Giampaolo Manzonetto, CEO-ul Caroli Foods Group, un promotor al teoriei lucrului bine făcut

„Dacă trebuie să faci un lucru, fie îl faci bine, fie nu îl faci deloc.” Deși la bază este un sfat primit de la mama sa, când avea doar câțiva ani, treptat, acesta a devenit crezul personal și de business al lui Giampaolo Manzonetto, unul dintre managerii care se înscriu cu succes în liga expaților care au prins rădăcini sănătoase într-o piață străină. Anul trecut a preluat conducerea Caroli Foods Group, miza mandatului său fiind aceea de a fructifica la maximum beneficiile integrării în grupul Sigma pentru a crește businessul, dar și oamenii din echipă. Giampaolo Manzonetto Caroli Foods Group, detalii pe www.revistaprogresiv.ro

Deși o prezență discretă în mediul de business, Giampaolo Manzonetto este un nume sonor în industria locală a bunurilor de larg consum, activând în ultimii 20 de ani în companii internaționale cu notorietate, în care misiunea principală a fost aceea de a reașeza businessurile, indiferent că vorbim despre transformare organizațională, readucere pe trend ascendent sau dezvoltare. Și chiar dacă parcursul său profesional este legat de piața FMCG, în spate nu se află neapărat un plan bine pus la punct, ci mai degrabă o combinație între coincidențe fericite, deschidere în fața noului și „un dram de noroc”. „Tatăl meu absolvise Facultatea de Matematică la Parma și mi-a sugerat să păstrez tradiția de familie de a studia la Parma, dar Economie. Eu nu eram însă decis și oscilam între economie și inginerie, însă am găsit cumva un compromis și i-am spus că voi merge la Facultatea de Economie dacă voi găsi un apartament în care să stau pe perioada studiilor ca să nu fac naveta. Coincidența a făcut ca în ultima zi de înscrieri să găsesc apartamentul, așa că mi-am ținut promisiunea”, povestește managerul.

Sub semnul coincidenței stă și prima sa interacțiune cu industria bunurilor de larg consum. „Cred că ceea ce m-a ghidat în viața personală, dar și în cea profesională este curiozitatea. Întotdeauna mi-a plăcut să descopăr culturi noi, tradiții și limbi diferite. Tocmai de aceea, în 1998, am acceptat fără să stau prea mult pe gânduri rolul de Financial Controller în cadrul Parmalat Rusia, deși anterior ocupasem funcția de Manager de Export pentru o companie care distribuia corpuri de iluminat”, spune Giampaolo.
Cu doar câteva luni înainte de a se alătura companiei, a fost achiziționată o fabrică importantă în sudul Rusiei, astfel că prima sa interacțiune cu industria bunurilor de larg consum a venit și cu primele lecții despre integrarea de businessuri. „Nu a fost o experiență ușoară, pentru că a presupus o adaptare la cultura unei alte țări, complet diferită, și integrarea unui alt mod de a face lucrurile. În plus, eu veneam din zona de comercial, așa că ziua munceam și nopțile mi le petreceam recapitulând contabilitate și finanțe, disciplinele studiate în facultate”, adaugă managerul. După doar șase luni a fost promovat în poziția de CFO, rol pe care l-a ocupat până în 2003, când a preluat conducerea businessului Parmalat România. „O oportunitate, dar și o provocare. În România, am avut posibilitatea de a-mi folosi experiența dobândită în industria de food, pe o altă piață, și să mă concentrez pe dezvoltarea comercială, extinderea businessului și profitabilitate”, susține Giampaolo.

Dincolo însă de rezultatele pozitive obținute, România i-a devenit treptat a doua casă. „Privind în urmă, mi-am petrecut aproape jumătate din viață aici. Soția mea este româncă, fiul meu are dublă cetățenie și, de-a lungul timpului, am construit relații solide de prietenie. Am avut oferte să mă întorc în Italia, însă nu le-am acceptat pentru că aici mă simt ca acasă. România este o țară care are profesioniști foarte buni și oferă numeroase posibilități de dezvoltare, iar eu vreau să particip la asta și să contribui prin munca mea”, mai punctează executivul.

