Robert Hellwagner, Selgros România: Mai important decât experiența în sine este ce alegi să înveți din aceasta

Industria FMCG este pentru Robert Hellwagner, CEO-ul Selgros România, un domeniu plin de satisfacții, cu multe oportunități, dar și cu provocări. După trei ani petrecuți aici, simte România ca pe o a doua casă și afirmă că așteptările sale pozitive legate de activitatea propriu-zisă, de piața pe care activează și de țară în ansamblu au fost pe deplin îndeplinite. Robert Hellwagner, Selgros România: Mai important decât experiența în sine este ce alegi să înveți din aceasta

Debutul în domeniul FMCG a fost pentru managerul austriac aflat la conducerea businessului Selgros pe plan local o întâmplare și o oportunitate în același timp. După o experiență de aproape opt ani în industria bancară, în 2007 a acceptat propunerea de a intra în industria berii în cadrul Brau Union Austria, unde s-a ocupat de un produs cu tradiție, și atașament emoțional, Heineken, axat pe stilul de viață al consumatorilor.

„Fiecare industrie are specificul său, iar în industria berii principalele provocări la acea vreme erau reprezentate de concurența aflată în creștere, dezvoltarea producției de bere artizanală și scăderea consumului în gastronomie. Obiectivul a fost de a găsi modalități și concepte pentru a depăși aceste provocări”, își amintește Robert Hellwagner.

Cât despre trecerea la industria de retail, executivul susține că a fost apoi un pas natural, unde a beneficiat de tot ceea ce a învățat înainte, având o motivație clară generată de provocările industriei și de posibilitățile de a contribui și de a crește pe această piață.

„Industria FMCG și retailul au multe asemănări, prin urmare tranziția nu a fost o provocare atât de mare. M-am familiarizat în scurt timp cu segmentele de clienți gastro și revânzători”, rememorează managerul.

Cu toate acestea, spre deosebire de afacerile axate pe furnizare de produse, o afacere de retail cu bunuri de larg consum implică un grad mai mare de complexitate, consideră executivul austriac. „Când vorbim despre peste 50.000 de articole, din sortimentele ultra-proaspete, proaspete, uscate și nealimentare, provenind de la sute de furnizori, așa cum este cazul la Selgros, este nevoie de un efort logistic considerabil”, mai punctează Robert Hellwagner.

Însă ceea ce a cântărit în decizia de a se alătura Selgros România a fost faptul că a văzut schimbarea în carieră ca pe o oportunitate și o provocare în același timp: intrarea într-o industrie nouă, pe o piață est-europeană, cu perspective de dezvoltare fantastice. În plus, Selgros România avea reputația unei afaceri solide, cu o cifră de afaceri consistentă, beneficiind de vasta experiență europeană a Transgourmet Group.

„Aceste atuuri m-au motivat să accept oportunitatea de a face parte din echipa Selgros. În România, am descoperit o echipă grozavă, primitoare, motivată și extrem de implicată, aceasta fiind principalul motor al succesului retailerului”, afirmă managerul.

Lecții de carieră

După mai bine de 13 ani în industria bunurilor de larg consum, Robert Hellwagner a învățat că cel mai important este să urmărească câteva principii simple, dar care reprezintă coloana vertebrală a unei organizații. „Mă refer aici la abordarea etică, echitabilă și responsabilă atât față de echipele care contribuie la bunul mers al organizației, cât și față de clienți, care sunt de fapt partenerii noștri. Este foarte important să fii mereu atent la mișcările din piață, să anticipezi schimbările și să conduci organizația astfel încât aceasta să fie înaintea acestor schimbări”, susține executivul.

El consideră crucială și investiția în educație, deoarece multe dintre strategiile bune de afaceri sunt un rezultat al acesteia. În același timp, în toți acești ani managerul a avut ocazia să lucreze în mai multe țări, în culturi foarte diferite, reușind să creeze un impact pozitiv. Și tot la capitolul lecții de carieră, managerul crede că mai important decât experiența în sine sau implicațiile acesteia, este ce alegi să înveți din aceasta. El este convins că uneori un eșec sau o greșeală te pot învăța mai mult decât o reușită și dacă ar fi din nou la început, ar repeta tot ceea ce a făcut în viața sa profesională.

