Parcursul businessurilor locale pe drumul sustenabilității. Insighturi de la Sustain Ability - Growing Green
Cea de-a treia ediție Sustain Ability, primul eveniment Progresiv dedicat integral sustenabilității, a avut loc pe 25 februarie 2025, la Novotel Bucharest City Centre din București, și a adus insighturi valoroase privind evoluția mediului de business local din perspectiva sustenabilității. 
Am discutat pe parcursul evenimentului despre provocările pe care companiile le-au avut de înfruntat pentru a face tranziția către o activitate cu impact redus asupra mediului din moment ce integrarea principiilor economiei circulare în afaceri se află încă în stadiu incipient nu doar în România, ci și la nivel global.
Mai mult, acest an a venit și cu o serie de provocări la nivelul businessurilor din România, prima pe lista fiind legată de raportarea corporativă în materie de sustenabilitate, directivă aflată din nou din dezbatere publică după ce Comisia Europeană a simplificat normele privind durabilitatea și investițiile UE, oferind scutiri administrative în valoare de peste șase miliarde de euro.
Sustenabilitatea în viziunea consumatorilor
Cum se traduce sustenabilitatea în viziunea consumatorilor? Antonia Stănică, Client Service Director AHA Moments, și Mihaela Alexandru, Managing Partner ToKnow, au revenit pe scena Sustain Ability cu informații valoroase despre relația dintre consumatori și sustenabilitate. Au răspuns la întrebări precum: cât de importantă este sustenabilitatea pentru români? Ce așteptări au consumatorii de la brandurile sustenabile? Cum influențează o imagine sustenabilă deciziile de achiziție? Ce trenduri și schimbări au apărut în 2025?
Sustenabilitatea începe să devină un standard și se simte nevoia de inovație din partea companiilor, este una dintre concluziile celui de-al treilea val al studiului „Percepția consumatorilor privind sustenabilitatea”, realizat de AHA Moments și ToKnow și prezentat în deschiderea Sustain Ability - Growing Green.
„În mentalul colectiv au rămas anul trecut pe primul loc hipermarketurile/supermarketurile (36%) cu nume precum Lidl, Kaufland, Carrefour și PENNY, segment de business urmat în clasament de FMCG (14%), respectiv telecom și ecomm (10%). La nivelul consumatorilor, 44% dintre aceștia consideră că adoptă un stil sustenabil, în timp ce șase din zece români susțin că sunt dispuși să își schimbe comportamentul actual pentru a fi mai sustenabili”, a punctat Antonia Stănică, Client Service Director AHA Moments.
Ce îi motivează pe consumatori să adopte un stil sustenabil? „Acolo unde există o motivație financiară, consumatorii devin mai atenți la sustenabilitate, vezi SGR. Mai mult, susțin că le oferă un sentiment de superioritate în comparație cu cei care nu au un stil de viață sustenabil, reprezentând un semn de civilizație. Însă, atâta timp cât sustenabilitatea va fi un bun de lux, puțini o vor accesa. Foarte importante în această ecuație sunt credibilitatea și simplitatea inițiativelor venite din partea companiilor”, a adăugat și Mihaela Alexandru, Managing Partner ToKnow.
În ceea ce privește Directiva privind Raportarea de Sustenabilitate a companiilor, datele de la începutul acestui an arătau că toate companiile care îndeplinesc două din următoarele trei criterii sunt obligate să raporteze pe baza acestei directive: cele care au mai mult de 50 de angajați, care au o cifră de afaceri mai mare de 50 milioane lei sau cele care au active nete totale mai mari de 25 milioane lei.
Pe data de 26 februarie însă, Comisia Europeană a adoptat un pachet de propuneri menite să simplifice normele UE în privința raportării, amânând chiar termene limită privind cerințele de raportare adresate companiilor.