O nouă provocare

Deși cea mai mare parte a carierei sale este legată de grupul Lactalis, Giampaolo a ales să schimbe macazul atunci când a simțit că și-a îndeplinit misiunea. „Îmi place să am provocări și toate experiențele mele profesionale au fost marcate de acest lucru. Ele mi-au oferit posibilitatea să aduc valoare într-o industrie, cea de food, și mi-au adus numeroase satisfacții profesionale”, povestește el. În 2024, Giampaolo a acceptat o nouă provocare, preluarea poziției de CEO în cadrul Caroli Foods Group, un business în care dezvoltarea reprezintă, din nou, principala miză. „Am rămas fidel industriei de food pentru că mi se pare un scop nobil să faci parte din businessuri care hrănesc oameni, iar Caroli Foods Group face asta de peste 30 de ani. Anul trecut m-am alăturat unei companii foarte bine organizate și care a construit pas cu pas pentru a ajunge unul dintre liderii de produse de carne ambalată din România. Cred că există în continuare foarte multe oportunități în acest sector și, împreună cu echipa, vreau să ducem businessul cât mai departe și să ne consolidăm rolul în cadrul grupului Sigma, compania-mamă, profitând de sinergiile internaționale la care avem acces”, spune excutivul.

Astfel, una dintre prioritățile lui Giampaolo din poziția de CEO Caroli Foods Group este să accelezere integrarea în grup și să maximizeze toate oportunitățile care vin la pachet cu această integrare. „Din luna mai, am început să producem, la fabrica din Pitești, produse dedicate pentru piața din Spania. Este o extindere a activității de export care completează volumele regulate pe care le avem în străinătate sub mărcile noastre. Suntem încântați să valorificăm această oportunitate și să ne consolidăm rolul în cadrul grupului”, explică managerul. În plus, un corporatist convins, Giampaolo înțelege și crede în utilitatea existenței unui grup multinațional care să te susțină atunci când ai nevoie. „Această integrare poate avea efecte foarte pozitive în ambele sensuri. Există know-how la care ai acces permanent, oportunități la nivel de optimizare de business și producție pentru alte piețe și oferă mai multe posibilități de dezvoltare, dar și de integrare de talente la nivel de grup”, susține CEO-ul Caroli Foods Group.

Un stil de leadership „anticipativ”

Pentru Giampaolo Manzonetto, să te alături unei echipe în poziția de CEO înseamnă mai mult decât a prelua responsabilități. Din punctul său de vedere, acest rol înseamnă să fii deschis, să înveți din ritmul și stilul celor din jur, dar și să aliniezi echipele la modul personal de lucru. Astfel, deși sunt mai puțin de 12 luni de când s-a alăturat echipei Caroli Foods Group, Giampaolo susține că este plăcut surprins de profesionalismul din companie. „Caroli Foods Group are o echipă de profesioniști, implicați și orientați să identifice soluțiile cele mai bune și corecte atât pentru dezvoltarea businessului, cât și pentru consumatori. Etica nu este negociabilă și aceasta reprezintă o valoare împărtășită în cadrul companiei”, mai spune el.

În plus, pentru că instabilitatea este o constantă a ultimilor ani, executivul Caroli Foods crede că întotdeauna trebuie să fii pregătit să abordezi viitorul. „Nu cred în schimbarea filosofiei de business în funcție de context, ci mai degrabă în adaptarea strategiei la contexte economice și de risc diferite. În întreaga lume, peisajul de business este mult mai complex, cu provocări constante și diverse. În această realitate, metoda perfectă pentru a prevedea viitorul este să te pregătești din timp. Iar comunicarea onestă, transparentă și eficientă cu echipa face diferența”, adaugă Giampaolo. Partea pozitivă este că același stil de comunicare vine și din partea grupului Sigma, ceea ce ajută foarte mult pentru că fiecare informație poate deveni un avantaj competitiv.

De altfel, privind în urmă, valorile companiei, deschiderea, etica, respectul față de consumator și față de mediu sunt elementele care au cântărit în decizia lui Giampaolo Manzonetto de a accepta propunerea de a conduce și crește businessul Caroli Foods Group. „M-au atras misiunea companiei – Mâncare delicioasă pentru o viață mai bună – și cultura organizațională puternică, aliniată la strategia întregului grup Sigma. Am simțit că valorile mele, după mai bine de 20 de ani de experiență profesională în food, se potrivesc cu cele ale companiei.”

