemente cheie pentru viitor
Viitorul pieței locale de retail este despre digitalizare și personalizare, spune Adrian Ariciu, CEO Metro România. La acestea se adaugă...