Florina Dobre, managerul pentru care flexibilitatea și învățarea sunt esențiale
După o experiență de aproape două decenii în telecom, Florina Dobre a intrat într-o industrie nouă, iar patru ani mai târziu a ajuns să conducă unul dintre cele mai mari businessuri din piața de e-grocery, Bringo. Ce a susținut-o până în acest punct al carierei? Flexibilitatea și agilitatea de care a dat dovadă în parcursul profesional, faptul că mereu poți și trebuie să înveți, precum și focusul pe client, nucleul central în jurul căruia se construiește un business de succes.
De origine din Ploiești, Florina Dobre a absolvit unul dintre cele mai importante licee din județ, Colegiul Național „Ion Luca Caragiale”, specializarea matematică-fizică. Ulterior, a decis să urmeze studii umaniste, în cadrul Facultății de Litere, iar apoi a finalizat un masterat în cadrul SNSPA, în comunicare, management și resurse umane. „Mi-am dat seama că profilul meu este unul foarte flexibil, îmi place să merg în diverse zone. Am avut noroc și că organizațiile în care am lucrat au fost deschise la asta”, povestește Florina.
Însă cele mai importante cursuri, care au contribuit la dezvoltarea sa ca profesionist, au venit din cadrul Vodafone, ulterior din Carrefour, ambele companii fiind orientate către învățare și dezvoltarea oamenilor din echipă.
„În cadrul Vodafone, care la acea vreme se numea Connex, unde am și crescut, de altfel, am urmat de la cursuri de comunicare, vânzări până la digital marketing, în timp ce în cadrul Carrefour am descoperit zona de sustenabilitate și m-a pasionat, astfel încât am obținut o certificare de la Cambrigde Business School în economie circulară și strategii de sustenabilitate. Pentru mine, învățarea nu se oprește niciodată”, spune CEO-ul Bringo România.
Un manager autentic
Primul său job a fost la vârsta de 20 de ani, când a obținut o catedră cu o jumătate de normă la o școală generală din București. „Eram în anul trei de facultate, mi se părea că trece timpul și nu am experiență. Fac parte dintr-o generație care era absolut orientată către job, către a acumula cât mai multă experiență”, explică Florina. De altfel, principala lecție pe care a deprins-o din această primă activitate în piața muncii a fost aceea de a fi cât mai flexibil și adaptabil „pentru că situațiile sunt diferite, oamenii sunt diferiți, la fel și copiii și nevoile fiecăruia în parte. Cred că e important să reușești să te adaptezi tuturor acestor aspecte, indiferent de loc”, consideră managerul.
După un an petrecut la catedră, a lucrat la o clinică medicală, însă dorința sa cea mare era de a se angaja în cadrul Connex, la momentul respectiv considerat un employer of choice. „În 2002, soțul meu deja lucra în companie. Un an mai târziu m-am angajat și eu. Eram doi studenți care terminam cu examenele și intram într-o corporație care a fost o adevărată școală pentru noi, care a format generații de profesioniști ce acum sunt răspândiți peste tot în piață”, spune Florina.
Primul său job în cadrul a ceea ce avea să devină Vodafone a fost acela de a activa contracte. Iar ulterior, lucrurile s-au întâmplat firesc în următorii 16 ani. De la agent a ajuns team leader, iar apoi manager și ulterior head of customer, care a coordonat apoi departamentul de managementul riscului și colectarea de debite, iar ulterior a preluat departamentul de suport al operațiunilor cu clienți, ce include mai multe zone, precum transformarea digitală, canalele alternative, forecast, planning și project management.
„Mulți ani am activat în zona de suport pentru clienți, mi s-a părut că este cheia pentru a crește, pentru că odată ce înțelegi care este nevoia clientului, te ajută foarte mult să ai o imagine de ansamblu a direcției încotro merge acesta. Ce a funcționat pentru mine în toată această perioadă și ce m-a ajutat cel mai mult a fost structura. Mai mult, cred că este foarte importantă integritatea pentru că stă la baza formării încrederii. Ulterior acesteia, poate exista o relație funcțională. În rest, m-am bazat pe principiile mele de adaptabilitate, de asumare, dar și de autenticitate. Cred că doar așa poți construi reciprocitate”, explică Florina Dobre.
Un exemplu în acest sens de care managerul își amintește este momentul în care a fost abordată de Apple pentru un rol în headquarter-ul din Europa, în urmă cu câțiva ani. „Deși căutam o schimbare și eram interesată de o mutare internațională, mi-am dat seama că eram într-un context personal și profesional nefavorabil unei schimbări. Însă în tot procesul am fost deschisă și onestă și le-am explicat că «it comes both ways”, adică nu este doar ceea ce vă pot oferi eu vouă, ci și ce-mi puteți oferi voi mie”, povestește Florina.
De la retail la e-grocery
O provocare pe care Florina Dobre a acceptat-o, în schimb, cu brațele deschise a fost aceea de a se alătura Carrefour în poziția de Director Customer Operations and Experience, în 2019. „Am făcut-o știind că aveam mulți ani în spate în telecom, limbajul meu era format în zona aceea și voiam să experimentez și în alte industrii. Propunerea Carrefour de a dezvolta o cultură centrată pe client, de a pune bazele unui nou departament și de a coordona toată această transformare m-a făcut să mă alătur imediat. Cum Carrefour este o companie orientată către dezvoltare și învățare a fost foarte natural pentru mine să mă integrez și nu am simțit această trecere, de la telecom la retail, ca fiind bruscă”, explică Florina.