„În timp ce beneficiile ESRS și CSRD sunt clare, există mai multe provocări cu care companiile se pot confrunta în implementarea acestor standarde, precum colectarea și gestionarea datelor, în special pentru companiile mari, cu operațiuni diverse, alocarea resurselor - nu doar de bani, ci și de timp și resurse umane - sau expertiza și training, companiile fiind nevoite să dezvolte sau să angajeze expertiză în raportarea ESG, ceea ce poate fi o provocare pentru organizațiile mai mici. Totodată, o altă piatră de încercare este conformitatea cu reglementările - acestea fiind în continuă evoluție - mai ales pentru companiile care operează în mai multe jurisdicții. Nu în ultimul rând, implicarea părților interesate poate fi o altă provocare, fiind vizați investitori, autorități de reglementare, clienți și angajați”, a explicat Dana Mihailă, Director ESG PwC România, în cadrul Sustain Ability - Growing Green.
Economia circulară în retail & FMCG. De unde începe schimbarea?
Rezultatele primului an de funcționare a sistemului SGR arată bine, a dezvăluit Radu Pascu, Project & Commercial Manager RetuRO SGR: trei miliarde de ambalaje colectate, peste 50% din totalul pus pe piață, și peste 20.000 de tone de sticlă colectate lunar.
„Lumea nu credea că vom atinge aceste ținte, mai ales că capacitățile de reciclare sunt limitate în România. Plasticul este ok, dar pentru restul materialelor avem provocări. Provocatoare a fost și interacțiunea cu comercianții, a fost și avem încă de-a face cu reticența, dar am ajuns la 40.000 de entități introduse în sistem. Mai mult, în sistem sunt 60.000 de ambalaje individuale specifice, este fără precedent la nivelul altor sisteme SGR”, a adăugat Radu Pascu.
Cât de mult „costă” sustenabilitatea în România? Marius Gavrea, Sustainability Manager ING Bank România, a explicat, în cadrul Sustain Ability - Growing Green, ce investiții presupun inițiativele de sustenabilitate din partea companiilor și care este câștigul ulterior al acestora. „În primul rând, apropo de obligativitatea CSRD, ca să ai ce raporta trebuie să ai inițiative de sustenabilitate. Iar ca să ai astfel de inițiative, trebuie să faci investiții în această direcție. Prin urmare, nu vorbim doar de un cost pe care să îl poți cuantifica imediat. Vorbim de o tranziție și de un progres, pe care trebuie să îl urmărim și să îl încurajăm, nu să îl forțăm”, a spus Marius Gavrea pe scena evenimentului.
Acesta a adăugat că, în afara reglementărilor, lanțul de aprovizionare este alt factor major care determină companiile să investească în direcția sustenabilității. „Observăm că acele companii care fac pasul spre sustenabilitate devin mai reziliente și mai sănătoase din punct de vedere financiar, fie că ne referim la aducerea unor investiții sau în concepte noi. Chiar dacă vorbim de un cost, pe termen lung ne așteptăm să existe multe avantaje pentru companiile care aleg această direcție”, a punctat managerul ING Bank România.
„Provocarea nu este că nu avem RVM-uri în fabrici sau universități, ci că ele lipsesc în mediul rural. Noi avem implementat un model de parteneriat cu comunitățile locale și cred că mai multe astfel de colaborări ar fi o reușită”, a adăugat Mihai Neagu, CEO Perla Harghitei & Apemin Tușnad. În cadrul Perla Harghitei, îmbutelierea a început în ambalaje de sticlă, chiar dacă la nivel de piață consumatorul alege PET-ul, un ambalaj mai ușor de manevrat din punct de vedere logistic. „Ne încăpățânăm să păstrăm și să investim în această categorie. Perla Harghitei are peste 50% market share în ceea ce privește apa minerală îmbuteliată în sticlă de sticlă. Cred că îmbuteliere la sticlă a fost prezentată ca cea mai bună propunere de inițiativă de economie circulară. Credem că este o categorie care va crește, ajutată și de apariția SGR”, a punctat Mihai Neagu.
