Profil de manager: Daniela Jordanovski, dm drogerie markt, pariu pe statornicie
Cariera Danielei Jordanovski este sinonimă cu ascensiunea fulminantă a rețelei de drogherii dm markt în România. Însă managerul este cu atât mai complex cu cât aflăm ce a determinat-o să rămână într-o companie timp de aproape două decade, care îi este formarea profesională şi cum psihologia îi este prima mare iubire, cea care o ghidează în identificarea potențialului fiecărui om și în îmbunătățirea performanței ca rezultat al unor așteptări ridicate.
Când vine vorba de formarea sa profesională, Daniela recunoaște că a ales să meargă la un liceu economic deoarece mătușa sa era economist, iar „la vremea aceea, să ai o mașină de scris semiautomată și să fii înconjurată de documente mi se părea impresionant”, povestește directorul de marketing, achiziţii și regiune vânzări dm România. Și-a dat seama la scurt timp că nu este potrivită pentru acest domeniu, așa că la facultate a ales să studieze psihologia. „A fost o decizie bună. Nu mă vedeam neapărat lucrând ca terapeut într-un cabinet, însă îmi plăceau terapiile de grup și să lucrez cu copiii”, explică Daniela. La finalul anilor de studii, a urmat două cursuri de specializare diametral opuse: hipnoză și psihodramă, o formă de terapie de grup. Aceasta din urmă a avut un mare impact emoțional asupra sa după ce a lucrat cu un grup de femei diagnosticate cu cancer și a făcut-o să-și regândească complet cariera în acest domeniu. „Părinții mei m-au învățat că dacă încerc ceva trebuie să îl duc până la capăt. Este un fel de regulă nescrisă, un brain script pe care mi l-au insuflat: nu poți abandona pe parcurs. Și asta am făcut, am terminat facultatea, dar am ales să nu profesez în domeniu. Însă tot timpul spun că, la un moment dat, o să mă întorc la psihologie”, povestește Daniela.
Visul său a fost dintotdeauna să înființeze un centru de educație alternativă pentru copii, în care aceștia să-și descopere talentele și să crească la potențial maxim. „Adică ceea ce nu le oferă sistemul românesc de învățământ. Dar viața a avut alte planuri pentru mine. Nu cred că mai este cazul în momentul de față, ar implica multe resurse și cercetare, poate când o să ies la pensie. Ceea ce m-a oprit mereu a fost faptul că mi-a plăcut ce făceam în cadrul dm și mi-a fost greu să mă desprind”, explică Daniela.
Un job temporar care a devenit permanent
Cariera Danielei Jordanovski în cadrul dm drogerie markt a început încă din al patrulea an de facultate, când era în căutarea unui job pentru bani de buzunar. „În fiecare an de facultate mergeam cu Work & Travel în Statele Unite ale Americii. În al treilea an m-am îndrăgostit de un student din Macedonia și a trebuit să mă angajez ca să mă pot duce în Belgrad să îl vizitez. Acesta a fost motivul pentru care m-am angajat la dm. Nu mi-aș fi imaginat că, 17 ani mai târziu, voi fi tot în cadrul acestei companii”, spune Daniela.
Vorbește despre începuturile sale la dm ca fiind reformatoare, perioadă în care erau o mână de oameni, o etapă de pionierat a ceea ce avea să ajungă rețeaua de retail cu cea mai bună performanță financiară în ultimul an în România, în rândul jucătorilor internaționali, cu un plus de 50%. „Eram foarte tineri, foarte implicați, făceam toți de toate, stăteam câte zece ore la birou, iar apoi mergeam împreună la barul din apropriere. Nu aveam copii, nu aveam responsabilități.” A început ca asistent în achiziții, domeniu care a rămas și până în ziua de azi activitatea care o încântă cel mai mult pe Daniela.
„Managerii mei au avut încredere în mine și m-au trimis la negocieri devreme, ceea ce m-a ajutat să-mi creez propriul stil. Îmi aduc aminte de o întâlnire cu reprezentanții unui furnizor mare, care, atunci când m-au văzut intrând în sala de ședințe, mi-au spus că nu au nevoie de cafea. Când le-am spus că am venit să negociez, au rămas fără cuvinte. Sau când m-am întâlnit cu directoarea unei companii mari și inițial a crezut că va fi o negociere ușoară pentru că eram tânără și fără experiență, iar la sfârșit mi-a spus că par un înger, dar de fapt sunt un drac”, își amintește Daniela.
