Ciprian Moldoveanu, leadership de nouă generație sub semnul continuității
Cu un parcurs profesional sinonim cu businessul de familie, Ciprian Moldoveanu face parte din noua generație de antreprenori care mizează pe încredere și transparență, deși conduce operațiunile Nordic Food din mijlocul echipei. Revenit la conducerea companiei după o pauză de trei ani, executivul pariază pe puterea echipei, pe flexibilitate și pe adaptabilitate în drumul spre creștere. 
Ciprian Moldoveanu face parte din categoria managerilor care au crescut odată cu businessul. Avea doar opt ani când tatăl său a fondat afacerea Nordic Food și, pentru că firma era practic unde era și tatăl său, Ciprian a fost parte din business încă de la momentul zero. Cu toate acestea, când vine vorba despre traseul său profesional spune că nu a ales compania de familie, ci industria.
„Am fost întotdeauna pasionat de IT și atunci am cochetat cu ideea de a urma cursurile facultății de automatică, urmând modelul unchiului meu, sau la contabilitate și informatică de gestiune, unde aș fi putut să fac o meserie din pasiunea mea. Am avut însă o discuție cu mama, care m-a întrebat dacă nu aș putea păstra zona de IT ca hobby. Și atunci, pentru că industria bunurilor de larg consum îmi era extrem de familiară, îmi plăcea efervescența vieții tatălui meu și faptul că, prin prisma businessului, avea oportunitatea să călătorească foarte mult, am ales să merg la Facultatea de Comerț din cadrul ASE”, își amintește Ciprian.
Deși oficial zona IT ar fi trebuit să rămână un hobby, primul job al lui Ciprian în cadrul companiei a fost chiar cel de IT Manager. „Am avut oportunitatea de a fi martor al tuturor fazelor de dezvoltare a businessului. Am călătorit cu tatăl meu și asociații lui, am cunoscut partenerii de business, am fost la expoziții și târguri. Implicarea mea în mod activ a venit însă când aveam 16 ani și m-am angajat ca IT manager, rol pe care l-am ocupat pentru mai bine de 11 ani”, explică Ciprian.
Dacă zona de IT a fost ceva natural, odată asumat faptul că va rămâne în businessul de familie, Ciprian a îmbrățișat fiecare oportunitate care a apărut din dorința de a învăța și de a contribui la creșterea afacerii. „Privind în urmă, nu aș putea spune că a fost un parcurs bine stabilit. Însă, odată ce am decis că vreau să rămân în organizație, evident, planul a început să prindă contur. Cred însă că ceea ce a făcut diferența a fost deschiderea pe care am arătat-o în fața fiecărei oportunități. Chiar și faptul că am redevenit director general este o oportunitate pe care am acceptat-o pentru că am sesizat nevoia de a fi mult mai rapizi în decizii și de a mișca lucrurile mult mai repede. Într-un business antreprenorial trebuie să fii flexibil și cred că această flexibilitate este unul dintre elementele esențiale care deosebesc companiile antreprenoriale de multinaționale”, subliniază Ciprian.
Preluarea ștafetei la conducerea businessului
De la momentul în care a semnat contractul pentru primul job în cadrul Nordic Food și până la momentul preluării rolului de director general au trecut 19 ani, timp în care Ciprian a fost expus la roluri și contexte diferite de business. „Cred că cele mai multe lecții le-am învățat în perioada în care am ocupat rolul de Food Service Director. Însă fiecare poziție a avut un rol important în formarea mea și cred că, atunci când ești la început în business, ai mai multe lucruri de învățat”, este de părere Ciprian.
Deși la momentul preluării ștafetei businessul Nordic avea o cifră de afaceri de peste 240 de milioane de lei, Ciprian spune că nu a simțit o schimbare majoră în ceea ce privește responsabilitatea resimțită vizavi de business. „Tranziția a fost cât se poate de naturală. Înainte de acest moment, tatăl meu lipsise din companie din cauza unor probleme de sănătate, asociații tatălui meu au decedat și rolul lor a fost preluat de moștenitori și cred că la acel moment am simțit cel mai mare transfer de responsabilitate către mine”, explică Ciprian.
Tranziția între generații și felul în care compania a reușit să mențină stabilitatea au fost reușite pe care Ciprian le-a avut împreună cu tatăl său și cu organizația. A fost un proces construit pas cu pas, bazat pe încredere reciprocă și dorința de a duce mai departe ce s-a făcut bine.„Numărul companiilor care reușesc să finalizeze cu succes acest schimb de generații nu este mare, așa că mi-am dorit foarte mult să fie un proces natural și care să se întâmple în modul corect. Cu siguranță a ajutat și relația pe care o am cu tatăl meu, care nu a ținut cu dinții de ce a creat, așa cum au procedat alți antreprenori din generația lui, dar și faptul că am avut partea de tranziție de care aminteam mai devreme”, adaugă executivul Nordic Food.