„Ne bucurăm să vedem că ce se declară se face în ceea ce privește colectarea. Suntem prima țară din regiune care a implementat SGR. În 2024 am putut să alimentăm liniile investite cu deșeu de bună calitate din România. Sustenabilitatea creează reziliență, un push spre knowhow. Primim deșeuri cu care știm ce avem de făcut. Pentru noi a fost o ușurare că a apărut RetuRO. Economia circulară te determină să acționezi în grup, iar acest model asta face. Beneficiile sunt mai mari pentru toată lumea. Suntem într-o tranziție spre economia circulară, procesul va mai dura pentru că există constrângeri. Autoritățile sunt în urmă cu implementarea directivelor și a unui cadru transparent, iar companiile sunt în urmă cu conformarea. Este o curbă de învățare totuși, trebuie să oferim timp, să avem răbdare. Vedem că brandurile se aliniază, însă nu suntem încă acolo unde ar trebui să fim conform directivelor”, a punctat și Alina Genes, CEO GreenTech.
În ceea ce privește Kaufland România, retailerul a montat primul automat de reciclare încă din 2018, în magazinul din Barbu Văcărescu, iar în prezent rețeaua de hipermarketuri are, pe lângă infrastructura de colectare și reciclare SGR și un al doilea sistem special, dedicat ambalajelor de produse cosmetice. „23,5 milioane de euro au fost investiți de atunci din aceste automate de colectare. A fost greu, provocator, în fiecare an încercăm să aflăm ce motivează consumatorii. Iar aceștia așteptau recompense. Pe lângă garanția pe care o primesc per ambalaj, clienții noștri primesc discounturi la produse. Am construit un obicei în rândul clienților - atunci când vin la cumpărături, aduc punga cu ambalaje de reciclat și cea cu ambalajele cosmeticelor. A crescut și gradul de conștientizare, dar în continuare este nevoie de comunicare, investiții și de un efort comun din partea companiilor. De anul trecut testăm și un recycle corner în magazinul din Barbu Văcărescu pentru articole precum haine, accesorii, jucării sau ulei, tot pe bază de incentivare”, a explicat Loredana Samoilă, PR Manager Departament Corporate Affairs Kaufland România.
Sustenabilitatea la nivel de mentalitate
„Sustementalitate este conceptul care ne definește, este vorba de schimbarea mentalității cetățenilor, a companiilor și a autorităților. Sustenabilitatea nu mai este o alegere, ci o strategie și o necesitate, cea care va face diferența în următorii ani atât în strategiile companiilor, cât și în politicile internaționale de mediu și climă”, a declarat Ștefan Tudorie, Director Comercial Genesis Biopartner în cadrul Sustain Ability - Growing Green.
Genesis Biopartner a înființat prima stație de biogaz în 2011, iar anul trecut a deschis-o pe cea de-a doua. „Procesăm zilnic 150 de tone de deșeuri organice provenite din industria alimentară, HoReCa și retail. Cele două stații produc împreună 16 milioane de metri cubi de biogaz. Am investit 17 milioane de euro în stația din Cordun, este cea mai modernă din Europa de Est. Undeva la finalul verii vom finaliza alte două stații noi de biogaz, în Timișoara și în Craiova”, a declarat Ștefan Tudorie.
Impactul parteneriatelor locale asupra lanțurilor de aprovizionare
„Declarativ e simplu să creezi parteneriatele locale în România, dar în realitate e greu să construiești o relație de încredere. Carrefour România are în centrul strategiei de sortiment fresh și ultrafresh majorarea ponderii produselor românești în cifra de afaceri. Dacă vorbim despre legume și fructe aceasta pondere a crescut cu 2 puncte procentuale în valoare în 2024 și dacă vorbim despre cantitate, ponderea legumelor și fructelor românești este de circa 40% în vânzările categoriei. Este o evoluție pozitivă și vine ca urmare a mai multe proiecte - cooperative, parteneriate ultra locale (400 de producători care livrează în arealul în care produc direct către magazine), mărcile proprii precum Drag de România”, a explicat Radu Gherman, Director Achiziții Produse Proaspete Carrefour România.