Pe lângă alegerea sortimentului pentru magazine, Daniela era implicată în toate aspectele businessului, făcea inclusiv etichete traduse pentru mărcile proprii dm. Iar când se deschidea o nouă locație, echipa lucra chiar și noaptea. Pare o poveste a unui start-up care a luat naștere într-un garaj, însă Daniela și echipa dm beneficiau de tot sprijinul și know-how-ul unui concern german, care avea o strategie și o cultură organizațională bine puse la punct. „M-a ajutat formarea din psihologie. Cred că în domeniul în care activez cea mai importantă calitate pe care o poți avea și pe care ți-o poți dori de la colegi este dezvoltarea relațiilor interumane: să știi să discuți transparent, clar, obiectiv, să înțelegi substraturile, să vezi omul în individualitatea lui, să îi descoperi talentele pe care poate nici el nu le vede”, spune Daniela.
De altfel, prima lecție de business pe care a deprins-o a fost importanța echipei și a coeziunii acesteia. „Teamwork makes the dream work. Asta m-a marcat în prima etapă”, spune managerul, care adaugă că nu ar schimba absolut nimic din cariera sa și că este foarte mulțumită de cum au decurs lucrurile, chiar dacă planul său inițial prevedea să lucreze doar trei ani în cadrul dm. „Însă mi-au plăcut foarte mult compania și domeniul în care activam, nu știu dacă a fost destin sau coincidență. Am avut ocazii de a activa în alte departamente, dar mereu mi s-a părut că achizițiile sunt motorul care ajută la dezvoltarea companiei”, spune ea.
Singurul motiv pentru care ar fi renunțat la cariera din cadrul dm ar fi fost un master la Sorbona alături de iubitul său, un vis comun pe care cei doi îl aveau. „Dar s-a mutat el în România și s-a îndrăgostit de această țară și nu a mai vrut să plecăm în Franța. El și acum se consideră mai bănățean decât mine”, povestește amuzată Daniela despre partenerul său, alături de care are și o fiică.
Daniela Jordanovki, un manager statornic
De la asistent achiziții, Daniela a devenit manager de sortiment și a bifat aproape toate categoriile de produse din gama retailerului. I-a plăcut foarte mult partea de management de sortiment, să ajute la creşterea categoriilor de produse, să se orienteze către nevoile consumatorilor, să vadă comportamentul de achiziție și trendurile din piață. Era deja o etapă în care echipa „crescuse”, prin faptul că se mărise, dar mulți dintre colegi aveau familii, responsabilități.
„Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult la dm este faptul că au creat contextul în care să pot să mă dezvolt. Mi-au oferit încrederea necesară pentru că eram tânără și fără experiență, dar cu multe intenții bune și dornică de a învăța și de a performa. Am rămas o echipă stabilă și am continuat să aplicăm aceleași principii. Fiecare manager își susținea interviul de angajare pentru propria echipă și selectam oameni cu mai mult entuziasm decât know-how. Prima mea asistentă lucrează și acum la dm, este manager. Am apreciat această libertate, de a ne alege echipa în funcție de ce considerăm mai important”, explică Daniela.
Această cultură continuă în cadrul rețelei, care alege să crească și să promoveze oameni din interior în detrimentul recrutării din exterior, mai ales pentru funcții înalte. Daniela vorbește despre compania la care lucrează ca fiind o „firmă de familie foarte mare”, nu ca o corporație get-beget, al cărei obiectiv este strict profitul. „Cu siguranță avem proceduri, reguli ca într-o corporație, dar și pe acestea tot noi le dezvoltăm. Și atunci, dacă te simți cocreator al acestora sau al modului de lucru, înțelegi sensul de a face lucrurile într-un anumit fel și contribui la realizarea acestora, șansa de a le respecta și valoriza fiind mult mai mare”, consideră Daniela.