Consolidarea echipei, prioritatea numărul 1
Primul obiectiv după revenirea la conducerea companiei a fost consolidarea echipei. În acest sens, prima schimbare importantă a fost cea a managerului de HR, un rol esențial pentru etapa următoare. Împreună am gândit noua structură a organizației și am pus bazele unui proces de consolidare a culturii interne, în direcțiile clare pe care le-am stabilit pentru următorii ani. A fost un pas necesar pentru a alinia echipele, a aduce coerență în decizii și a crea un mediu în care performanța și colaborarea merg mână în mână. „Apoi, am pus foarte mult accent pe comunicare și am inventat o grămadă de momente ca să îmbunătățim comunicarea atât la nivel intern, cât și în relația cu partenerii de business. Parte din această strategie a fost și procesul de rebranding, care a venit la pachet cu un sediu nou, website-uri noi etc.”, explică el.
Odată ce primul obiectiv a fost atins, Ciprian a trecut în etapa de delegare de responsabilități, astfel încât compania să fie mai rapidă și mai eficientă. „Acesta era unul dintre lucrurile pe care îmi doream să le facem diferit la nivel de organizație. Cred că generația tatălui meu a fost metaforic vorbind cu «munca și sudoarea», în timp ce rolul noii generații de lideri este să ducă lucrurile la următorul nivel. Ei au fost obișnuiți să facă absolut tot și nu au obișnuința de a delega pentru că nu aveau cui să delege. Însă apare un moment în care te vei bloca. Ca să treci la nivelul următor trebuie să începi să delegi și cred că aceasta este o caracteristică a generației actuale de antreprenori”, adaugă el. De altfel, însușirea acestei necesități vine la pachet și cu o abordare matură când vine vorba despre posibilitatea de a greși.
„Greșeala este o etapă, un proces de îmbunătățire și de învățare. Dacă cineva repetă o greșeală, înseamnă că nu învață din ea și atunci trebuie să identifici motivul pentru care nu învață, pentru că există varianta ca el să nu vrea să învețe sau să nu poată”, explică managerul Nordic.
Tocmai de aceea Ciprian este genul de manager care lucrează cot la cot cu oamenii din echipă. „Eu cred că rolul unui lider este de a inspira și ca să poți inspira trebuie să existe un transfer de încredere. Cum poți face acest lucru? În primul rând, trebuie să-ți placă munca cu adevărat și trebuie să fii flexibil. Cred însă că dacă nu îți place munca cu adevărat și faci un lucru doar pentru o oportunitate punctuală nu vei avea succes”, completează Ciprian.
Desigur, sunt și situații în care tocmai această dorință de a lucra împreună cu oamenii din echipă este privită ca micro management, însă din punctul său de vedere este doar o etapă de a înțelege clar direcția. „În momentul în care văd că lucrurile au început să funcționeze și că lucrul împreună devine din ce în ce mai puțin necesar, încep să deleg. Revenind însă la ideea de lider, ca să-i poți inspira pe oameni trebuie să ai o viziune clară, în care să crezi cu adevărat. Și dacă mă raportez la momentul actual, cred că trebuie să ai foarte multă disciplină financiară”, adaugă executivul Nordic.
„Antreprenoriatul este o alegere”
Deși întreaga sa carieră este sinonimă cu businessul Nordic și sunt multe alegeri pe care le-ar face diferit acum, singurele lucruri majore pe care Ciprian le-ar schimba dacă ar avea ocazia ar fi menținerea unui echilibru constant între business, familie și sport și o mai bună prioritizare. „Cred că aș balansa puțin diferit lucrurile și aș încerca să-mi aleg mai bine luptele. Am învățat această lecție în trecut și chiar dacă sunt din nou la început de drum în rolul de General Manager, după o pauză de trei ani, sunt mai atent la acest echilibru. Din perspectiva businessului, aș lua deciziile mai repede, cu siguranța și claritatea pe care le am astăzi.”
În ceea ce privește planurile actuale de business, unele lucruri rămân constante pentru Ciprian. „Prioritatea mea este din nou echipa. Practic, sunt doar patru luni de când am revenit la conducerea businessului și obiectivul meu este să consolidez echipa și businessul. Rolul nostru actual este să gândim un plan de business care să răspundă la toată această incertitudine și va trebui să lucrăm din aproape în aproape. E încă prematur să vorbesc despre așteptări din punctul de vedere al businessului. Ca principii, vrem să ne consolidăm zona de profitabilitate și să menținem volumele pe care le-am avut anul acesta. Venim după doi ani dificili, însă 2025 a fost un an bun – profitabilitatea s-a îmbunătățit semnificativ și la nivelul cifrei de afaceri avem un plus de 20% față de anul anterior”, adaugă executivul Nordic.
Un rol important în ecuația de creștere îl are și setul de valori după care se ghidează în business. „În primul rând, m-aș opri la integritate și onestitate. Sunt un tip care pune foarte mult preț pe aceste valori pe toate planurile. În plus, îmi place să inovăm și asta se declină în orice aspect al businessului. Și cred că important este și optimismul. Pentru un antreprenor, dacă nu ai o doză mare de optimism, nu ai cum să reziști, mai ales în contextul ultimilor cinci ani. Cred că antreprenoriatul nu este pentru oricine. Dacă nu ești construit să-ți asumi riscuri, să poți trăi cu incertitudinea și nu ai o doză de optimism și foarte mult curaj, nu ar trebui să fii antreprenor”, concluzionează Ciprian.