La rândul său, Auchan România mizează pe puterea parteneriatelor: „Susținem producătorii locali și am dovedit-o prin marca proprie și prin proiectele Filierele Auchan. Vrem să continuăm creșterea acestor parteneriate și să ne concentrăm pe aspectul sustenabilității. Avem 94 de filiere locale și internaționale, iar componenta de calitate este cheia succesului acestor produse. Peste 85% din furnizorii noștri au o maturitate climatică scăzută. În plus, derulăm proiecte importante pe zona de mediu dar și pe zona socială, prin care încercăm să creăm o cultură a sustenabilității. Pentru un retailer transportul produselor semnifică doar 1% din emisii. Este important modul în care se face producția, energia pe care o folosim și comunicarea”, a explicat Corina Dospinoiu, Director Sustenabilitate Auchan Retail România.
În ceea ce privește Olympus România, producătorul colaborează cu peste 1.200 de fermieri pentru furnizarea materiei prime - laptele, după cum a punctat Adrian Cornea, Plant Direct Olympus România, în cadrul Sustain Ability - Growing Green. „Pentru produsele comercializate în România folosim doar lapte local. Avem ambalaje la iaurt 100% reciclabile, acum trei ani am lansat primul lapte în ambalaj rPET din piață și vrem să avem pe viitor astfel de ambalaje pentru toată sortimentația. Consumatorii sunt atenți la originea produselor și la eticheta acestora. Alte planuri de dezvoltare în direcția sustenabilității includ creșterea eficienței energetice prin investiția în panouri fotovoltaice”, a adăugat Adrian Cornea.
În cazul Carmistin, investițiile în energie verde au început încă din 2012, iar producătorul a terminat 2024 cu 18 locații și 5.200 de kilowați putere instalată. „Este un plan ambițios care a necesitat foarte multă practică și investiții pe măsură. Avem o reducere de pana la 50% a costurilor cu energia. Planul nostru este de a deveni independenți din punct de vedere energetic până în 2030”, a declarat Florin Stoica, Energy & Sustainable Manager Carmistin The Food Company în cadrul Sustain Ability.
„Supraconsum, supraproduție, prea mult plastic, prea multă poluare. Acestea sunt probleme reale în momentul de față. Provocarea numărul 1 este această nevoie de schimbare sistemică, iar provocarea numărul doi este ca această soluție e întârziată de dezinformare. În raport cu sustenabilitatea dezinformarea nu ne face rău doar pentru că ne poate aduce amenzi de până la 4% din cifra de afaceri, dar întârzie și contribuie la aceste cifre care nu ne fac cinste la capitolul deșeuri sau rată de circularitate. Doar 9% dintre românii consideră că schimbările climatice reprezintă printre cele mai importante două probleme ale societății”, a declarat Teodora Ghenciu, fondatoarea eEco.ro pe scena evenimentului.
Cum arată planurile Nestle în materie de sustenabilitate? Am aflat de la Irina Siminenco, Corporate Affairs Manager Nestle România, în cadrul Sustain Ability - Growing Green, că, pentru Nestle, „sustenabilitatea este o investiție și ne uităm constant la lucrurile bune pe care le putem implementa din alte piețe în care grupul este activ. Tocmai de aceea nu putem să tragem o linie clară între strategie Nestle România și strategia grupului. O să ne uităm la impactul asupra mediului înconjurător și modul în care ne obținem materiile prime din surse durabile. Acestea sunt pariurile noastre pentru perioada următoare. Concret, vorbim despre 1,2 miliarde de franci elvețieni investiție în agricultura regenerativă până în 2025, 1 miliard de franci elvețieni pentru susținerea partenerilor fermieri din Nescafe Plan până în 2030 și peste 3 miliarde de franci elvețieni pentru dezvoltarea de ambalaje sustenabile până la finalul anului 2025. Acestea sunt principalele direcții pe care lucrăm și ne bucurăm că sunt complementare cu ceea ce fac alți parteneri din mediul de business”, a punctat Irina Siminenco.
