Robert Jasiński (Danone), despre cum să mixezi antreprenoriatul și corporația pentru un management freestyle
Robert Jasiński, polonezul care conduce businessul Danone în România începând cu anul trecut, este managerul pentru care corporația și antreprenoriatul nu se exclud, ci, din contră, se completează. Pentru că le-a testat pe amândouă, executivul își bazează stilul de management pe un mix al lecțiilor învățate din cele două experiențe. Obiectivul final este comun: să poți să construiești o echipă atât de puternică încât nimeni să nu își dea seama cine este șeful.
Cariera lui Robert Jasiński a început în Reckitt Benckiser, unde, în decursul celor peste cinci ani petrecuți în cadrul companiei, a urcat ierarhic și a acumulat multiple cunoștințe, bucurându-se de succes și întrebându-se, în același timp, dacă ar putea replica experiența în cadrul altui producător. Acesta a fost și momentul în care Danone l-a contactat, iar Robert a acceptat oferta. „Când am decis să mă alătur companiei, «momentul AHA» pentru mine a fost că în Danone exista un echilibru ideal între a dezvolta businessul și a dezvolta oamenii. Se potrivea perfect cu viziunea mea”, își amintește executivul.
La scurt timp după ce a intrat în echipa Danone, în departamentul de trade marketing al diviziei de lactate, Robert Jasiński a primit o poziție în cadrul departamentului de nutriție pentru copii, urmând ulterior să se alăture boardului de management. Momentul însă nu a mai venit întrucât Robert a decis să schimbe direcția în favoarea antreprenoriatului. Astfel, în anul 2015, alături de un coleg din Danone, a lansat propriul business – Enjoy Vibe – specializat în producția de băuturi cu vitamine. Analizând decizia luată la momentul respectiv, Robert spune că a fost perioada cu cele mai multe satisfacții de până atunci. „Cred că a fost o decizie bună, dar nu cea mai ușoară. Pentru că a trebuit să risc mult, să las în urmă cariera profesională, să încep totul de la zero. Am învățat mult și am construit totul singuri – de la brand, strategie de brand, până la vânzări și marketing in-house. Privind în urmă, pot spune că mixul dintre experiența corporatistă și antreprenoriat este ideal. În marile corporații poți învăța cum să conduci echipe, cum să construiești strategii de business într-un mod structurat, în timp ce în antreprenoriat poți învăța cum să fii agil, cum să reacționezi repede, cum să iei decizii”, povestește executivul.
În schimb, dacă ar fi să analizeze nivelul de stres ale celor două experiențe profesionale, în mod clar Robert ar înclina balanța în favoarea antreprenoriatului, întrucât vorbim de o presiune mai mare din punct de vedere financiar. „Cel puțin la început, investești propriii bani, ceea ce nu este deloc relaxant”, adaugă managerul.
Vezi și: Adrian Pascu, Danone: Momentan, păstrarea continuității activităților zilnice este prioritară
După aproape trei ani de antreprenoriat, fondatorii businessului au decis să vândă afacerea, iar după finalizarea tranzacției Robert se afla în postura de a căuta noi provocări profesionale, de data aceasta în mediul corporatist. Și pentru că a rămas atașat de valorile Danone, în 2017 puzzle-ul a fost completat de un job în departamentul comercial al Nutricia Polonia. „Unul dintre cele mai provocatoare proiecte pe care le-am gestionat a fost chiar reorganizarea departamentului de vânzări al Nutricia din Polonia. A trebuit să găsim o direcție unică, valori comune, pentru a continua succesul businessului. Rezultatele au fost satisfăcătoare, am reușit, după numai doi ani de la implementarea noii strategii, să creștem businessul cu peste 10%. Plus, am crescut și profitabilitatea companiei”, spune Robert.
Doi ani provocatori
Performanțele înregistrate în Polonia l-au recomandat pe Robert pentru o poziție superioară în cadrul Nutricia, astfel încât, la începutul lui 2020, a preluat funcția de Country Manager pentru divizia de nutriție specializată pentru copii, din România. Numirea a venit la pachet cu multiple provocări atât profesionale, cât și personale, în condițiile în care executivul s-a relocat în România doar cu două săptămâni înainte de primul lockdown din pandemie. „În primul rând, a trebuit să adaptez întregul sistem de lucru la contextul pandemic. Aceasta a fost poate una dintre cele mai mari provocări ale carierei mele – să setezi un nou model de a lucra, să te asiguri că ai grijă de sănătatea angajaților tăi, să faci asta într-o țară străină, închis în propria casă. Asta a adăugat un plus de incertitudine contextului”, își amintește Robert.
Din octombrie 2021 el conduce businessul Danone în România, Bulgaria și zona Adriatică și este responsabil de implementarea unei strategii comune pentru toate cele trei divizii ale companiei – lactate, produse plant-based și nutriție specializată – care funcționează acum sub un singur management. O misiune deloc ușoară, dacă luăm în considerare o nouă tranziție a angajaților, de data aceasta spre un model de lucru hibrid, după mai bine de doi ani de „work from home”. „Științific s-a demonstrat că a te conecta fizic contribuie la rezolvarea mai rapidă a unor sarcini, iar creativitatea este la un nivel mai ridicat când oamenii lucrează împreună. Însă munca individuală poate fi făcută cu ușurință și de acasă. Personal, îmi place să mixez cele două stiluri de lucru”, spune managerul.
Recunoaște cu franchețe faptul că a gestiona un business care, în 2020, ajunsese la o cifră de afaceri de 130 de milioane de euro, este o misiune sub presiune continuă, însă încearcă să preia stresul asupra lui, degrevând echipa. „După experiența antreprenoriatului știu cum să iau presiunea de pe echipa mea. În Danone România gestionăm un business de calibru, luăm zilnic decizii strategice. În caz că avem o provocare, eu voi suporta consecințele. De asemenea, mă văd ca un lider căruia îi place să responsabilizeze și să dea putere angajaților. Este o strategie care ajută la construirea încrederii în sine”, afirmă Robert.