Ioana Pană, un manager care acționează dincolo de convențional
Într-o lume în care loialitatea este foarte greu de câștigat și de păstrat, chiar și atunci când vine vorba de resursa umană, Ioana Pană pare să fie opusul, iar cei 20 de ani petrecuți în aceeași companie cântăresc greu. A ales să-și construiască o carieră solidă în marketing în cadrul Mondelēz International, așezând informațiile precum cărămizile unei case, și împărtășește această filosofie și cu echipa sa, pe care o încurajează să îndrăznească și să gândească out of the box.
„Sunt o persoană foarte pasionată de ceea ce fac”, spune Ioana Pană, Country Marketing Lead Mondelēz România. Iar această pasiune și-a păstrat-o constantă în toți cei 20 de ani de când lucrează în echipa producătorului Milka. Drumul său în marketing a început în vara anului în care Ioana se pregătea pentru licență și a avut un job temporar chiar la Kraft (actuala companie Mondelēz), în orașul său natal, Râmnicu Vâlcea. Atunci a văzut ce înseamnă un brand și a interacționat cu mărcile din portofoliu. „Am terminat studiile, m-am întors în Râmnicu Vâlcea și am încercat să mă angajez. Acum 25 de ani businessurile locale erau foarte mici și atunci am decis să mă întorc în București, cu gândul să mă angajez din nou în Kraft, actualul Mondelēz”, povestește Ioana Pană.
Prin urmare, la un târg de joburi organizat la Academia de Studii Economice din București Ioana a aplicat pentru un post de merchandiser în cadrul Mondelēz. „Orice, numai să fiu parte din echipă”, subliniază aceasta. În magazine a început să învețe portofoliul, iar acest job și contactul cu o multitudine de persoane au ajutat-o să își dezvolte aptitudinile de comunicare. „După ce mi-am atins obiectivul de a intra în echipa Mondelēz, am căutat să învăț. Ca Key Account Merchandiser am cerut să fiu implicată în proiecte, să vin la birou după terminarea programului pentru a acumula experiență și pentru a fi pregătită pentru următorul pas, cel care presupunea mutarea la birou. Trecând prin câteva proiecte interne, la un moment dat a apărut oportunitatea să intru în departamentul de trade marketing, atunci când s-a extins echipa”, spune Ioana.
A ocupat poziția de Trade Marketing Assistant, iar munca în teren și toate obstacolele de care se lovise au ajutat-o să aducă acele informații echipei din birou, unde datele erau analizate și filtrate astfel încât să ajute, din nou, oamenii din teren. După trei ani în trade marketing, Ioana a preluat categoria de ciocolată și a devenit manager.
„Am devenit, de fapt, managerul colegei mele. Nu am știut cum vor decurge lucrurile, dar ne-am înțeles extrem de bine și am învățat una de la alta aproape timp de șase ani”, își amintește Ioana.
Cum formezi o echipă
Aceea a fost perioada în care a învățat de la managerul său direct ce înseamnă să formezi o echipă. „Era un manager transparent, asumat, care ne dădea putere. Îl observam în ședințe cum se expune față de managementul superior și atunci mi-am dat seama că, în momentul în care ești manager și conduci o echipă, cel mai important este să fii tu însuți, să arăți echipei că și tu ești vulnerabil, și tu poți greși, că poți să nu ai toate răspunsurile la tine, dar te documentezi și revii”, crede Ioana.
În primă fază a condus o echipă formată din doi colegi. A început treptat, „la fel cum construiești o casă, cărămidă cu cărămidă”, pentru că a vrut să aibă o bază solidă. Și asta pentru că se consideră o persoană curajoasă, dar nu îndeajuns de îndrăzneață, iar atunci simte nevoia să acumuleze experiență încet astfel încât informațiile să se așeze, să se sedimenteze. Acesta este și lucrul pe care îl transmite și colegilor din echipă.
„Trebuie să ai răbdare dacă vrei ca în momentul în care ajungi sus să fii sigur pe tine, să poți să te exprimi, să iei decizii. Trebuie să ai răbdare să așezi informația ușor, în straturi, atunci se sedimentează. Oamenii din echipa actuală, care fac parte și din generația mai tânără, au dovedit că au această calitate, au răbdare”, afirmă Ioana.
Acum gestionează o echipă formată din 11 oameni, cu vârste cuprinse între 24 de ani și 35 de ani, pe care îi conduce adaptându-se fiecărei personalități în parte. Le oferă constant feedback și, la rândul ei, primește feedbackul echipei.
„Din ceea ce mi-au spus, ei apreciază foarte mult la mine faptul că am reușit să îi fac să se simtă ca parte dintr-o singură echipă. Apreciază, de asemenea, că vin cu sarcini clare către ei. Le place pasiunea mea. Le-am spus că întotdeauna m-am simțit liberă în companie. Lucrând aici eu încerc de fapt să mă upgradez pe mine astfel încât în orice moment să mă simt liberă să zbor. Ce m-a determinat să rămân aici au fost în primul rând oamenii. Când faci un pas în afara companiei pentru care lucrezi nu vei ști niciodată ce găsești acolo. Iar asta îmi dă un oarecare confort. Iar dacă acest confort pe care îl ai în companie îți este dublat de rezultate, de recunoaștere și recompense, nu găsești motive pentru a părăsi compania”, explică Ioana.
