e-Mobility Rentals, un prim pas către mobilitatea urbană sustenabilă
e-Mobility Rentals a luat naștere în 2022, din dorința de eficientizare a procesului de încărcare a vehiculelor electrice. Compania a dezvoltat propria tehnologie și a achiziționat o flotă de mașini, atrăgând repede interesul jucătorilor de pe zona de livrări. După un an de activitate, Alex Vasiliu, CMO al e-Mobility Rentals, vorbește despre importanța mobilității electrice și despre planurile de expansiune ale companiei.
e-Mobility Rentals a introdus pe piața locală un sistem inedit, destinat în principal – dar nu numai – companiilor specializate în livrări. Mai exact, compania oferă în sistem de leasing vehicule electrice de mici dimensiuni dotate cu baterii ce pot fi schimbate în mai puțin de un minut în oricare din stațiile deschise în acest scop. „Ne-am întrebat cum putem să eficientizăm acest proces de încărcare a vehiculelor electrice, cum îl putem transforma într-unul care să fie sustenabil și eficient în același timp, dar să fie și cât de cât apropiat de ceea ce se întâmplă pe zona de combustibil fosil”, explică Alex Vasiliu, CMO al e-Mobility Rentals.
„Așa s-a născut ideea de baterie interschimbabilă, și întreg procesul de mașini adaptate acestor baterii, ca noi să putem elimina tot ce ține de timpul de încărcare a bateriei, tot ce ține de partea de a căuta o stație de încărcat, de a-ți rezerva locul, de a spera că funcționează. Am eliminat absolut toți acești factori prin simplul fapt că te duci la un dulap de schimb baterii, swap station, cum îl numim noi, și prin simpla deschidere a unei aplicații și apăsarea unui buton, în 30 de secunde ai 50 de kilometri extra”, punctează managerul. În momentul de față, compania operează în București zece swap stations. Aceste stații deservesc 120 de vehicule care lucrează 24 din 24 pe străzile din Capitală.
Începuturile unei afaceri de succes pot fi adesea neobișnuite, iar în cazul e-Mobility Rentals a fost nevoie de o soluție inovatoare. „Noi am pornit din nevoia de infrastructură, după care am achiziționat flotele de vehicule electrice pe care le-am modificat ulterior, dar fără o consultanță exactă pe un domeniu anume în care ar fi fost nevoie de tranziția către vehicule electrice“, explică Alex Vasiliu. Încă de la început, viziunea lor a fost una amplă, gândind servicii care pot servi mai multor tipuri de businessuri. Eforturile lor s-au concentrat pe dezvoltarea unei soluții de tranziție ușoară către vehicule electrice pentru proprietarii de flote.
„Știam că avem o soluție eficientă și ar reprezenta o tranziție ușoară pentru cei care au deja flote de vehicule și ar vrea să facă o tranziție către vehicule electrice, având totuși o flotă la fel de eficientă precum cele pe combustie“, explică el. Investiția inițială a fost de două milioane de euro, însemnând partea de achiziție flotă, customizarea mașinilor, personal, parking, aplicație mobilă, și mai ales conceptul original, pentru că vorbim de tehnologie originală atât pentru baterii, cât și pentru swap stations. „Am fost prezenți la Micromobility Amsterdam și la Tomorrow Mobility Barcelona, care sunt unele dintre cele mai mari evenimente pe mobilitate, micromobilitate și mobilitate electrică din Europa, unde conceptul nostru cu o baterie care să meargă pe mai multe tipuri de vehicule, nu doar pe un singur vehicul, s-a dovedit a fi unic în Europa”, punctează reprezentantul e-Mobility Rentals.
Concentrarea pe sectorul livrărilor a fost crucială pentru ei. Un punct de cotitură în afacere a fost semnarea unui parteneriat cu o companie importantă. „Primul contract... a venit el la noi“, povestește Alex Vasiliu. „Am reușit în 2023 să începem cu cei de la Glovo un program-pilot, de trei luni, în care am operat cu 20 de vehicule, prin care le-am demonstrat eficiența. Ulterior, am semnat un contract de lungă durată cu ei, fiind astăzi partenerii noștri de casă, în condițiile în care peste 80% din flota noastră este operată de cei de la Glovo“, adaugă el.