Inovația la nivel de ambalaje sustenabile
Pentru ca ambalajele si producțiile comerciale să fie cu adevărat sustenabile, trebuie să analizăm atât materialele folosite, cât și felul în care sunt produse și transportate. Un ambalaj ecologic nu înseamnă doar un material reciclabil, ci și un proces de producție cu impact redus asupra mediului și o logistică eficientă, a spus Călin Pascu, CEO Tiplog, în cadrul Sustain Ability.
„Tipărirea tradițională consumă multe resurse: hârtie, cerneală chimică, energie și apă. De multe ori, producem prea mult și ajungem să aruncăm broșuri, pliante sau cataloage care nu sunt nici măcar citite. Cum facem tiparul mai sustenabil? Prin ambalaje conforme cu Directiva UE PPWR, prin cerneluri pe bază de apă și LED UV, mai prietenoase cu mediul, alegând hârtie din surse responsabile, un echilibru între digital și print, tipărire la cerere, prin reducerea tirajelor și personalizare”, a explicat Călin Pascu.
Dacă vorbim despre sustenabilitate, vorbim și despre inovație. La acest capitol putem încadra și hârtia realizată din frunze, o soluție eco-friendy pentru ambalaje. În România, EMBLEMA Paper Bags a transformat această idee într-o inovație sustenabilă, producând ambalaje din hârtie obținută din frunze căzute, utilizate de branduri din fashion retail, beauty, farmaceutic, HoReCa și FMCG. Ce a stat la baza dezvoltării acestui produs?
„Am obținut finanțare europeană în 2023. Releaf Paper este un producător din Ucraina care a patentat hârtia din frunze, noi suntem importatorul. Provocările de la care a pornit au fost legată de resurse. Anual se taie peste 4 miliarde de copaci. Apoi este vorba de legislația care impune ca până în 2030 toate ambalajele să fie reciclabile, dar și despre consumatorii care își doresc produse sustenabile. Este un produs care poate face diferențierea în business în rândul producătorilor. În cifre, această inovație se traduce într-o amprentă de carbon cu 78% mai mică față de producerea unei hârtii craft, fiecare tonă de hârtie Releaf Paper salvând 17 copaci. Mai mult, dacă hârtia craft poate costa între 700 și 1300 euro per tonă, hârtia Releaf Paper are prețul de 1100 euro per tonă. Deci este competitivă și din punct de vedere preț”, a declarat Emilia Popa-Dolis, Fondator și Owner EMBLEMA Retail Solutions.
Lucian Pavel, Directorul Departamentului pentru Protecția Mediului în cadrul Klarwin, a urcat pe scena Sustain Ability să vorbească despre soluțiile de depistare a pierderilor de apă, redefinirea standardelor în filtrare, purificare și managementul fluidelor. Alături de echipa sa, ajută companiile să reducă consumul industrial de apă și energie, să valorifice resursele în spiritul economiei circulare și să respecte reglementările de mediu, contribuind activ la un viitor mai sustenabil.
„La un pahar de apă care ajunge în casele voastre, cel puțin jumătate este pierdut. În noiembrie anul trecut bazinele de acumulare erau la o capacitate de 64%. 144 de litri este consumul mediu de apă în Europa. 4% din energia globală este utilizată pentru distribuția de apă și managementul deșeurilor", a declarat acesta în cadrul conferinței Sustain Ability - Growing Green.