În viziunea ei, un lider trebuie să fie autentic și transparent, să comunice clar și să asculte activ, să „îmbrățișeze” feedbackul și să ofere feedback astfel încât să îi ajute pe oameni să se dezvolte. „Un lider care doar vine și recită citate nu este un lider care creează engagement. Trebuie să împărtășească viziunea într-un mod clar echipei sale astfel încât oamenii să știe pentru ce luptă. Să fie orientat către rezultate și să celebreze succesul cu echipa sa. În cazul în care succesul nu vine, să stea alături de echipă și să vadă ce anume a determinat insuccesul astfel încât la următorul pas să vină și realizările”, consideră Ioana Pană.
Lecții și greșeli
La rândul său încurajează greșeala pentru că numai încercând lucruri noi poți avea șansa de a avea și nereușite. Prima sa greșeală din poziția de lider a fost legată de ideea potrivit căreia managerul trebuie să fie 100% lângă subordonat și să îi ofere toate informațiile. „Așa mi-am dat seama că oamenii nu numai că nu se dezvoltă, dar nici nu își asumă ceea ce fac. De fapt, această abordare se întorcea împotriva mea. Este mai sănătos să fii lângă echipa ta, să le oferi oamenilor informațiile de bază, dar apoi trebuie să te retragi și să îi lași să se lovească de anumite probleme până când învață. De aceea le și spun oamenilor din echipă că nu este o problemă dacă nu le va ieși totul din prima, prin repetiție ajungi la un nivel la care ești încrezător că ideea cu care vii poate fi pusă în aplicare, că argumentele tale stau în picioare”, afirmă Ioana.
În același timp, dacă vii cu o abordare nouă ai șansa de a avea rezultate mai bune decât în cazul în care ai fi făcut lucrurile în stilul clasic. Această lecție a învățat-o de la managerul de hub, care i-a demonstrat că poți atinge niște rezultate de business interesante dacă te provoci mai mult decât ai face-o în mod normal.
„M-a provocat să vin cu o abordare prin care să îmi ating obiectivele de business setate pentru perioada Crăciunului astfel încât să compensez rezultatele mai slabe din perioada Paștelui din anul respectiv. Am mers către toate celelalte departamente, am discutat împreună, iar această modalitate mi-a dat curajul să gândesc dincolo de limite. Nu poți face asta în mod constant, dar din când în când trebuie să te duci și într-o astfel de «nebunie». Am avut în acea perioadă de Crăciun cel mai bun P&L de până atunci și am reușit să vindem toată cantitatea care era pusă în plan alături de echipă”, spune Ioana.
Un alt proiect care reprezintă o mostră a gândirii sale out of the box este legat de Tuc, un brand în care Ioana a crezut și care, deși nu era prioritizat, și-a dublat dimensiunea și a devenit o marcă strategică în portofoliul Mondelēz.
„Pentru Tuc am venit cu o abordare total nouă, de tipul DIY. Managementul mi-a explicat că există studii care demonstrează că românii nu amestecă biscuiții cu altceva. Eu le-am spus că există un trend în alte state și că aș vrea totuși să încerc să îl aducem și în România. Am primit de la managerul meu oportunitatea de a încerca, aceeași abordare o am și eu acum cu echipa mea. Și proiectul s-a dovedit a fi un succes, chiar dacă era total contrar studiilor. Modul în care am construit campania cu agenția și cum am prezentat-o mai departe către echipele de sales și cum a fost implementată în magazine și mecanica simplă pe care am adresat-o consumatorilor au făcut de fapt ca proiectul să fie un succes și vânzările să crească mai mult decât dublu. Iar pentru Tuc am luat și două premii Effie de care suntem foarte mândri, fiind practic un fel de Oscar pentru noi”, detaliază Ioana.
O altă lecție importantă, învățată de-a lungul anilor, este legată de faptul că marketingul este sinonim cu creativitatea, dar înainte de toate este vorba de management de business. „La baza piramidei se află capacitatea de a gestiona bine bugetul. Mai este vorba despre înțelegerea contextului de piață și a datelor. Trebuie să vezi și să îți placă cifrele pentru că ele vor spune la un moment dat o poveste”, mai spune Ioana Pană.
Pentru perioada următoare își dorește să continue acest marketing mai mult comercial. „Marketingul conceptual este la regiune. Îmi place foarte mult să fiu conectată la business astfel încât să mă pot muta de la a gestiona o țară la a conduce o regiune și apoi un hub. Acum sunt în procesul în care mă dezvolt ca lider, fac următorul pas spre a mă muta de la operațional și analitic la o vedere de ansamblu. Mă văd conducând echipe și mai mari, să înțeleg noi piețe și consumatori”, conchide Ioana.