Parteneriatul cu firma de livrări s-a concretizat, până acum, în 8.000 de schimburi de baterii, adică peste 800000 km făcuți în București. „Pe partea de decarbonizare, vorbim de peste 120 de tone de dioxid de carbon pe care le-am salvat“, adaugă CMO-ul e-Mobility Rentals. Pe lângă Glovo, e-Mobility Rentals are în prezent contracte și cu alți clienți independenți, cifra de afaceri în perioada august–decembrie 2023 ridicându-se la 700.000 de lei, în vreme ce profitabilitatea a atins valoarea de 56%.
Consolidarea e-Mobility Rentals, principalul obiectiv
Planurile pentru 2024 se referă, în principiu, la scalarea businessului în România. Țintele setate pentru acest an sunt creșterea flotei la o mie de vehicule, intrarea pe piața a încă patru orașe-cheie din țară, precum și dezvoltarea rețelei de swap stations. „Eu vreau să rămân optimist, face parte din targetul nostru pentru 2024 să mergem pe o investiție reală de zece milioane de euro. E un prag maxim pe care îl urmărim și ne-ar ajuta să scalăm la nivelul la care o cere piața. În momentul de față, avem cereri, am putea să ne extindem la cele o mie de vehicule, și mâine dacă le-am avea, avem deja clienți disponibili și absolut totul este pus pe masă, trebuie doar să venim noi cu soluția.”
În ceea ce privește expansiunea pe alte piețe europene, relațiile create pe piața locală ar urma să joace un rol extrem de important, după cum explică Alex Vasiliu. „În Europa ne dorim să mergem pe modelul de francizare la care lucrăm deja și să scalăm în funcție de zonele în care avem parteneri, pentru că avem un astfel de exemplu în cei de la Glovo, care sunt prezenți pe plan european. Avem recunoaștere de la sediul lor central, avem și OK-ul lor de a merge mai departe și în celelalte țări unde sunt ei prezenți, unde ne pot prezenta oferta pentru că au cifrele din România și le pot prezenta colegilor. Au foarte mulți parametri pe care îi pot arăta acestora și implementarea ar fi foarte simplă, având deja relația cu noi de peste un an. În România, cei de la Kaufland ne ajută foarte mult pe partea de infrastructură, pentru că avem aceste stații de swap montate în parcările lor; ei deţin huburile electrice în care tu ai și stații de încărcat auto, ai și dock de biciclete, de ride sharing, dar ai și swap-ul nostru. Așa vrem să ne dezvoltăm și în țară, dar și în cazul Europei. Este un factor-cheie. Unde există Kaufland și Glovo, ar fi un plus pentru noi, pentru că în țara respectivă, mai ales pentru un viitor francizat, venim și cu clientul și cu infrastructura la pachet”, adaugă el. Privind și mai departe, compania își dorește să „închidă” tot circuitul de mobilitate urbană prin crearea unui ecosistem care să funcționeze global, pentru tot ce ține de vehicule pe două, trei, patru, sau zece roți.
e-Mobility Rentals prioritizează în prezent piața de B2B, fiind cea pe care s-a lansat și pe care, în momentul de față, e cel mai ușor să scalezi, existând deja flote și cifre mult mai mari. Cu toate acestea, Alex Vasiliu este părere că și zona B2C, în special cu partea de ride sharing sau carpooling, reprezintă o soluție mai ales pentru marile aglomerații urbane, unde compania poate veni cu vehicule specializate. „Suntem în plin proces de înregistrare a mărcii, a ecosistemului și a tehnologiei. Dar nimic nu e sigur din acest punct de vedere. Pentru noi, important e că avem acest avans în piață și suntem operaționali, avem clienți, începem să avem notorietate. Încercăm să acoperim cât mai multă cotă de piață, și de acolo, da, să spunem că asta ne va asigura pe viitor, pe lângă tot ce o să vină pe partea de atestate”, concluzionează Alex Vasiliu.