Cum se îndreaptă liderul industriei locale de distribuție spre un viitor mai verde

De la activități simple precum monitorizarea și optimizarea utilizării energiei în depozitele și birourile companiei, la colectarea selectivă și reciclarea materialelor rezultate din activitatea logistică și până la proiecte mari și complexe precum producția de energie verde din panouri fotovoltaice sau electrificarea flotei de vehicule, fiecare inițiativă a Interbrands Orbico reprezintă un pas spre un viitor mai verde și bugete consistente, a spus Gabriel Decu, Supply Director Interbrands Orbico România & Orbico Bulgaria. Cum se îndreaptă liderul industriei locale de distribuție spre un viitor mai verde

Când a început Interbrands Orbico să facă primii pași în direcția sustenabilității?

Am avut întotdeauna o preocupare constantă pentru sustenabilitate și protejarea mediului înconjurător, însă pasul cel mai important în acest sens cred că a fost decizia luată în anul 2015 de a înlocui în următorii cinci ani toate cele 550 de autoturisme diesel din flota noastră cu unele cu propulsie hibridă – obiectiv pe care l-am și îndeplinit.

Care sunt cele mai importante proiecte implementate până acum și ce rezultate ați raportat?

În afară de trecerea la o flotă de mașini hibride, care a însemnat reducerea cu 30% a emisiilor de CO2generate de autoturismele pe care le utilizăm în companie, aș menționa activitatea de reciclare 100% a ambalajelor și materialelor rezultate din activitatea noastră (peste 200 tone carton și hârtie și peste 50 de tone de plastic pe care le introducem anual în ciclul de reciclare), activitate începută acum mai bine de 15 ani. Iar mai recent, proiectul început anul trecut și care este programat să fie pus în funcțiune în septembrie 2023 – sistemul de panouri fotovoltaice instalat pe clădirea depozitului nostru principal de lângă București (Domnești).

Ce a presupus proiectul instalării panourilor fotovoltaice – când ați luat decizia de a le instala, ce suprafață acoperiți cu aceste panouri, ce rezultate ați obținut până acum și care este valoarea investiției?

Mario Matic
Mario Matic, Interbrands Orbico România: O parte a viitorului este deja aici
Dacă în trecut, cu un singur magazin mare puteai acoperi un oraș, o regiune sau o zonă, astăzi, cu un singur...
PepsiCo România investește peste 2 milioane de dolari în energie verde
PepsiCo România investește peste 2 milioane de dolari în energie verde
PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, anunță finalizarea celui mai recent...

Am luat decizia de a investi în acest sistem anul trecut, în contextul nou adoptatei strategii de îmbunătățire a scorului ESG al companiei noastre. Sistemul are o capacitate de 400 kWp și va produce anual 500 MWh de energie verde, acoperind peste 60% din consumul total al clădirii. Panourile se desfășoară pe o suprafață de 3.500 mp din acoperișul clădirii, fiind instalate pe o structură specială, fără perforare, pentru a nu afecta membrana acoperișului. Planificarea, obținerea ofertelor, selectarea furnizorului, negocierile cu proprietarul clădirii au fost de durată – aproape un an de la luarea deciziei până la începutul lucrărilor; instalarea propriu-zisă și punerea în funcțiune s-au realizat în aproximativ o lună. Valoarea investiției a fost de aproximativ 400.000 euro.

orbico1

Ce economii în privința costurilor de funcționare ați reușit să obțineți în urma acestei investiții?

În afară de contribuția la reducerea amprentei de carbon generată de activitățile noastre, investiția într-un sistem de panouri fotovoltaice are și un impact direct și semnificativ în costurile operaționale, și mai specific în costul cu energia necesară operațiunilor din depozit. Avem o incintă cu temperatura controlată cu capacitate de 1.000 de paleți, operăm zeci de echipamente de depozit care funcționează pe bază de energie electrică (electrostivuitoare, reach-trucks, paletizoare automate etc), operăm în 3 schimburi ceea ce înseamnă consum ridicat de electricitate pentru iluminat – pentru toate acestea, aportul de energie generată de sistemul fotovoltaic va însemna o reducere semnificativă a facturii de electricitate. Estimarea noastră, pe care suntem siguri că o vom confirma cu date actuale, este că vom economisi aproximativ 85.000 euro / an, la prețul actual al energiei electrice (sau mai mult, dacă prețul energiei va crește).

Ce planuri aveți în această direcție pentru următoarea perioadă?

În măsura în care rezultatele acestei investiții vor fi cele scontate (și nu avem nicio îndoială că vor fi), decizia logică va fi aceea de a extinde ideea și la alte locații pe care le operăm. Avem alte două depozite regionale, în Bacău și Timișoara, plus peste 50 de puncte de lucru (depozite de cross-docking și birouri) în toată țara – pentru fiecare în parte, în funcție de consumul de energie și de specificul activității, vom decide punctual în ce măsură este oportună și eficientă o asemenea investiție.