„Cred că orice profesie îți oferă în egală măsură fundamentele necesare pentru a te dezvolta. În ceea ce privește cariera mea, nu aș schimba-o, deoarece fiecare decizie, bună sau rea, pe care am luat-o m-a ajutat să devin persoana care sunt astăzi. Cu ajutorul experienței mele din domeniul bancar și financiar, am reușit să înțeleg mai bine businessul și să-i intuiesc mai ușor structura. Experiența de vânzări mi-a oferit posibilitatea de a avea acel contact direct dintre companie și clienții săi, în timp ce experiența cu clienții din gastronomie mi-a făcut mai lină tranziția către o companie a cărei activitate principală este deservirea companiilor din HoReCa”, punctează Robert Hellwagner.

Cât despre proiecte de succes, pentru managerul aflat la conducerea afacerilor Selgros în România, o realizare importantă este faptul că a fost responsabil, de câteva ori, de schimbarea cotelor de piață ale brandurilor pentru care lucra. „Piața locală de retail a înregistrat o creștere spectaculoasă, determinată în principal de consum, în condițiile în care salariile românilor s-au majorat semnificativ în ultimii zece ani. Principalii jucători au crescut atât organic, cât și prin extinderea rețelelor și consolidarea poziției lor pe piață, ceea ce diferențiază piața românească de piețele din Europa de Vest.

Dacă vorbim strict despre businessul Selgros, toți membrii board-ului de conducere din ultimii 20 de ani au avut un aport important la reușită. Un factor major de succes îl reprezintă punerea clienților în centrul activităților noastre. Acesta este obiectivul nostru acum și va continua să fie și pe viitor. Nevoile și așteptările clienților se dezvoltă permanent. A fi un partener credibil pentru ei este și va continua să fie principalul nostru focus”, mai spune CEO-ul Selgros.

Puterea oamenilor din echipă

De-a lungul carierei sale de peste 20 de ani, Robert Hellwagner a fost influențat de oamenii cu care a lucrat, de clienți, colegi și manageri. Întotdeauna le-a cerut superiorilor săi  noi provocări și responsabilități și astfel a avut ocazia să primească în permanență încredere și proiecte noi. „Cred că oamenii sunt unul dintre cele mai importante elemente ale unei afaceri. Oricât de extraordinar ar fi un produs sau un serviciu, adevărata lui valoare constă în oamenii care investesc timp și pasiune pentru a-l dezvolta și a-l perfecționa”, susține executivul.

Și în conformitate cu această filosofie, CEO-ul Selgros România a luat în această perioadă măsuri speciale pentru protecția angajaților și clienților. „Asemenea nouă, furnizorii și clienții noștri se confruntă cu provocări și cu presiunea de a lua decizii rapide și înțelepte. În această perioadă, dar și în lunile următoare, este mai important ca niciodată să ne respectăm angajamentul pe care l-am luat de la intrarea pe piață și să rămânem un partener sigur, de încredere pentru furnizorii și clienții noștri”, punctează Robert Hellwagner.

Executivul crede în valoarea fiecărui om și în puterea echipei, iar când vine vorba despre stil de management, acesta consideră că „dialogul deschis și transparența sunt cheia unei colaborări de succes”.

La intersecția dintre birou și pasiune

Robert Hellwagner recunoaște că este fascinat de culturi și stiluri de viață variate, iar cariera i-a permis să călătorească mult și să se bucure de tradițiile culinare din diverse țări.

„Aceasta este o tendință pe care o observăm și la consumatorii din România care - pe măsură ce călătoresc mai mult - descoperă rețete noi, arome, pairing-uri, pe care apoi vor să le reproducă acasă, în bucătăriile lor. În plus, internaționalizarea bucătăriilor locale s-a  accentuat și, de aceea, oamenii au nevoie de produse de calitate care să le ofere preparatelor culinare gustul autentic, fie că este vorba de cele locale sau de cele internaționale”, explică managerul. Alături de gastronomie, printre pasiunile sale se numără golful, schiul și ciclismul montan, însă executivul ne mărturisește că „talentul nu ține întotdeauna pasul cu entuziasmul”.

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Robert Hellwagner, CEO Selgros Cash&Carry: Ne așteptăm ca, după perioada concediilor, scăderea puterii de cumpărare să fie mai vizibilă
Robert Hellwagner, CEO Selgros Cash&Carry: Ne așteptăm ca, după perioada concediilor, scăderea puterii de cumpărare să fie mai vizibilă
Retailul va continua să se confrunte cu multiple provocări în perioada următoare, având în vedere riscurile geopolitice, inflația accelerată...