Pe ce avantaje mizează Lidl, liderul pieței locale de retail, în procesul de recrutare
Lidl România, liderul pieței locale de retail, a analizat în acest an, mai mult decât în anii anteriori, evoluția macroeconomică pentru a-și putea sincroniza strategia salarială cu nevoile reale ale angajaților. Astfel, de la începutul anului compania a majorat în două tranșe salariile angajaților pentru a le alinia cu realitatea economică și pentru a se asigura că menține fluctuația de personal cu mult sub nivelul pieței, a spus Ionela Sulugiuc, Director Național de Resurse Umane Lidl România.
Cât de provocatoare au fost primele nouă luni din acest an, din perspectiva resurselor umane, pentru Lidl România? Care au fost principalele obstacole pe care le-ați avut de depășit?
Cred că ar fi și mai relevant să vorbim de toată perioada din ultimii doi ani și jumătate, pentru că atât pandemia, cât și războiul din Ucraina au venit cu destul de multe provocări, în special asupra contextului economic în care operăm. Iar provocările pe care le avem noi sunt similare cu cele ale întregii piețe a muncii, de la fluctuația de personal până la acel „brain drain”, adică pierderea specialiștilor din piață, care pleacă în alte țări din Europa.
Cum a evoluat fluctuația de personal pentru Lidl România?
Noi suntem într-o poziție foarte bună. În momentul de față suntem sub ceea ce înseamnă fluctuația de personal în piața de retail, dar asta și pentru că, în ultimii doi ani, am avut o preocupare și mai mare pentru oameni. Avem peste 11.000 de angajați, dintre care mai mult de 8.500 lucrează în magazine.
În condițiile în care retailul rămâne cel mai mare angajator, iar ofertele de joburi sunt numeroase, cum reușește Lidl să gestioneze fluctuația de personal?
Există o schimbare în privința percepției angajaților față de angajator, o schimbare în preferințele lor pentru ceea ce oferă un angajator. Au devenit mai importante anumite aspecte precum flexibilitatea programului de lucru și cât de personalizată este platforma de programe de dezvoltare pe care compania o oferă. Oamenii vor să primească o atenție mai sporită și mult mai adaptată la nevoile individuale, ceea ce noi încercăm. Una dintre preocupările noastre a fost asigurarea colegilor cu un suport din punct de vedere financiar. Cu precădere în ultimii doi ani și jumătate am analizat mult mai atent ce se întâmplă în piața muncii, atât din punctul de vedere al competiției, cât și al contextului macroeconomic.
Cum vă diferențiați de competiție și care sunt atuurile companiei pentru a atrage cea mai valoroasă forță de muncă?
De când a intrat pe piața din România, Lidl a avut succes atât din punct de vedere comercial, cât și ca brand de angajator. Acest lucru ajută foarte mult la reputația pe care noi o avem în raport cu candidații externi. Suntem un brand stabil și care oferă pachete de beneficii peste oferta pieței. Avem acest avantaj la recrutare, oamenii își doresc să lucreze pentru un „loved brand”, pentru liderul pieței. Însă există o diferențiere între blue collars și white collars. Pentru cei din prima categorie nevoia de bază este cea a unui job stabil și sigur, dar există dorința de a se dezvolta și de a crește. Avem platforme de dezvoltare adaptate fiecărui nivel din companie. Când vorbim de white collars, vedem o mare apetență pentru partea de implicare socială, pentru programe de well-being, pentru echilibrul între viața personală și cea profesională. Parcursul pe care un angajat îl are din momentul angajării conține elemente care îl ajută să „ia” pulsul real al companiei și să înțeleagă care îi este rolul și care sunt așteptările de la el. Procesul de recrutare este format din partea teoretică și cea practică, în funcție de rol, dar există și o parte aplicată, colegii petrecând câteva ore și în magazine pentru a vedea efectiv care sunt activitățile și responsabilitățile.
Cum s-a modificat profilul candidatului care aplică pentru un job în interiorul Lidl și cum încercați să atrageți candidați din diferite generații?
Începând din acest an, avem un program în aria de recrutare, în care ne propunem să facem o profilare a candidatului, care ajunge să fie un angajat de succes în organizație, permițându-ne astfel să identificăm nevoile candidaților din diferite generații pentru a putea răspunde la ele, în cazul în care nu o făceam deja. În ceea ce îi privește pe potențialii colegi din magazine, aceștia își doresc stabilitate, flexibilitate, claritate cu privire la program, să fie apreciați.
O tendință tot mai vizibilă în piață este angajarea de forță de muncă din străinătate. Cum se poziționează Lidl față de acest aspect?
Focusul nostru este de a oferi oportunități de dezvoltare și de creștere pentru români. Desigur, avem principiile noastre legate de diversitate și incluziune, oricine aplică pentru un job, indiferent de naționalitate, este tratat echitabil. Nu avem însă o strategie dedicată pentru atragerea forței de muncă străine. Ne concentrăm pe piața locală.
Cum au evoluat salariile în interiorul companiei în ultimii doi ani și cum arată strategia pentru 2023, în contextul inflaționist pe care îl traversăm?
Anul acesta, mai mult decât oricând, am fost atenți la ce se întâmplă la nivel macroeconomic, și asta pentru că ne dorim foarte mult pentru angajații noștri să oferim această stabilitate. Am ținut pasul cu aceste provocări și am făcut în ultimii doi ani mai multe majorări salariale. Cel mai mic salariu din companie a crescut în ultimul an peste rata medie a creșterii prețurilor de consum și peste rata medie a inflației.
În ultimul an, cel mai mic salariu de bază din magazinele Lidl a crescut cu 25% (septembrie 2023 față de septembrie 2022), iar rata anuală a inflaţiei în luna august 2023 comparativ cu luna august 2022 este 9,4 și rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (septembrie 2022 – august 2023) faţă de precedentele 12 luni (septembrie 2021 – august 2022) este 13,2% (calculate pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum; IAPC este de 11,8%). Cel mai mic venit mediu lunar brut din companie este de 6.400 lei, adică un venit mediu lunar net de 3.700 lei. Această medie a venitului include salariul, tichetele de masă, primele anuale de Paște și Crăciun, card Lidl, bonusul anual acordat lunar, precum și alte tipuri de bonusuri și sporuri. Dorința noastră este să menținem acest raport, plată corectă pentru jobul pe care îl facem.
Ce schimbări s-au produs în piața muncii în acest an și ce trenduri nu ar trebui să ignore angajatorii?
Un lucru pe care îl aud tot mai des este experiența angajatului. Se vorbește din ce în ce mai des despre experiența angajatului. Dacă până acum s-a vorbit foarte mult, în sfera comercială, de experiența clientului, acum se vorbește din ce în ce mai mult despre experiența angajatului. Oamenii sunt atenți la cât de personalizată este oferta de beneficii a companiei, la cât de flexibil, la cât de rutinant este locul de muncă sau cât de mobil îmi permite acel job să fiu.
Ce s-a schimbat ireversibil în piața resurselor umane în ultimii doi ani și cum vă uitați la 2024?
Un lucru care s-a schimbat ireversibil este întrebarea pe care ne-o punem referitor la locul de muncă, respectiv „what’s in it for me?”. Oamenii vor să știe cât de aliniată este compania pentru care vor lucra cu valorile lor, cu ce e important pentru ei. Noi suntem implicați în sfera responsabilității sociale, colegii se implică în astfel de activități și asta ne spune că nu suntem doar un brand de succes, ci și unul care lasă ceva în urmă societății.