Care este valoarea investiției în parcul auto?

Marco Höβl, Kaufland:„Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Marco Höβl, Kaufland: „Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Sustenabilitatea joacă un rol esențial pentru Kaufland și, pentru că orice viziune necesită consecvență, anul...
Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv – Back to the Future
Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv – Back to the Future
Conferința Progresiv, cel mai mare eveniment de business din piața locală de retail & FMCG, a încheiat cea de-a...

Parcul de autoturisme actual, format 100% din vehicule hibride, reprezintă o investiție de peste 6 milioane de euro. Avem un program permanent și riguros de reînnoire a flotei, care funcționează de mai bine de zece ani și prin care menținem în circulație autovehicule cu consum redus de combustibil și cu o vechime medie de sub 4 ani.

orbico2

Cât a durat tranziția spre un parc auto electric și ce economii ați realizat? Care este impactul asupra mediului?

În prezent suntem într-o fază de tranziție către o flotă complet electrică, prin decizia de a folosi autoturisme cu propulsie hibridă. Specificul activității noastre nu este deocamdată 100% compatibil cu o flotă electrică, din cauza limitărilor în ceea ce privește autonomia acestui tip de vehicule și infrastructura de stații de încărcare, una insuficient dezvoltată. Planurile noastre pe termen mediu – lung au însă în vedere electrificarea completă a flotei, atât în ceea ce privește autoturismele folosite în scop de business, cât mai ales autoutilitarele cu care efectuăm livrările către clienți. Operăm o flotă de 200 de van-uri de livrare, pentru care pregătim tranziția către propulsia electrică – care va deveni realitate, foarte probabil, în următorii 3-5 ani. Pentru a testa în realitate conceptul de electrificare a flotei, am achiziționat anul trecut două autoturisme electrice, pe care le folosim ca pool cars pentru nevoile de deplasare ale angajaților de la sediul central și de la depozit. Odată cu punerea în funcțiune a sistemului fotovoltaic de la depozit, încărcăm aceste mașini doar cu energie verde, și „gratis” – costul cu combustibilul lor fiind zero.

Care au fost, în schimb, provocările acestor proiecte green deja implementate?

Schimbarea se confruntă întotdeauna cu rezistență și prejudecăți. Să fii printre primii care adoptă schimbarea necesită efort, curaj și asumare de riscuri. Suntem deciși să mergem pe acest drum, chiar dacă în primă fază asta înseamnă costuri suplimentare și necesitatea de a depăși obstacole neprevăzute.

Ce planuri de investiții aveți pe zona green în perioada următoare?

La nivelul Interbrands Orbico România în particular, și al Grupului Orbico în general, am alocat resurse pentru a accelera implementarea unor proiecte diverse din zona sustenabilității, contribuind astfel la efortul comun al tuturor țărilor și corporațiilor responsabile de a atinge obiectivul net-zero până în 2050. De la activități simple precum monitorizarea și optimizarea utilizării energiei în depozitele și birourile noastre, la colectarea selectivă și reciclarea materialelor rezultate din activitatea logistică, la selectarea de parteneri și subcontractori cu o preocupare reală și dovedită în domeniul sustenabilității, și până la proiecte mari și complexe precum producția de energie verde din panouri fotovoltaice sau electrificarea flotei de vehicule, fiecare inițiativă a noastră are ca obiectiv o contribuție consistentă la reducerea amprentei de carbon pe care businessul nostru o generează.  

Ce rol joacă sustenabilitatea în proiectele Interbrands Orbico și cum ajută ele la transformarea companiei?

Transformarea și schimbarea sunt parte din ADN-ul nostru. În ultima perioadă am trecut prin schimbări radicale: am fuzionat patru companii într-una singură, Interbrands Orbico; am armonizat procese, sisteme și culturi organizaționale diferite; am adoptat moduri de lucru și tehnologii noi și inovatoare. În acest context, preocuparea pentru sustenabilitate și schimbarea generată de aceasta sunt doar un ingredient firesc și inevitabil pe drumul către un viitor mai bun, pentru noi și pentru cei din jurul nostru.

Articol susținut de Interbrands Orbico

Ioana Boghenco preia o nouă poziție în Orbico, grup cu afaceri de 3,7 mld. euro
Ioana Boghenco preia o nouă poziție în Orbico, grup cu afaceri de 3,7 mld. euro
Ioana Boghenco, care în ultimii patru ani a ocupat poziția de Director General în cadrul Orbico România și care a...
Tehnologia, parte din ADN-ul Interbrands Orbico
Tehnologia, parte din ADN-ul Interbrands Orbico
Interbrands Orbico, liderul industriei locale de distribuție, lansa în urmă cu un an propria platformă de comerț...