„Dacă trebuie să faci ceva, să îl faci bine”

Deși avea doar câțiva ani când mama sa i-a spus că dacă trebuie să faci ceva, fie îl faci bine, fie nu îl mai faci, Giampaolo a înțeles mesajul și l-a interiorizat, fiind, din acel punct, un promotor constant al teoriei lucrului bine făcut. „Dacă vorbim despre business, aceasta s-ar traduce prin implicare, determinare, reziliență. Dar în același timp înseamnă și învățare din greșeli și perfecționare continuă“, susține el.

Astfel, din punctul său de vedere succesul este rezultatul felului în care gândim și acționăm și al modului în care alegem să ne raportăm la eșec. „De multe ori, dacă te pui în locul altcuiva sau alegi să privești problema dintr-un unghi diferit, poți găsi soluția de care aveai nevoie. Nu încurajez greșeala, însă cred că face parte din procesul de învățare. Greșelile sunt firești în procesul de învățare și inovație, în acest fel fiind impulsionate oportunitățile de creștere”, consideră Giampaolo Manzonetto.

Cât despre calitățile pe care le vede necesare pentru a coordona și crește frumos oameni, dar și businessuri, managerul Caroli Foods Group vorbește despre mixul între comunicare eficientă, colaborarea cu ceilalți, orientarea spre soluții și nu spre probleme și adaptabilitatea la schimbare. „Caroli Foods Group este o companie care are toate atributele necesare pentru a reuși acest lucru. Avem un portofoliu de cinci branduri puternice, capabilități de producție și logistică proprii, la nivel național, oameni profesioniști și dedicați, dar și un grup multinațional puternic în spate care pune la dispoziția noastră toate capabilitățile de care avem nevoie pentru a ne îmbunătăți și a livra valoare adăugată pe piață”, mai spune executivul.

Cât despre viitor, Giampaolo Manzonetto pariază în continuare pe România, țara care îi este acasă și pentru care vrea mai mult. „Cred în potențialul României și îmi doresc, prin cunoștințele pe care le am, să dau ceva înapoi țării și oamenilor care m-au primit cu brațele deschise acum 22 de ani. Îmi doresc să reușesc să punem cât mai multe steaguri verzi pe România și să demonstrăm cât loc și câți oameni cu care poți construi frumos există aici și, de ce nu, piața locală să devină exemplu de bune practici pentru alte țări”, explică el.

Misiunea nu e una deloc ușoară în contextul economic actual, însă Giampaolo consideră că, prin învățare continuă și implicare, nu vorbim despre un lucru imposibil. „Sunt un adept al învățării continue și aplic acest lucru constant. Caut în permanență să îmi îmbunătățesc abilitățile, iar acest lucru mă caracterizează atât în viața personală, cât și în cea profesională. Un exemplu recent este progesul pe care îl fac în a învăța să cânt la chitară, ceva ce mi-am dorit din adolescență. Deci cred că reușita, indiferent la ce nivel, este un cumul de motivație, tenacitate și, de ce să nu recunosc, puțin noroc”, concluzionează Giampaolo Manzonetto.

Sandra Jitianu, Business Consulting, Performance Coaching și fondator Ideograf
Sandra Jitianu, fondatorul Ideograf, despre leadershipul care păstrează luminița din ochii angajaților
De la „suntem o familie” la nevoia de limite sănătoase și apreciere reală, companiile din România sunt pe un drum al transformării în ceea...
Tudor Mihailescu, CEO Freshful by eMAG
Tudor Mihăilescu, managerul care nu ratează provocările de la fileu
Pentru Tudor Mihăilescu, preluarea conducerii Freshful a fost una dintre multiplele oportunități ce au derivat natural din cariera sa de peste 20...
Polixenia Iordăchescu, Growth Leadership Consulting: Investiți în oameni care se comportă ca și cum ar fi businessul lor. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
„Investiți în oameni care se comportă ca și cum ar fi businessul lor”
O piață care se mișcă impredictibil. Legi care se schimbă de la o lună la alta. Un viitor financiar nesigur. În tot acest „scenariu...
Învățarea strategică, esențială pentru companii în 2025
Învățarea strategică, esențială pentru companii în 2025
Într-o piață a muncii aflată în continuă schimbare, unde inteligența artificială, digitalizarea și noile modele de lucru transformă radical...