Se întâmpla chiar cu câteva luni înainte de debutul pandemiei de COVID-19 și, deși pentru mulți ar fi fost o adevărată provocare să formeze o echipă nouă în acel context, total remote, pentru Florina aceasta a fost o adevărată oportunitate de a-și pune la bătaie toate cunoștințele dobândite de-a lungul anilor. „Sunt mândră că am reușit să facem tot ce ne-am propus și poate chiar mai mult. Chiar azi am primit un screenshot cu o recenzie bună de la un client și l-am dat mai departe echipei care se ocupă în continuare în cadrul Carrefour. Aceasta e cea mai mare realizare, de fapt. Când vezi că lucrurile îți sunt recunoscute de cei la care ai vrut să ajungi. Și să îți vezi echipele crescând”, adaugă managerul.
Florina Dobre consideră că este important ca toți membrii unei echipe, dacă își doresc, să poată crește și să aibă toate uneltele în acest sens. „Unii manageri poate că vor să-și țină oamenii cât mai aproape, dar nu cred că este eficient pe termen lung. Atâta vreme cât cineva își dorește să crească și nu este lăsat să o facă, fie pentru că performează bine în acel rol sau pentru că nu este confortabil pentru altcineva, acea persoană nu va fi fericită la locul de muncă. Și contribuie mult mai mult în organizație dacă este lăsată să arate ce poate, de aici vine de fapt inovația, nu de la tine, ca manager. De aceea mă întorc la integritate, care creează încredere. Oamenii trebuie să aibă încredere să-ți spună ce cred, să-ți spună că au greșit și, mai ales, să îți spună când tu ai greșit. Ce mai înveți dacă nu admiți lucrurile astea sau dacă nu ai o comunicare liberă încât oamenii să îți poată spune toate aceste lucruri?”, se întreabă Florina.
Tocmai de aceea, Florina spune că stilul său de management diferă în funcție de context și de companie. În cel mai recent rol al său, acela de CEO al platformei de e-grocery Bringo, pe care l-a preluat în luna noiembrie a anului trecut, consideră că are un stil de management adaptat. „Eu am o relație deschisă și informală cu colegii mei. Fiecare companie e formată din oameni, unii au nevoie de mai mult ajutor, alții de mai puțin. Din nou, trebuie să te adaptezi fiecărei situații și fiecărei companii. La Bringo am găsit o echipă extrem de pasionată de ceea ce face, de la care am învățat multe lucruri și continui să o fac. Eu sunt aici pentru a le facilita lor lucrurile de care au nevoie pentru a-și face treaba cât mai bine și să se simtă bine făcând-o”, spune Florina.
De altfel, din prima zi în care a venit în companie, ea le-a spus oamenilor din echipă că le admiră modul de business și își dorește să onoreze ce au reușit până acum și împreună să remodeleze acest business, care are un potențial mare, dar care se află într-un context economic din ce în ce mai dificil. „Iar în acest caz, nu mai puteam continua să facem lucrurile pe care le făceam în urmă cu patru ani, pentru că nu mai e fezabil. Consumatorul nu mai e același, viața este alta. Trebuie să inovezi ca să crești, trebuie să ții pasul, nu merge din inerție”, spune CEO-ul.
Pentru Florina, Bringo îmbină perfect cele două mari aspecte primordiale din experiența sa profesională – zona de operațiuni clienți, experiență și interacțiune cu cea de tehnologie, automatizare și digitalizare. „M-am bucurat mult pentru această oportunitate pentru că dacă era să fac o schimbare la momentul respectiv, aceasta era, nu m-aș fi văzut făcând altceva”, consideră managerul.
La aproape un an de la preluarea conducerii platformei de e-grocery, Florina vorbește despre momentele-cheie care au dus Bringo în punctul de azi: lansarea Bringo Mall, atingerea pragului de 37 de orașe active, un număr mediu zilnic de comenzi de până la 4.500 și atingerea pragului de un milion de comenzi livrate în acest an, mult mai devreme decât în 2023. „Când am preluat funcția, contextul era, și continuă să fie, plin de provocări. Dar în orice provocare există și o oportunitate. Oportunitatea pe care eu am văzut-o a fost de a remodela un business frumos pe o nișă cu un potențial mare. Este greu să păstrezi leadershipul într-un astfel de context, dar nu imposibil”, spune Florina.
Echipa Bringo a ajuns la o sută de persoane, fără a include livratorii și personal shopperi, Florina având în subordine directă șase departamente. De altfel, dacă este ceva ce ar vrea să îmbunătățească la performanța ei profesională este partea de delegare. „Aici mai pot lucra. Nu vine din lipsă de încredere, din contră, am foarte mare încredere. Dar de multe ori mă uit la volumul de muncă și nu mai deleg. Pentru că țin foarte mult ca toți colegii mei să aibă un echilibru între viața personală și cea profesională, este important să se deconecteze și să vină cu mintea limpede la job”, explică Florina.
Cum își păstrează ea acest echilibru? Managerul spune că își petrece majoritatea timpului liber alături de familie, „între nevoile unei fiice adolescente proaspăt liceene și a unui preadolescent de zece ani”, în excursii și vacanțe, iar atunci când fizic nu o poate face, evadează cu ajutorul unei cărți bune, fie de beletristică, fie de business sau dezvoltare personală.
Ar schimba ceva în traseul profesional? Absolut nimic, spune Florina, pentru că asta ar însemna să nu fi cunoscut nicio persoană sau niciun loc cu care a interacționat de-a lungul timpului. „Nu am avut niciun plan, tot ce mi s-a întâmplat a venit natural. Ce am făcut a fost să-mi fac treaba cât mai bine. Și am fost norocoasă, pentru că tot ce am făcut a fost din pasiune. Cred că e important să ne relaxăm, odată ce ai o relaxare în momentul în care faci un anumit lucru, îți facilitează și un soi de creativitate. Și automat devii mai bun în ceea ce faci. Făcând bine, atragi bine”, încheie Florina Dobre.