Despre ascensiunea sa în cadrul dm, Daniela spune că a fost una naturală, dar și că a fost „omul potrivit la locul potrivit, în momentul potrivit”. „De când sunt în companie, niciodată nu am cerut o altă funcție, promovare sau mărirea salariului. Nu a fost niciodată cazul să cer. Implicarea mea s-a văzut, iar când s-a ivit o oportunitate, mi s-a oferit”. Așa a ajuns Daniela, în 2016, noul director comercial al companiei.
Ulterior, a preluat și o regiune de vânzări, astfel încât în prezent managerul este la cârma a trei mari departamente din cadrul drogheriilor. Deși achizițiile au fost prima dragoste – cea care nu se uită niciodată –, marketingul îi place foarte mult pentru că poți contribui într-un mod creativ și frumos, iar spre surprinderea ei, domeniul vânzărilor o încântă tot mai mult. „Inițial mă gândeam că am destule pe cap, că o să fiu nevoită să vizitez o treime din țară, să vizitez magazine, dar, de fapt, am descoperit că mă ajută foarte mult aceste vizite din teren pentru că văd, în mod transparent, ce facem bine sau nu în cadrul celorlalte două departamente”, explică Daniela. „Dacă ar fi să le compar cu ceva, aș spune că partea rațională, creierul, sunt achizițiile, inima – cu emoțiile și sentimentele – este marketingul, iar cele care te duc înainte, picioarele, sunt vânzările. Cred că este o șansă extraordinară să le coordonezi pe toate trei, mai ales într-un domeniu precum retailul.”
Dacă în ianuarie 2008, când începea să lucreze pentru dm, existau trei drogherii și echipa era formată din cinci oameni, astăzi, dm are peste 145 de magazine și 1.461 de angajați. Dintre aceștia, Daniela conduce echipa de achiziții și marketing formată din peste 50 de persoane, iar pe zona de vânzări are în subordine cinci manageri zonali care acoperă 45 de magazine.
Cât despre stilul de management pe care îl aplică, Daniela se întoarce tot la psihologie, mai exact, la efectul Pygmalion, de a vedea potențialul fiecărui om și în care așteptările ridicate duc la îmbunătățirea performanței acestuia. „Asta încerc să fac cu echipa mea, să văd talentul fiecăruia, afinitatea pentru anumite zone și să îi încurajez să se dezvolte în acele direcții. Uneori îi împing mai mult decât ar vrea ei, dar în final ajung să fie recunoscători și bucuroși că au făcut pasul. Aș putea spune că e un stil participativ, dar nu în totalitate, în sensul în care le ofer încredere pentru că, la rândul meu, am primit-o”, spune Daniela.
Se consideră un manager bun, deși a auzit și păreri contrare, că ar fi foarte strictă, și recunoaște că în anumite situații, când nu este timp de pierdut, iar lucrurile trebuie să fie foarte clare, este mai directă. „Cred că cel mai important rol al unui lider este acela de a crea contextul potrivit pentru oamenii din echipă, astfel încât aceștia să se motiveze singuri, să-și dorească să se dezvolte. Un lider este atât de bun pe cât este echipa sa. Dacă investești în oameni și ai în jur doar oameni capabili, dornici, performanți, rolul tău devine tot mai ușor. Cu cât investești mai mult în dezvoltarea oamenilor, cu atât ai viața mai ușoară, iar rezultatele sunt tot mai bune.” Totodată, Daniela este o susținătoare a principiului „trial & error” și câteodată crede că trebuie să învățăm și din greșelile altora, deși pe propria piele se învață cel mai mult.
Cât despre timpul personal și activitățile preferate, Daniela recunoaște că îl alocă în totalitate familiei și prietenilor. După perioada de pandemie, când era nonstop cu laptopul în brațe, a devenit mult mai prezentă în activitățile și timpul personal. Iar o bună parte din acestea sunt dedicate Evei, fetița de nouă ani a soților Jordanovski, care îi calcă pe urme mamei sale și își pregătește cariera profesională cu cele trei start-upuri în care își implică părinții: standul de limonadă și brioșe Summer Vibes, producția și vânzarea de slime și o tabără de copii. „Ea este cea mai mare realizare a mea”, încheie Daniela Jordanovski.