Agilitatea, atributul care face diferența pe piața logistică din România
Pe o piață dinamică, cu multiple provocări venite din volatilitatea economică și contextul geopolitic, dar și cu oportunități uriașe, agilitatea face diferența. Despre agilitate vorbesc și reprezentanții Raben Logistics România, companie pentru care piața locală joacă un rol strategic în rețeaua logistică europeană a grupului, dar și un hub regional pentru Europa de Sud-Est. 
Pentru Raben Group, operator olandez care oferă servicii complete TFL, 2024 a fost un an al „echilibrului între creștere și consolidare”. Deciziile strategice luate – extinderea rețelei, parteneriate noi, investiții în digitalizare – au fost bazate pe nevoile concrete ale clienților. De altfel, compania mizează pe principiul potrivit căruia „dacă echipa e bine pregătită și motivată, rezultatele vin natural”. Grupul, cu peste 170 de filiale proprii în 16 țări europene (Austria, Bulgaria, Cehia, Estonia, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Polonia, România, Slovacia, Elveția, Ucraina), a înregistrat venituri de 2,2 miliarde de euro pe parcursul anului trecut, an în care a bifat și extinderea pe piața din Elveția.
Pornind ca o mică afacere de familie, Raben gestionează acum aproximativ 2.000.000 de metri pătrați de spațiu în depozite și trimite zilnic 11.000 de camioane pe drumuri. În ceea ce privește România, compania are conexiuni directe zilnice către mai bine de zece țări europene, devenind lider regional în cadrul Grupului Raben și având „responsabilitatea de a menține un echilibru între cererea locală și conectivitatea internațională”.
„În România, am înregistrat o creștere semnificativă a volumului de mărfuri în 2024, ceea ce ne-a impus să fim proactivi. Am extins capacitatea de transport, am adăugat rute internaționale și am optimizat procesele interne. Unele dintre depozitele noastre s-au extins pe suprafețe mai mari pentru a susține volumele în creștere. Depozitul din București, de exemplu, și-a mărit volumele cu peste 30%. Credem că rolul unui lider nu este doar să răspundă, ci și să anticipeze – și exact asta ne-am propus să facem”, declară Cătălina Zamfir, International Road Network Manager, și Flavius Creț, Regional Manager în cadrul Raben Logistics România.
Investiții în dezvoltare
În acest moment, harta logistică a Raben România include zece huburi-cheie, în București, Cluj-Napoca, Brașov, Timișoara, Oradea, Sibiu, Baia Mare, Craiova, Buzău și Roman. Compania urmărește constant datele operaționale și oportunitățile de dezvoltare, având în focus zonele cu potențial de creștere, extinderea infrastructurii fiind întotdeauna pe radarul companiei. „Multe dintre depozitele existente și-au crescut sau își vor crește capacitatea de operare prin extinderea efectivă a suprafețelor, nevoie datorată creșterii volumelor. Cu siguranță vom crește și numărul depozitelor din România”, explică reprezentanții companiei.
Pentru a-și asigura dezvoltarea la nivel local și consolidarea României drept hub regional pentru Europa de Sud-Est în cadrul Raben Group, compania a direcționat investițiile spre pregătirea personalului, tehnologie avansată și procese interne care să fluidizeze interacțiunea cu clienții. „De exemplu, am prioritizat formarea echipelor și implementarea unor soluții IT care ne-au ajutat să fim mai eficienți. Totodată, am deschis cel de-al zecelea depozit Raben, în Brașov, într-un spațiu de 1.600 de metri pătrați și nouă porți de acces, pentru a deservi mai bine zona și a degreva încărcarea altor depozite care preluau aceste volume”, explică executivii Raben Logistics România.
Transportul național și internațional de tip grupaj, depozitarea și soluțiile integrate sunt cele mai solicitate servicii, potrivit companiei, dar crește și numărul de solicitări pentru transportul FTL (Full Truck Load) și LTL (Less Than Truck Load). Din punct de vedere tehnologic, compania folosește TMS, WMS și aplicații proprii de track & trace (ETA – ora estimată de livrare).
„Investim continuu în digitalizare și considerăm că aceasta trebuie să vină în sprijinul oamenilor, nu să îi înlocuiască. Potențialul de creștere este semnificativ, iar soluțiile oferite atât pentru grupaj, FTL/PTL, cât și pentru servicii logistice sunt confirmate de numărul tot mai mare de clienți și solicitări primite. FMCG reprezintă o parte importantă din portofoliul nostru, aproximativ 30% din expediții sunt reprezentate de bunurile de larg consum. Este un segment care ne provoacă constant, dar și unul în care echipa noastră excelează prin flexibilitate și promptitudine”, explică reprezentanții Raben Logistics România.
Priorități pe termen scurt
Extinderea rețelei de depozite naționale este în continuare pe agenda scurtă a companiei la nivel local, la care se adaugă extinderea depozitelor – necesară datorită creșterii volumelor de marfă. Totodată, Raben Logistics România va continua și investițiile în digitalizare pentru că urmărește crearea unui ecosistem logistic performant, care să ofere clienților transparență și control, dar și eficiență și suport real în cadrul echipelor interne. „Avem în plan o creștere sustenabilă cu două cifre a volumelor procesate, susținută de extinderea rețelei și atragerea de noi clienți strategici. Dar dincolo de cifre, cel mai important pentru noi e să păstrăm echilibrul între performanță și calitatea serviciilor livrate”, explică cei doi executivi.
Care sunt particularitățile pieței locale și cum se diferențiază Raben de alți jucători din logistică și transport din România? „Credem într-o evoluție clară spre profesionalizare, automatizare și colaborare. România ține pasul cu soluțiile folosite în întreaga Europa, iar unul dintre avantajele majore pe care le are Raben este acela că activează la nivel de grup în 16 țări europene. Implicit, soluțiile și standardul de care are nevoie, de exemplu, o piață ca Germania, unde Raben este prezent, se propagă în toate țările în care grupul activează. Acest lucru duce mai departe către o educare a întregii piețe, care va solicita servicii de calitate superioară, trasabilitate și predictibilitate a costurilor. Viitorii cinci ani sună bine pentru logistica din România”, declară reprezentanții Raben Logistics România.
În prezent, piața de logistică este una dinamică, cu multe provocări venite din volatilitatea economică și contextul geopolitic, dar și cu oportunități uriașe pentru companiile care știu să se adapteze rapid, punctează reprezentanții companiei. „Suntem într-un moment în care agilitatea face diferența. Din perspectiva noastră, provocarea e să menții echipa unită și orientată spre soluții, chiar și atunci când condițiile externe se schimbă de la o lună la alta”, concluzionează Cătălina Zamfir, International Road Network Manager, și Flavius Creț, Regional Manager în cadrul Raben Logistics România.








