Amigo & Intercost, slalom printre provocările pieței de distribuție
Pe o piață de distribuție în continuă mișcare, Amigo & Intercost, business pornit în urmă cu mai bine de 30 de ani, reușește să își dezvolte în mod constant portofoliul și chiar să își extindă aria de acoperire. Iar cum apetitul românilor pentru băuturi alcoolice rămâne extrem de ridicat, acesta fiind principalul segment distribuit de Amigo & Intercost, cifra de afaceri a reflectat acest lucru.
Fondată în 1992 de antreprenorul Tibor Becze, Amigo a fuzionat în anul 2000 cu firma competitoare Intercost, formând astfel Amigo & Intercost, entitate specializată în distribuția de băuturi alcoolice și non-alcoolice. În prezent, aceasta este cea mai mare ramură a grupului Amigo și operează în șase județe: Harghita, Covasna, Brașov, Neamț, Bacău și Alba, având puncte de lucru în orașe precum Miercurea Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Sfântu Gheorghe, Piatra Neamț, Alba Iulia sau Bacău. Portofoliul companiei include atât mărci proprii, cât și branduri ale unor producători locali și internaționali de băuturi, precum Vincon, HEINEKEN, Cricova, Angelli, Cramele Recaș, Jidvei, Alexandrion și Prodal’ 94. Cifra de afaceri a Amigo & Intercost a înregistrat în 2024 un avans de un procent și jumătate, în vreme ce profitul net a scăzut cu 20% față de anul precedent, unul dintre motive fiind impozitul de 1% aplicat cifrei de afaceri, acesta ridicându-se la 3,7 milioane de lei. În ceea ce privește evoluția numărului de angajați, acesta a scăzut cu 6% față de 2023, în principal din cauza renunțării la proiectele-pilot reprezentate de punctele de lucru Sibiu și Alba. Mai trebuie menționat și că Amigo & Intercost a finalizat, anul trecut, un proiect de investiţii de aproximativ trei milioane de euro în construcţia unei fabrici de băuturi spirtoase în Miercurea Ciuc.
Când vine vorba despre segmentarea vânzărilor pe canale de vânzare, împărțirea vânzărilor între retailul tradițional și cel modern este una cât se poate de clară: 99% din vânzările Amigo & Intercost se realizează încă prin canalul de comerț tradițional, doar 1% efectuându-se prin retailul modern/IKA. În ceea ce privește strategia adoptată, aceasta a presupus mai ales expansiunea pe orizontală – vizând teritorii geografice noi, spun reprezentanții companiei. Aceștia explică faptul că un accent semnificativ a fost pus și pe segmentul de importuri, pe care compania l-a îmbogățit cu noi colegi activând la nivel național, respectiv cu un portofoliu mereu în diversificare. „Producția proprie de băuturi spirtoase, prin fabrica Amigo, precum și rețeaua de magazine proprii Amigo constituie întotdeauna elemente-cheie la nivelul strategiei noastre de business, beneficiile pe care ni le oferă sinergiile din cadrul Amigo Group având un rol esențial în dezvoltarea pe care o vizăm”, adaugă aceștia.
Legislația dă bătăi de cap businessurilor locale
Cele mai mari provocări pe care compania le-a întâmpinat recent au provenit din zona legislativă. Taxa pe zahăr, TVA 19% vs 9% pentru băuturile răcoritoare, Sistemul de Garanție-Returnare, cota de impozitare 1% – toate au avut impact în cash flow și, desigur, în vânzări și profitabilitate, explică reprezentanții companiei. „Am optimizat toate aceste aspecte prin renegocieri cu banca pe zona de cash flow, printr-o atenție accentuată acordată cheltuielilor, prin sisteme recalibrate corespunzător și prin implicarea exemplară a echipelor noastre.” În ceea ce privește Registrul RO e-Factura și Sistemul RO e-Transport, aceștia spun că au constatat reticența jucătorilor din piață în implementare, ceea ce demonstrează că piața românească nu este pregătită pentru schimbări de acest gen. „Riscul de piață nu este neglijabil, prin urmare, însă lucrurile par să intre treptat pe un făgaș normal”, adaugă aceștia. Mai mult, anul trecut compania a lucrat intens cu partenerii pentru a implementa automatizările necesare în vederea operării optime în Registrul e-Factura și Sistemul RO e-Transport. De asemenea, operațiunile de logistică au fost digitalizate în toate județele unde Amigo Group activează, pentru a face față schimbărilor.
Tarifele, motiv de îngrijorare pentru distribuitori
Haosul comercial declanșat de politica protecționistă a administrației Trump produce efecte și la mii de kilometri distanță, iar relația dintre Statele Unite și Uniunea Europeană în ceea ce privește tarifele poate influența semnificativ costul materiilor prime sau pe cel al produselor finite. Prin urmare, există o reală îngrijorare în acest sens, accentuată și de lipsa de predictibilitate demonstrată deja în mai multe rânduri de deciziile schimbate peste noapte de către cei de la Washington. Reprezentanții Amigo & Intercost spun că urmăresc cu atenție schimbările bruște și frecvente care se produc în zona taxelor vamale la nivel internațional, căci ele pot avea impact asupra importurilor (materii prime și materiale, produse finite), ceea ce s-ar putea traduce în modificarea costurilor de producție sau achiziție și schimbări în lanțurile de aprovizionare. „Din păcate, predictibilitatea este extrem de scăzută, iar o măsură de siguranță relevantă considerăm că este aceea de a crește gradul de adaptabilitate la noile realități care se derulează cu o viteză uluitoare. Rapiditatea cu care ne adaptăm la schimbări – aceasta pare a fi cheia”, spun reprezentanții companiei.
Piața locală de distribuție, element-cheie pentru dezvoltarea economică
Piața de distribuție din România este încă semnificativă, esențială pentru economia României, consideră reprezentanții Amigo & Intercost. „Jucătorii sunt vechi, experimentați, trecuți prin numeroase crize de-a lungul zecilor de ani. Ne cunoaștem cu toții, suntem concurenți și simultan colaboratori, exploatând în mod win-win, prin proiecte comune, oportunitățile de business pe care le identificăm. Iar acest atu îi conferă reziliență pieței, deși ne confruntăm toți cu incertitudini și bariere, instabilitate politică și război la graniță: rămâne să ne concentrăm intens pe adaptabilitate și inovație, factori-cheie de succes în aceste vremuri complicate”, încheie aceștia.





